به گزارش ایسنا، وحید حسینی درنشست معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع آلودگی هوا ضمن انتقاد شدید از وزارت کشور به دلیل عدم اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران کلیه اتوبوسهای عمومی کلان شهرها باید به فیلتر دوده مجهزشوند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نشده است. برخی معتقدند که باید به جای نصب فیلتر دوده، نوسازی اتوبوسها را مد نظر قرار دهیم اما واقعیت آن است که با شرایط اقتصادی کنونی دستیابی به نوسازی کلیه اتوبوسها دور از ذهن به نظر میرسد بنابراین اگر اتوبوسها مجهز به فیلتر دوده نشوند، سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه اجازه تردد به آنها نخواهد داد.
دبیر کار گروه آلودگی هوا در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: از دی ماه ۱۳۹۶ دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شد. در این کارگروه دستگاههای مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت راه ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان هواشناسی ، برخی اعضای مجلس شورای اسلامی ،پلیس راهور و شهرداری تهران عضویت دارند.
وی با اشاره به این که تعداد زیادی مصوبه و آییننامه مربوط به آلودگی هوا داریم،گفت: در شرایط حاضر با انبوه مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا مواجه هستیم و متوجه شدهایم که بسیاری از آنها رها شده است و پیگیری نمیشود. به همین علت تصمیم گرفتیم در کارگروه ملی آلودگی هوا این مصوبات را احصا و بهطور کتبی آنها را از دستگاهها پیگیری کنیم.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به عملکرد مختلف دستگاههای اجرایی درمورد مصوبات کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: برخی از دستگاهها برای انجام وظایف و تکالیف خود هیچ کاری نکردهاند و برخی هم اقداماتی را انجام داده بودند. چندین کمیته تخصصی در کارگروه ملی آلودگی هوا برای پیگیری مصوبات تشکیل شد که نتایج این کمیتهها در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح و در صورت تصویب ابلاغ میشود.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه ملی آلودگی هوا پنج جلسه با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار کرده است، گفت: ۲۲ جلسه تخصصی نیز برپا شده و موضوعات مختلف از جمله کیفیت سوخت گازوئیل یورو۴ ،عرضه و تقاضای موتور سیکلت های برقی و ... پیگیری شده است.
وی با اشاره به این که در شرایط حاضر علاوه بر هشت کلان شهر در ۱۶۰ جایگاه دیگر سوخت دیزل یورو ۴ تولید میشود،اظهارکرد: دستیابی به این امر بسیار دشوار بود و بهطور قطع برای وزارت نفت مشکلاتی ایجاد کرد چون بر اساس این طرح باید سوخت دیزل از طریق کامیون به مناطق مختلف کشور منتقل شود. نکته مثبت آن است که در شرایط حاضر کلیه خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده به سوخت با کیفیت دسترسی دارند.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تولید موتور سیکلتهای برقی در کشور گفت: متاسفانه این طرح پیشرفت خاصی نداشته و سازمان حفاظت محیط زیست به شدت نسبت به این موضوع معترض است. افزون بر این تدوین سیاهه انتشار و تعیین میزان آلودگی شهرهای مختلف با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و طبق قراردادی که بین سازمان و کنسرسیومی از دانشگاهها منعقد شده در هشت شهر پیگیری میشود.
خودروسازان برای نوسازی تاکسیها همکاری نمیکنند
حسینی همچنین ضمن انتقاد از خودروسازان در مورد اجرا نکردن طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده اظهارکرد: متاسفانه نوسازی تاکسیهای فرسوده به دلیل عدم همکاری خودروها سازها قفل شده است البته شرایط اقتصادی در این وضعیت تاثیرگذار است. واضح است که در شهر تهران ۱۷ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد همچنین حدود ۷۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور تردد دارد که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن خودروسازها طرح نوسازی تاکسیها اجرا نمیشود.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به این که اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری را مورد بررسی قرار دادهایم، تصریح کرد: این موضوع به تازگی در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است و هیچ مصوبه خاصی هم ندارد اما قصد داریم طی اقدامی کاربراتوریها را از صحنه روزگار حذف کنیم.
وی افزود: جایگزین موتورسیکلتهای کاربراتوری، موتورسیکلتهای انژکتوری یورو ۳ به بالا است. قصد داریم با همکاری موتورسازان، موتورهای کاربراتوری در حال تردد را اسقاط کنیم. این موضوع می تواند به عنوان یک بیزینس خصوصی مطرح شود.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا همچنین با اشاره به ضرورت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر مراکزمعاینه فنی در سراسر کشور گفت: در حال حاضر نمایندگان ادارات محیط زیست استانها دوره آموزشی مربوط به نحوه نظارت بر مراکز معاینه فنی را میگذرانند. در حال حاضر خوشبختانه سامانه ی یکپارچه معاینه فنی داریم.به همین علت لازم است همه مراکز معاینه فنی به سطح مطلوب برسد و سازمان حفاظت محیط زیست بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی را به طور جدی دنبال خواهد کرد.
حسینی با اشاره به نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین اظهارکرد: قرار است بازرسی ویژهای برای ۱۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در تهران و البرز را انجام دهیم.
دبیرکارگروه ملی آلودگی هوا در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهاداتی برای اصلاح ماده های ۵ و ۶ و ۸ قانون هوای پاک داده شده است، گفت: تغییر دوره معافیت خودروهای نو از معاینه فنی از چهار سال به دو سال مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین گارانتی تجهیزات آلایندگی خودروها باید به مدت ۷ سال افزایش یابد. اصلاح دیگر قانون هوای پاک در مورد حذف شرط ممنوعیت خرید و فروش و بیمه شخص ثالث است.
حسینی با تاکید بر اینکه به منظور شفاف سازی اطلاعات مربوط به اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا وب سایت دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا راه اندازی شده است گفت: همه شهروندان می توانند با مراجعه به آدرس http:// https://dabir.doe.ir عملکرد دستگاههای اجرایی را در مسیر اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا ببینند.
وی همچنین با اشاره به چالشهای پیش روی اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: همکاری نکردن نهادها و موسسات در اجرای طرحهای کاهش آلودگی هوا از جمله طرح LEZ یکی از مشکلات پیش روی ما است. LEZ طرحی است که با بودجه بسیار اندک می تواند کنترل آلودگی هوا را انجام دهد.
حسینی با اشاره به برخورد سلیقهای برخی دستگاهها در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا گفت: برای مثال وزارت کشور ملزم به تجهیز ناوگان دیزلی عمومی به فیلتر دوده شده است اما متاسفانه بعد از پنج سال اعلام میکند که نقد کارشناسی به این مصوبه دارد، در حالی که اگر ایراد کارشناسی به مصوبه داشتند باید در زمان تصویب اعلام میکردند بنابراین اعتراض به قانون فیلتر دوده بعد از چهار سال صرفا یک بهانهتراشی است.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با بیان اینکه اجرای ناقص و غیر کاربردی برخی مصوبات کاهش آلودگی هوا یکی از چالشهای حوزه ما است،اظهارکرد: برای مثال وزارت صنعت طبق قانون مکلف به تولید و توسعه موتورسیکلتهای برقی است اما این وزارتخانه اعلام میکند که ما تنها مسئول تولید هستیم نه توزیع این در حالیست که صفر تا ۱۰۰ توسعه موتورسیکلتهای برقی برعهده وزارت صنعت است.
حسینی در ادامه با اشاره به تغییر رویه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلودگی هوا گفت: این تغییر رویهها در سازمان حفاظت محیط زیست قابل تقدیر است. در سالهای گذشته آلودگی هوا صرفا در فصلهای سرد سال و با اوج گرفتن آلودگی هوا پیگیری میشد اما امسال از دی ماه بحث آلودگی هوا را پیگیری میکنیم و همچنان ادامه میدهیم. امیدواریم در پاییز سال جاری پاسخ خوبی داشته باشیم.
حسینی که به عنوان مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران فعالیت میکند در ادامه تعداد روزهای ناسالم تهران را طی سال جاری اعلام کرد و گفت: امسال ۲۶ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس داشتیم که از این تعداد ۱۵ روز به دلیل افزایش آلاینده ازن و ۱۱ روز به دلیل ذرات معلق بود.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۵ روز ناسالم برای گروههای حساس ثبت شده که سه روز آن به دلیل افزایش شاخص آلاینده ازن و ۱۲ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق بوده است.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در ادامه در مورد کارکرد درجای اتوبوسها و آلودگی ناشی از آن تصریح کرد: این موضوع نه تنها در ایران بلکه درهمه جای دنیا یک مساله جدی است چون دارندگان خودروهای دیزلی بر اساس بهغلط فکر می کنند اگر ماشین دیزلی را خاموش کنند دیگر روشن نمیشود. راهکار حل این مشکل آموزش به رانندگان است.
وی تاکید کرد: مساله دوم اطلاع رسانی به مردم است. موضوع سوم تکنولوژی است. برای مثال در برخی از کشورها این تکنولوژی در خودروهای دیزلی استفاده می شود که اگر بیش از 10 دقیقه پدال، حرکتی نداشته باشد خودرو بهطور اتوماتیک خاموش می شود.
حسینی در ادامه گفت: براساس مصوبه هیات وزیران درسال ۹۵ اگر خودرویی حتی در پایانه کارکرد درجا داشته باشد پلیس میتواند دارنده خودرو را جریمه کند.
وی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت تقاضای سفراظهارکرد: تهیه این برنامه برعهده سازمان حفاظت محیط زیست گزارش شده است. در این برنامه به تعطیلات زمستانی مدارس،ساعات کار شناور و .... پرداخته خواهد شد.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی اظهار کرد: اگر میزان آلودگی هوای تهران از ۳۲ میکروگرم به ۱۰ میکروگرم برسد ۱.۸ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از آلودگی هوا صرفهجویی خواهد شد.
حسینی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد اثرگذاری طرح ترافیک جدید بر کاهش آلودگی هوای تهران گفت: این طرح مبنای زیست محیطی جدی دارد ونکته مهم آن است که موضوع معاینه فنی را اجبار میکند. خوشبختانه طرح ترافیک جدید یک گزینه مهم دارد و آن معاینه فنی برتر است. دارندگان برگه معاینه فنی برتر تخفیف 20 درصدی خواهند داشت. همین موضوع باعث شده است تا ۱۷۰ هزار نفر بهطور داوطلبانه برای دریافت برگه معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
این کارشناس حوزه آلودگی هوا تصریح کرد: تنها خودروهایی میتوانند معاینه فنی برتر را پاس کنند که کاتالیست سالم داشته باشند بنابراین طرحهای مدیریت شهری مثل طرح ترافیک، طرح زوج و فرد و طرح LEZ طرحهای سیاستگذاری هستند و به تدریج باعث پالایش ناوگان خودرویی میشوند و این طور نیست که یک شبه تاثیر خود را نشان دهند.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد نحوه پایش عملکرد فیلترهای دوده نصب شده روی خودروهای دیزلی گفت: از ابتدای سال ۹۶ با وزارت صنعت مکاتبه کردیم تا بتوانیم در دوره گارانتی فیلترها را کنترل کنیم البته اگر این خودروها به معاینه فنی برسند حتما نحوه معاینه فنی آنها با خودروهایی که فیلتر دوده ندارند، متفاوت خواهد بود.
حسینی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد نحوه اسقاط خودروهای فرسوده و برنامه کارگروه ملی آلودگی هوا برای این موضوع گفت: در شرایط حاضر اسقاط خودروها به واردات خودرو وابسته است بنابراین در کارگروه ملی آلودگی هوا کمیته تخصصی برای این موضوع تشکیل شده است تا با کمک ستاد سوخت، پلیس راه و سایر دستگاههای مسئول در مورد نحوه اسقاط خودروها به نتیجه برسیم. خوشبختانه بخش خصوصی پیشنهادات جالبی در این زمینه مطرح میکند. نکته قابل تامل آن است که برخی حتی بحث صادرات موتورسیکلت های کاربراتوری را مطرح می کنند.
انتهای پیام