درخواست وزیر راه و شهرسازی ایران از دولت آذربایجان

تامین مالی راه‌آهن آستارا را آغاز کنید

با رسیدن به گام‌های پایانی کار ساخت راه‌آهن قزوین به رشت، حالا ایران آماده می‌شود تا مرحله پایانی اتصال این راه‌آهن را به مرز شمال غربی کشور نهایی کنند.

به گزارش ایسنا، خط ریلی قزوین- رشت- آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور جنوب به شمال ریلی کشور در طول سال‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه‌های عمرانی ایران در دستور کار قرار گرفته و گام نخست آن که استان گیلان را به شبکه ریلی متصل می‌کند در مراحل پایانی خود قرار دارد.

با تکمیل این مسیر ریلی که می‌تواند یکی از مهم‌ترین استان‌های پرمسافر کشور را به راه‌آهن برساند، ایران تنها یک مرحله دیگر جا خواهد داشت تا با اتصال ریلی به کشور آذربایجان یکی از مهم‌ترین کریدورهای ریلی منطقه را به بهره‌برداری برساند.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و اتصال این کشور به دریای عمان و آب‌های آزاد منطقه با تکمیل شدن این کریدور ریلی می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از ترانزیت میان کشورهایی مانند هند و پاکستان به اروپای شرقی از طریق این خط ریلی در دستور کار قرار گیرد و با رسیدن بار به آذربایجان امکان تداوم آن تا دریای سیاه نیز به وجود آید.

اهمیت بالای این پروژه باعث شده دولت‌های تهران و باکو در قالب یک طرح مشترک یک پل ریلی مرزی را میان آستارای ایران و آستارای آذربایجان به بهره‌برداری برسانند تا با پایان یافتن مسیر ریلی رشت تا آستارا رسما دو کشور از طریق ریل به یکدیگر متصل شوند.

بالا بودن هزینه ساخت این محور ریلی باعث شده ایران نسبت به جذب منابع خارجی برای ساخت این پروژه اقدام کنند که دولت آذربایجان خود به عنوان کشور دخیل در این پروژه چندی قبل تامین مالی ۵۰۰ میلیون دلاری این مسیر را تقبل کرد که البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

این مسئله باعث شده در دیداری که اخیرا میان عباس آخوندی- وزیر راه و شهرسازی ایران- و وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان انجام شده، بار دیگر تامین مالی این پروژه به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه‌های همکاری دو طرف مطرح شود و آخوندی در جریان این دیدار رسما از طرف آذربایجانی بخواهد که با تسریع امور مربوط به این طرح تامین مالی این پروژه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرحله نهایی برساند.

با توجه به اهمیتی که این طرح برای دو طرف خواهد داشت، در صورتی که تحریم‌های آمریکا و تهدیدهای این کشور علیه همکاران اقتصادی ایران جدی نشود، می‌توان انتظار داشت دولت باکو در آینده نزدیک بحث تامین مالی این پروژه را در دستور کار قرار دهد. طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر با انتقال این پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه‌آهن دولت ایران به طور جدی مراحل اجرایی این طرح را دنبال خواهد کرد.

خیرالله خادمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به نیاز پروژه ریلی رشت به آستارا به منابع مالی خارجی از چندی قبل ایران و آذربایجان مذاکرات مثبتی را به منظور تامین مالی این پروژه از سوی دولت باکو در دستور کار قرار دادند که پیش بینی می‌شود نتایج مثبتی به همراه خود خواهد آورد.

با توجه به اینکه احتمالا زمان ساخت این پروژه قدری طولانی خواهد شد، این جابه‌جایی زمان‌بر خواهد بود اما در نهایت آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، مطرح بودن این طرح به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی ایران است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97050703743
  • خبرنگار : 71474