مصر سند پیشنهادی خود درباره آشتی فلسطینی‌ها را اصلاح کرد

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة اعلام کرد که قاهره سند آشتی فلسطین را بعد از بررسی پیشنهادات و نکات جنبش فتح اصلاح کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الحیاة، منابع فلسطینی آگاه اعلام کردند که سند اصلاح شده مصر که قاهره به حماس پیشنهاد داده بود از سه مرحله تشکیل می‌شود و به خواسته‌های محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و برنامه‌هایش نزدیک‌تر است.

این منابع تأکید کردند: زمان اجرای مرحله اول پنج هفته است که با بازگشت وزرای دولت توافق ملی و رؤسای هیئت‌ها و مقامات دولتی برای انجام فعالیت‌شان در نوار غزه آغاز می‌شود و بعد از آن یک هیئت امنیتی از تشکیلات خودگردان فلسطین با هیئت امنیتی حماس در قاهره دیدار خواهد کرد. طی مرحله اول کمیته ملی تشکیل خواهد شد که وظیفه آن نظارت بر اجرای توافق‌های قاهره در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ است. همچنین نشستی میان مسؤولان وزارت دارایی در کرانه باختری و غزه برای توافق درباره تحویل مالیات از سوی حماس به دولت توافقی و تشکیلات خودگردان برگزار می‌شود. مذاکرات تشکیل دولت وحدت ملی طی مرحله اول آغاز می‌شود.

به گفته این منابع، مرحله دوم که یک ماه طول می‌کشد شامل تحویل مالیات به وزارت دارایی در دولت توافقی و تعهد درباره پرداخت حقوق کارمندان دولت حماس است. همچنین نشستی در مقر دولت توافقی در غزه برای ارزیابی فعالیت‌های دولت برگزار خواهد شد. مدت مرحله سوم فقط سه روز است و شامل برگزاری نشست‌هایی میان مسؤولان امنیتی حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین و برگزاری نشست رهبران موقت مامور بازسازی و ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) است.

از سوی دیگر حماس روز یکشنبه نشست گسترده‌ای را با حضور نمایندگان تمامی گروه‌ها از جمله عماد الآغا، نماینده فتح برگزار کرد. در این نشست حسام بدران، عضو دفتر سیاسی حماس و خلیل الحیه، سخنرانی کردند.

حسام بدران گفت: بهبود اوضاع غزه بدون توافق ملی امکان پذیر نیست. صحبت درباره جنگ و صلح و آتش‌بس و لغو محاصره یک تصمیم ملی است.

وی گفت: نشست‌های حماس در غزه هنوز به پایان نرسیده است. ما در مرحله خطرناک و حساسی هستیم و درباره معامله قرن صحبت می‌کنیم.

بدران گفت: هدف استراتژیکی داریم و آن توقف محاصره است.

در همین راستا، یک منبع اسرائیلی عالیرتبه اعلام کرد که تماس‌های کنونی برای یک هدف به اسم توقف کامل درگیری‌هاست. به گفته منابع اسرائیلی مذاکرات دولتی درباره دو پیشنهاد اصلی است. یکی پیشنهادی که مصر ارائه کرده و درباره آشتی فلسطین، تبادل اسرا و اجساد سربازان و آتش‌بس طولانی مدت است و دوم پیشنهاد نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه است که درباره تبادل اسرا و حمایت از اقتصاد نوار غزه و دادن مجوز کار به غزه‌ای‌ها و مسائل دیگر است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97051507834
  • خبرنگار : 71516