به گزارش ایسنا، کارگران و کارفرمایان برای ورود به سامانه جامع روابط کار ابتدا باید با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به ثبت نام و دریافت کد رهگیری و رمز عبور برای ورود به سامانه اقدام کنند، پس از ثبت نام در دفاتر پیشخوان ، پیگیری ثبت دادخواستها یا قراردادهای کار از طریق این نشانی امکانپذیر خواهد بود.
قرار بود سامانه جامع روابط کار اواخر هفته گذشته با مراجعه کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان عملیاتی شود اما اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تاخیر در راهاندازی سامانه و موکول شدن آن به هفته بعد خبر داد.
معاونت روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز آنچه را که عدم تعیین تعرفه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خوانده شد دلیل تاخیر در راه اندازی سامانه عنوان کرد.
برابر اعلام این معاونت، کمیته تخصصی کمیته تخصصی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه ثبت نام برای کارگران را مبلغ ۴۵۹۰ تومان با احتساب ۴۱۰ تومان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۵۰۰۰ تومان و تعرفه کارفرمایان را مبلغ ۵۵۱۰ تومان با احتساب ۴۹۰تومان مالیات بر ارزش افزوده جمعا ۶۰۰۰ تومان تعیین کرده است و دلیل متفاوت بودن نرخ تعرفه نیز چاپ فرمهای بیشتر تعرفه برای کارفرمایان عنوان شده است.
پیشتر وزارت کار از راه اندازی سامانه جامع روابط کار به نشانی اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir خبر داده بود که از چند روز گذشته در دسترس همه کارگران و کارفرمایان قرار گرفته است. کارگران و کارفرمایان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ثبت و تشکیل پرونده، نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سامانه دریافت کرده و از این طریق در جریان آخرین وضعیت قرارداد کار، بیمه بیکاری یا ثبت شکایات خود قرار میگیرند.
بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار راهاندازی سامانه جامع روابط کار را گام بزرگی در جهت ساماندهی و نظارت بر قراردادهای کار، حل اختلافات میان کارگران و کارفرمایان و کاهش مراجعات حضوری به مراجع تشخیص و هیاتهای حل اختلاف میدانند؛ آنها امیدوارند آغاز به کار این سامانه پایان انعقاد قراردادهای سفید امضای کارگران باشد و به حفظ امنیت شغلی کارگران و کنترل و نظارت بیشتر بر قراردادهای کار منجر شود.
مقامات کارگری نیز آغاز به کار سامانه جامع روابط کار را در تجمیع و یکپارچه کردن مسایل حوزه کار و اطلاعات مرتبط با کارگران و کارفرمایان موثر خوانده و و آن را در تصمیمگیریها، شناسایی بنگاههای مشکلدار، شناسایی کارگاههای متخلف و ساماندهی و نظارت بر قراردادهای کار موثر میدانند.
به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار، مردادماه سال گذشته توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه از چند زیرمجموعه تشکیل شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواستها، بررسی مشاغل سخت و زیانآور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل دار، بازرسی کار، شوراهای سازش، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقهبندی مشاغل از جمله آنهاست.
سامانه جامع روابط کار یک ماه به شکل پایلوت ابتدا در تهران و چهار استان البرز، اردبیل، قزوین و سمنان راه اندازی شده و پس از آن به طور رسمی در سراسر کشور قابل اجرا خواهد بود.
انتهای پیام