به گزارش ایسنا و به نقل از وییرد، ممکن است خودروهای انگلیسی به زودی بتوانند از سوخت جدیدی استفاده کنند. این سوخت، از بنزین ترکیبشده با متانول ایسلندی تولید میشود.
متانول ایسلندی، از دیاکسید کربن اضافی نیروگاههایی ساخته میشود که آب گرم آمیخته با نفت را از چشمه آب گرم "بلو لاگون" (Blue Lagoon) ایسلند فراهم میکنند. "بلو لاگون"، یک چشمهٔ آب گرم و یکی از پر بازدیدترین جاذبههای ایسلند است. این چشمه آبگرم در یک زمین گدازهای در جنوب غربی ایسلند و در منطقهای که سطح مطلوبی از انرژی زمین گرمایی دارد، قرار گرفته است.
در این طرح، 23 هزار لیتر متانول با بنزین ترکیب و به چندین پمپ بنزین در انگلستان ارائه شدند. نتیجه این کار، ترکیبی از سه درصد متانول در هر لیتر سوخت است که به متانول تولید شده از سوختهای زیستی شباهت دارد.
"بندیکت استفانسون" (Benedikt Stefánsson)، رئیس رشد تجاری "شرکت بینالمللی بازیافت کربن" (CRI) گفت: در حال حاضر، مقدار کلی متانول ایسلندی موجود در انگلستان، برای تامین نیروی 40 خودرو در سال کافی است.
خودروها، با بنزین که یک سوخت فسیلی است، کار میکنند و این سوخت، در انتشار گازهای گلخانهای نقش پررنگی دارد. اروپا مانند دیگر کشورهای جهان، اهدافی برای کاهش گازهای گلخانهای دارد و امیدوار است افزایش دمای زمین را کنترل کند. نیروی متانول تولید شده توسط شرکت بینالمللی بازیافت کربن، از چشمه آب گرم "بلو لاگون" تامین میشود و در کاهش کربن بنزین نقش دارد.
"جیمی ترنر"(Jamie Turner)، استاد "دانشگاه باث"(University of Bath) انگلستان گفت: بازار سوخت در اروپا، بسیار وسیع است و هر شرکتی که سه درصد از بازار سوخت را در دست داشته باشد، به درآمد بالایی میرسد.
ترنر افزود: تولیدکنندگان سوخت در اروپا باید سوختها را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند تا تلاش خود را در زمینه کربنزدایی از سوخت نشان دهند. به این ترتیب، متانول تجدیدپذیر با روشی ساخته میشود که نتیجه آن، محصول ارزشمندتری است.
برای تولید سوخت مورد نظر، کارخانه از دیاکسید کربن اضافی نیروگاه زمینگرمایی " Svartsengi" استفاده میکند. این نیروگاه، انرژی مناطق اطراف خود را تامین و به جای آزاد کردن دیاکسید کربن در جو و انتشار گازهای گلخانهای، ضایعات گاز را به متانول تبدیل میکند.
این نخستین باری است که در انگلستان، متانول به یک منبع تجدیدپذیر کامل تبدیل میشود. ترنر ادامه داد: اگر طبیعت از مشکل تامین سوخت حذف و یک سوخت تجدیدپذیر تولید شود که سوخت زیستی نباشد، دیگر نباید نگران مشکلات ناشی از سوخت در زنجیره غذایی باشیم.
انتهای پیام