علی رضایی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه تاکنون هنر خوشنویسی نتوانسته همه استعدادهای خود را بروز دهد، اظهار کرد: هنرمند به جز آنچه یاد گرفته در پیشبرد این هنر هم وظیفهای دارد.
وی با تاکید بر اینکه برای این پیشبرد باید هنرمند خوشنویس مطابق با نیازهای معنوی روز جامعه از دانش کافی و فرهنگ مدرن برخوردار باشد، عنوان کرد: اکنون بخشی از خوشنویسان که دیدگاههای مسؤولانهتری نسبت به هنر دارند، تلاشهای خوبی را شروع کرده و دوران طرح سوال، ایجاد چالش را دارند انجام میدهند.
این هنرمند خوشنویس با تاکید بر شناسایی چالشهای خوشنویسی و پیدا کردن پاسخی برای آنها میگوید: اگر به نحو خوبی این تلاشها مدیریت شود، در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
وی در همین خصوص به اهمیت نقش دو نهاد انجمن خوشنویسان ایران و دانشگاه اشاره کرد و افزود: بدون شک اگر بخواهیم به دلیل برخورداری از یک ساختار کهنه و پاسداری از سنتهایی که در عین ارزشمندی و خوب بودن برای جامعه امروزه کافی نیستند و آنچه از گذشتگاه به ارث رسیده همانند آن را انتقال دهیم این روش سنتی کارآرایی خود را از دست میدهد.
رضایی گفت: اگر این روش ادامه یابد شاهد کاهش چشمگیر مراجعه به انجمن خوشنویسان برای یادگیری هنر خوشنویسی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهادی که تولید علم و معرفت را در کشور بر عهده دارد در این حوزه غایب است، افزود: در شرایط کنونی به هنرمندانی بهرهمند از دانش، مطلع به وجوهات علم و معرفت جدید و داشتن حرف در این عرصه بسیار نیاز داریم.
این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه تقریبا در حال فاصله گرفتن از روزگار سلیقه و سبک و شیوه هستیم، بیان کرد: بعد از زبان که اولین ویژگی شناسنامهای ملی ما است اگر به خط امتیازی خوبی دهیم در رتبه دوم قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه در جهان اسلام سه حوزه زبانی انگلیسی، فارسی و عرب را داریم، عنوان کرد: هر چند در این حوزه زبان فارسی حتی در جهان اسلام هم غریب و تک افتاده و ابزار ارتباطی خوبی نداریم، اما تنها عنصری که میتواند به صورت پراکنده خودش را نشان دهد، ارتباط را برقرار کند و دیگران را علاقمند کند تا به دنبال زبان باشند خط است.
رضایی در ادامه از رکود خرید آثار خوشنویسی خبر داد و افزود: همیشه در شرایط نابسامان اقتصادی اولین چیزی که از سبد خانوار حذف میشود کالای فرهنگی است.
این هنرمند خوشنویس یادآور شد: متاسفانه حتی اگر هم شرایط اقتصادی خوب باشد، آخرین کالایی که در سبد خانوار جا میگیرد باز هم کالای فرهنگی است.
وی با اعلام اینکه اگر مردم بدانند هیچ کالایی مانند کالای فرهنگی در یک زمان کوتاه از رشد اقتصادی خوبی برخوردار نیست استقبال خوبی از خرید این آثار خواهند داشت، بیان کرد: تنها در یک نمایشگاه تهران طی یک شب شش میلیارد تومان کالای فرهنگی فروخته شده است.
رییس پیشین انجمن خوشنویسان خراسان رضوی با بیان اینکه در سطح کشور تنها دو استاد داریم که در حوزه اقتصاد هنر فعالیت دارند که این کافی نیست و خود حکومت باید ورود کند، اظهار کرد: اکنون مهمترین تهدید در عرصه هنر خوشنویسی مدیریت ضعیف است.
رضایی با بیان اینکه جامعه خوشنویسی در داخل خود درگیر یکسری مشکلات شده است، عنوان کرد: مدیریت فرهنگی در سطح کلان گرفتار یکسری اقدامات زودگذر، زودبازده و پر زرق و برق شده است.
وی گفت: هرچند از سوی بزرگان به هنر خوشنوسی تاکید بسیاری شده اما مورد توجه مسئولان نیست. هر چند معتقدیم همه هنرها در کنار هم باید رشد کنند اما این مدیریت کلان فرهنگی کشور است که باید در این خصوص به یک برنامه صحیح و آگاهانه برسد.
انتهای پیام