خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۱ تیر ماه

سوال نمایندگان از وزیر اطلاعات درباره علت حمایت از گروه‌های تلگرامی و دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی، توضیحات «لاریجانی» درباره مصوبات روز گذشته مجمع تشخیص، تکلیف مجلس به صداوسیما برای پخش رایگان برنامه‌های مقابله با آلودگی و تخریب خاک، توضیحات «شریعتمداری» درباره تخلفات ثبت سفارش خودرو، تصویب مصادیق اقدامات تروریستی و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) سی و یکم تیر ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و سوال نمایندگان درباره علت حمایت از گروه‌های تلگرامی و  دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی از وزیر اطلاعات، لایحه حفاظت از خاک، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و... به عنوان دستور کار امروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی  با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل تعامل است اما عزت خود را حراج نمی‌کند گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای از همه روش‌ها برای رفع سوء‌تفاهم‌ها و حل مسائل به نحوی که فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود، بهره جست و این مسیر را ادامه می‌دهد و غیرت ملی ملت ایران اجازه نمی‌دهد که به خاطر خوی سلطه‌طلبانه آمریکا آینده خود را از نظر پیشرفت تکنولوژی نادیده بگیرد. گرچه آنان تئوری فشار و ریاضت اقتصادی را برای ملت ما در نظر گرفته‌اند، اما ملت ما با هوشیاری می‌تواند این دوره را به دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی بدل کند.

لاریجانی همچنین توضیحاتی را  درباره مصوبات روز گذشته مجمع تشخیص ارائه کرد و گفت: نظر مجلس شورای اسلامی درباره پروژه‌های عمرانی مورد تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

سوالات نمایندگان از وزیر اطلاعات

در جلسه علنی امروز الیاس حضرتی به نمایندگی از ۵۳ نماینده مجلس با طرح سوالی درباره دلیل بازداشت تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی و ادمین ۱۲ کانال تلگرامی از وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه باید وظایف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه از یکدیگر تفکیک شود، گفت: بستن رسانه‌های داخلی و برخورد کردن با آنها راه جلب اعتماد عمومی نیست، آن هم در شرایطی که مهمترین ابزار دشمن علیه کشورمان، ایجاد یک جنگ روانی است.

در پاسخ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی گفت: وزارت اطلاعات معتقد به برخورد با ریشه‌ها به جای شاخه‌هاست و این سیاست را از طریق هشدار، اخطار و تذکر دنبال می‌کنیم و اگر جواب نگرفتیم برخورد سخت‌افزاری می‌کنیم. وی افزود: رفتار وزارت اطلاعات با مدیران کانال‌های تلگرامی که مورد سوال جمعی از نمایندگان عزیز مجلس می‌باشد نیز با این رویکرد دنبال شده است. وزارت اطلاعات رصد و پالایش رسانه‌های مجازی را وظیفه خود می‌داند و اطلاع‌رسانی به موقع و مدیریت هوشمندانه‌ این فضا را در دستور کار دارد و پیشگیری را در برخورد مقدم کرده‌ایم.

در ادامه مجلس از پاسخ‌های «علوی» درباره دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی قانع شد.

 در این جلسه همچنین جواد کریمی قدوسی  به نمایندگی از دو نماینده مجلس سوالی از وزیر اطلاعات در خصوص علت حمایت او از ادمین‌ها و گروه‌های تلگرامی را مطرح کرد  ودر توضیح سوالش، گفت: این سوال باید در زمان خود مطرح می‌شد چون امروز دغدغه مردم ما مسائل اقتصادی است. وی با تاکید بر اینکه اولویت امروز جامعه پرداختن به مسائل اقتصادی است، گفت: باید امروز به رییس‌جمهور در ترمیم کابینه کمک کنیم، نه اینکه بحث استیضاح رییس‌جمهور مطرح باشد و اینکه بگوییم او فردی فاشیست است.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال نیز گفت که  وزارت اطلاعات قبل از اینکه با عوامل ایجاد ناامنی برخورد کند، برای ایجاد امنیت تلاش می‌کند. این وزارتخانه امنیت رسانه‌ای را حق فعالان رسانه‌ای می‌داند و معتقد است که همه اقشار باید احساس امنیت کنند، ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم. بیش از ۱۰۰ مورد اقدامات تروریستی از سوی این وزارتخانه خنثی شده و تنها یک بار رخنه اتفاق افتاده که این نشانگر قوت دستگاه امنیتی است.

در پایان نمایندگان مجلس از پاسخ علوی در این باره نیز  قانع شدند.

***

با تصویب مجلس مصادیق اقدامات تروریستی مشخص شد و نمایندگان  با اصلاح ماده یک لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم هرگونه ارتکاب، تهدید، توقیف غیرقانونی، گروگان گیری و به مخاطره انداختن جان یا آزادی عموم مردم را از مصادیق اقدامات تروریستی تعریف کردند.

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس از اعلام اصول طرح اصلاح قانون مجلس شورای اسلامی خبر داد.

ناطقین امروز مجلس

اعزازی: روابط نمی‌گذارد با فساد برخورد شود

عارف: خودزنی‌های داخلی را کنار گذاریم/کشورداری سلیقه‌ای مانع پیشرفت شده است

اختیاری: مجمع تشخیص مصلحت نظام به همبستگی ایرانیان رای داد

عباسی: با تکیه به نیروهای داخلی می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد

مرادی: کشتی‌های چینی با مجهزترین امکانات به جان صیادان سنتی افتاده‌اند

***

در نشست فراکسیون مستقلین  محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را درباره تخلفات صورت گرفته در موضوع ثبت سفارش خودرو ارائه کرد و گفت: از ۶۴۸۱ خودروی ثبت سفارش شده، ۱۹۴۰ خودرو ترخیص شده و جلوی مابقی گرفته شده است. علل این موضوع در حال بررسی است و ضرورت برخورد با متخلفین مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

همچنین سیدحسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز فراکسیون نمایندگان ولایی با وزیر کشور و معاونانش گفت: وزیر کشور در جلسه  امروز فراکسیون ولایی به تلاش آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه در ناامن‌سازی کشور به ویژه در مرزها و مشکلات مربوط به امنیت داخلی و خارجی کشور اشاره کرد.

نمایندگان مجلس  در مصوبه‌ای صداوسیما را مکلف کردند  برنامه‌های تولید شده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در خصوص مقابله با آلودگی و تخریب خاک را به صورت رایگان منتشر و پخش کند.

در مصوبه ای دیگر  نمایندگان انتقال و فروش خاک به خارج کشور را ممنوع کردند و برای این اقدام مجازات تعزیری وضع کردند.

در جلسه امروز مجلس با رسیدگی فوریتی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان موافقت کرد. یک نماینده موافق و یک نماینده مخالف نیز نظرات‌شان را در این خصوص اعلام کردند و در نهایت از ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه، ۱۲۹ نماینده با رسیدگی اولویت‌دار به این لایحه موافقت کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد نماینده سنندج از وضعیت راه‌های کردستان

حسینی شاهرودی: بی‌درایتی برخی از دست‌اندرکاران مشکلاتی در حوزه اقتصادی به وجود آورد

نماینده فیروزکوه و دماوند خواستار عمل به وعده‌های مسئولین شد

ابطحی: آقای رییس‌جمهور؛ به فکر خزانه کشور باشید

انتقاد یک نماینده از واردات بی‌رویه برنج

مرادی: وزیر راه به جاده‌های کردستان که به قتلگاه تبدیل شده توجه ویژه داشته باشند

پژمان‌فر: دستگاه قضایی باید با به استناد مصوبات مجلس با متخلف برخورد کند

شاعری: دولت مطالبات گندمکاران را پرداخت کند/ جلوی واردات برنج گرفته شود

نماینده قائمشهر: وزیر آموزش‌وپرورش با کسانی که درصدد استحاله ارزش‌های نظام هستند، برخورد کند

بهرام‌نیا: لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی هر چه سریعتر ارائه شود

***

در بیانیه ای، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی تصویب قانون نژادپرستانه تشکیل دولت یهودی از سوی کنست (پارلمان) جعلی رژیم اشغالگر قدس در مورخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ را قویا محکوم کرد.

جمعی ازآموزشیان نهضت سوادآموزی نیز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شده و به تبعیض موجود بین خود با معلمان پیش دبستانی، خرید خدمتی و حق‌التدریسی اعتراض داشتند.

در پایان نیز یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97043116993
  • خبرنگار : 71381