مدیرعامل انجمن جامعه ایمن:

قانون مدیریت یکپارچه شهری ضرورت دارد/پس از وقوع حوادث حرف از خلاء قانونی به میان می‌آید

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با اشاره به آتش‌سوزی برج پارامیس از ضرورت توجه به ظرفیت‌های قانونی برای پیشگیری و همچنین پیگیری خلاء‌های قانونی موجود گفت.

جواد نوفرستی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آتش سوزی برج پارامیس و ضرورت توجه به ایمنی ساختمان‌ها اظهار کرد: در رابطه با ایمنی ساختمان‌ها از چند جنبه می‌توان صحبت کرد یک بخش مربوط به ساختمان‌های مسکونی است که پایان کار ندارند و برج پارامیس یکی از آنها بود. بخش دیگر مربوط به ساختمان‌های مسکونی است که پایان کار دارند و همچنین می‌توان ساختمان‌ها و اماکن عمومی شهر را هم مد نظر قرار داد. یک بخش دیگر نیز مربوط به قوانین است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با اشاره به اینکه باید از این حادثه درس گرفت، گفت: موضوعی که در مورد ایمنی اماکن و حوادثی که رخ می‌دهد قابل اهمیت است این است که چرا پس از اینکه حادثه‌ای رخ می‌دهد بحث از خلأ قانونی به میان می‌آید و در شرایط عادی که هیچ اتفاقی نمی‌افتد کسی از این موضوع صحبت نمی‌کند. در رابطه با حادثه پلاسکو هم خلاءهای قانونی مطرح می‌شد و حالا که نزدیک به یک سال و نیم از آن گذشته سوال این است که آیا اقدامی در این زمینه شده است یا خیر؟

وی اضافه کرد: مهمترین نکته‌ای که در مورد برج پارامیس مطرح شد موضوعی بود که پس از حادثه پلاسکو نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. اینکه آتش نشانی ضابط قضایی نیست. پس از حادثه پلاسکو برخی از مسئولان جوگیر شدند و وعده‌هایی دادند که قرار است کارشناسان ایمنی آتش نشانی در زمره ضابطان قضایی قرار بگیرند اما باز هم این مسئله فراموش شد. در این بخش در درجه اول نهادهای قانون گذار و بخش‌هایی مانند قوای مقننه، قضائیه و یا شورای شهر باید پیگیر باشد و ببینند که آیا خلأ قانونی وجود دارد یا خیر؟ و به آن رسیدگی کنند. اگر اینها چنین کاری نکنند چه کسی باید پیگیر شود. آیا باید از خارج کسی بیاید و مشکل را برطرف کند. اگر کسی مسئولیتی دارد نباید منتظر باشد تا از جایی این قانون تغییر کند و خود نیز وظیفه پیگیری آن را دارد.

نوفرستی در ادامه گفت: متاسفانه وقتی حادثه اتفاق می‌افتد همه دنبال پاسکاری هستند نه پاس گل دادن. همه سعی می‌کنند که مسئولیت را به گردن دیگری بیندازند و اگر در نهایت این مسئولیت به جایی برگردد می‌گویند خلاء قانونی وجود دارد. به نظر من این موضوع بیشتر از سر فرار از مسئولیت است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن اضافه کرد: اگر خدایی نکرده حادثه برج پارامیس در ساعت نامناسبی رخ می‌داد و چند نفری دچار سوختگی‌های شدید می‌شدند و یا افرادی جان خود را از دست می‌دادند حتما مسئولان مانند حادثه پلاسکو وارد می‌شدند تا عکس یادگاری‌شان را بگیرند و بعد موضوع فراموش شود و در آخر هم ممکن است که مقصری هم مشخص شود اما راهکار پیشگیرانه از دل این کارها در نمی‌آید.

نوفرستی با اشاره به فرآیند نظارت بر ساختمان گفت: از شروع طراحی ساختمان تا بهره برداری نظارت‌های مختلفی بر کار صورت می‌گیرد که بخشی از این مسئله با سازمان نظام مهندسی ساختمان است که بسته به ساختمان‌های بلند چهار گروه ناظر باید در بخش‌های مختلف گزارش اتمام عملیات را به این سازمان بدهند. به عنوان مثال بر اساس مبحث 2 مقررات ملی ساختمان ناظر تاسیسات باید پس از اتمام کار نظارت خود، گزارش اتمام عملیات تاسیسات را بدهد. در نهایت گزارش‌ها از سوی ناظر ساختمان باید به شهرداری ارائه شود و این به معنی لحاظ شدن ایمنی در همه جنبه‌ها است. اگر ناظر مشاهده کند که کار ناایمن اتفاق افتاده به شهرداری گزارش می‌دهد و شهرداری می‌تواند جلوی کار را بگیرد.

وی با اشاره به امکان رسیدگی به ساختمان‌هایی که عملیات آنها به پایان نرسیده و دچار حادثه شده‌اند، گفت: به عنوان نمونه در یک پرونده‌ای که مربوط به حادثه‌ای ناشی از گاز بود دادگاه ناظر گاز را محکوم کرده بود. بنابراین در نمونه برج پارامیس سازمان نظام مهندسی و یا ناظر این ساختمان خاص مسئولیت دارد که اتمام کار را اطلاع دهد و اگر این اتفاق نیفتاده باشد نمی‌تواند مدعی شود که نمی‌دانسته این ساختمان ساکن دارد.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با بیان اینکه چنین قوانینی وجود دارد، در رابطه با خلاءهای قانونی دیگر تصریح کرد: اگر با این حال همچنان خلاءهای قانونی وجود دارد به نظر می‌رسد که مسئولان شورای شهر، شهرداری، آتش نشانی، نظام مهندسی و سایر بخش‌هایی که می‌توانند کمک کنند باید دور هم جمع شوند و این مسئله را شفاف کنند تا رسیدگی به 200 برج دیگری که تاییدیه آتش نشانی ندارد صورت بگیرد. با این حال اما سابقه نشان می‌دهد که نباید امیدوار باشیم بلکه گویا باید منتظر حوادث دیگری باشیم که پس از آن مسئولان اظهار نظر کنند. حتی پس از آتش سوزی برج پارامیس یکی از مسئولان اعلام کرد که شهرداری در این زمینه مسئولیتی نداشته است.

نوفرستی با اشاره به ضرورت وجود قانون مدیریت یکپارچه شهری گفت:‌ این مسئله از بدیهیات است و قبل و پس از انتخابات شورای شهر جدید هم جلساتی را با افرادی همچون مسجدجامعی و صدر اعظم نوری برگزار کردیم و تاکید کردیم که این قانون باید عملیاتی شود. به هر حال ضرورت دارد که همه فعالیت‌ها زیر یک چتر با فرماندهی واحد انجام شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های کارشناسان ایمنی آتش نشانی برای بازدید از ساختمان‌ها گفت: ما دو و نیم میلیون پلاک مسکونی در تهران داریم و آتش نشانی همچنان برای بررسی این ساختمان‌ها محدودیت‌هایی دارد و موارد زیادی وجود دارد که آتش نشانی می‌داند ساختمان ناایمن است اما اجازه ورود به ساختمان را بدون رضایت مالک ندارد. هر چند در حال حاضر طرح‌هایی مانند طرح 999 برای آموزش ساکنان ساختمان‌های بلندمرتبه انجام می‌شود که کار خوبی است اما باز هم دست آتش نشانی باز نیست. آنها می‌توانند ساکنان را آموزش بدهند ولی به عنوان کارشناس آتش نشانی باید این امکان را داشته باشند که خطرات را ارزیابی کنند و قدرت لازم را هم داشته باشند ولی در حال حاضر آنها فقط می‌توانند توصیه‌هایی را انجام دهند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با اشاره به مقررات ملی ساختمان برای رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های در حال بهره برداری گفت: تا سال 92 قانون مقررات ملی ساختمان، 21 مبحث داشت که نگاه آن ناظر بر ساختمان‌های در حال ساخت بود که در این زمینه هنگام ساخت باید این 21 مبحث رعایت می‌شد. حال اینجا نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر بر فرض محال ساختمانی مطابق با این 21 مبحث به بهره برداری رسیده است آیا پس از بهره برداری نیز این موارد رعایت می‌شود. بارها مشاهده شده که پس از بهره برداری از ساختمان، مالک تغییراتی را در آن اعمال می‌کند که این مسئله می‌تواند ایمنی را کاهش دهد.

وی در همین رابطه اضافه کرد: در این راستا در نیمه دوم سال 92 مبحث 22 به قانون اضافه شد که متمرکز بر ایمنی نگهداری ساختمان بود. هر چند که این قانون نیاز به بهبود دارد؛ اما به هر حال از بی قانونی بهتر است که باید اجرا شود ولی با وجود اینکه پنج سال از این مسئله گذشته این قانون اجرا نمی‌شود که متولی آن هم وزارت راه و شهرسازی است. قاطعانه می‌توان گفت که اگر مبحث 22 اجرایی شود حداقل 50 درصد از حوادث ساختمانی پیشگیری خواهد شد.

نوفرستی همچنین به استفاده از تجهیزات موسوم به تجهیزات اجاره‌ای برای دریافت تاییدیه ایمنی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بارها مشاهده شده که تجهیزاتی را بر اساس استانداردها در ساختمان‌ها می‌گذارند و پس از اینکه بازدید از ساختمان انجام می‌شود آن را جابجا می‌کنند. حتی این مسئله در ساختمان‌های بلندمرتبه هم دیده می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد. در همین برج پارامیس اعلام شد که 30 اعلام و اطفای حریق وجود داشته اما فعال نبوده است و این سوال پیش می‌آید که چرا این سیستم فعال نبوده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 97051709263
  • خبرنگار : 71421