/تاثیر افزایش ارز بر عملکرد گالری‌ها/

نوسانات ارزی کاملا به نفع ما تمام شده است!

«از دلار هزار تومانی تا دلار ۱۱ هزار تومانی، نوسانات ارزی را تجربه کردم؛ این نوسانات چند برابری کاملا به نفع هنر تمام شده است و می‌تواند ارزآوری داشته باشد.»

وحید ملک این را می‌گوید؛ او که مدیریت مجموعه‌ نگارخانه‌های پاسارگاد، ملک، آرت‌سنتر و آرت‌اسپیس را بر عهده دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تاثیر بالا رفتن نرخ ارز بر رونق بازار هنر و حرفه گالری‌داری، اظهار می‌کند: نوسانات ارزی کاملا به نفع هنر تمام شده است. ما در حال حاضر و در چند ماه گذشته هم شاهد افزایش نرخ آثار بودیم. حراج تهران یکی از نمونه‌های خیلی خوبی بود که برخی آثار تا چند برابر قیمت فروخته شد یا اینکه در چنین شرایطی که شوک اقتصادی به وجود می‌آید، مجموعه‌ای مانند حراج تهران ریسک فروش دارد اما فروش خیلی خوبی داشت.

این گالری‌دار ادامه می‌دهد: وقتی مشکل ارزی به وجود می‌آید، در ابتدا روی پول تأثیر می‌گذارد و پس از آن روی کالاهای سرمایه‌ای مانند ملک و طلا و سایر دارایی‌های کالاهای سرمایه‌ای در سال‌هایی که هنر را در ایران به عنوان کالای سرمایه‌ای به هیچ وجه قلمداد نمی‌کردند ممکن بود این رشد دیرتر شکل بگیرد. معمولا تمام نوسانات ارزی تأثیرات خود را بین چند ماه تا یک سال روی بقیه موارد می‌گذارد.

ملک اضافه می‌کند: شاید افزایش نرخ روی موارد غیرمنقول و اموالی که نمی‌تواند از کشور خارج شود، تأثیر کمتری داشته باشد اما آثار هنری می‌تواند ارزآوری داشته باشد. یعنی بیرون از ایران با قیمت ارزی فروخته شود. الان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران خارجی است که روی هنر ایران سرمایه‌گذاری کنند. به دلیل اینکه هنوز رشد سه برابری را نداشته است و وقتی به ارز تبدیل شود حداقل رشد سه برابری و همچنین ارزش افزوده فروش بیرون از کشور نیز خواهد داشت.

او درباره محدودیت‌های بانکی برای جا به جایی‌های مالی در سطح بین‌المللی می‌گوید: ما همیشه این مشکلات را داشتیم، مگر اولین بار است چنین مشکلاتی به وجود می‌آید؟ الان پرسش این است که افزایش نرخ ارز برای بازار هنر حسنی دارد؟ که باید بگویم بله دارد.

این گالری‌دار پس از بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای و بنیانگذاری چند گالری معتقد است باید در زمینه خرید آثار هنری، فرهنگ‌سازی شود و ادامه می‌دهد: در کشورهای خارجی آثار هنری به عنوان ششمین کالای سرمایه‌گذاری و پشتوانه است. این موضوع فرهنگ‌سازی لازم دارد، شاید هنوز این نوع سرمایه گذاری برای عموم مردم جا نیفتاده باشد اما افرادی که در دو سه سال گذشته سرمایه‌گذای کردند به نتایج خوبی رسیده‌اند.

او در این زمینه مثال می‌زند: اثری در میانه دهه ۸۰ شمسی (۲۰۰۷ میلادی) به مبلغ ۴۰هزار تومان به راحتی فروخته نمی شد. این اثر در سال ۸۸ به مبلغ ۱۰ میلیون تومان و در سال ۹۰ بعد ۲۰ میلیون تومان خریداری شد. این اثر امروز ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد.

ملک در ادامه درباره رابطه این رشد قیمت با تورم، بیان می‌کند: تورم رشد مشخصی دارد، بسیاری از این دست آثار هم به دلیل تورم در داخل و خارج از کشور قیمتشان بالا می‌رود هم ارزش خودشان افزایش پیدا می‌کند و رشد قیمت دو چندان برای سرمایه گذاران آثار.

این گالری‌دار اظهار می‌کند: آثار نسل اول هنرهای تجسمی هر کشوری به شکل متوسط بین پنج تا ۱۵ میلیون دلار قیمت دارد این در حالی است که هنوز گران‌ترین آثار هنری ایران دو تا سه میلیون دلار فروخته شده است.

او شرایط اقتصادی حال حاضر را برای مردم شوک‌آور می‌داند و درباره راه‌حلی برای مخاطبان کم گالری‌ها می‌گوید: وقتی مردم شوکه هستند باید اطلاع رسانی و توصیه های جذاب سرمایه گذاری با ارائه آثار فاخر و پیش بینی های حساب شده ارائه کنیم. نمایشگاه باید یک اتفاق باشد و مردم آن اتفاق را ببینند. سوژه خوب و آثار جذاب می‌تواند مردم را به سوی مجموعه داری و حمایت از اقتصاد هنر بکشاند. در دنیا مرسوم است ثروتمندان برای مطرح کردن خودشان و داشتن حس خوب به نمایشگاه‌های هنری می‌روند و از هنر و هنرمندان کشورشان حمایت می کنند.
 
ملک در پایان درباره خواسته‌اش از مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، می‌گوید: ما همیشه در ۲۰ سال گذشته خواهشم از همه مسئولان این بوده است که فقط فضا را باز بگذارند که اتفاقات فاخر در حوزه هنرهای تجسمی رخ بدهد. من از دولت‌ها انتظار کمک ندارم. ما به شکل مستقل کار می‌کنیم. امیدوار هستم حضور مدیر کل جدید نیز راهگشا باشد. ما مسائل و مشکلات مختص خودمان را داریم اما همین که فضا باز و امکان کار کردن باشد کمک بزرگی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۱:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97051608928
  • خبرنگار : 71544