به گزارش سرویس بازار ایسنا و به نقل از سایت همراه مکانیک، قیمتگذاری خودرو هماکنون به یکی از تخصّصهای بغرنج و پرحاشیه در بازار مبادلات اقتصادی تبدیل شده است. بهویژه و با توجه به نوسانات هر روزه نرخ ارز و آشفته بودن بازار خودرو، حقیقتا تعیین قمیت دقیق خودروها اعم از خودروهای وارداتی و تولید داخل به امری مشکل و کاملا تخصصی تبدیل شده است.
در حوزههای خرد و جزئیتر این میدان وسیع، خرید انواع خودرو دست دوم، که به سبب کاربری و تبادلات مداوم با نقد و نظرهای متفاوت و متنوّعی روبرو هستند، دچار پیچیدگی دو چندانی است. زیرا علاوه بر نوسانات نرخ ارز، مسائلی همچون استهلاک، آسیبدیدگیهای خودرو، عمر قطعات مصرفی، اعتبار خدمات پس از فروش و هزینههای نگهداری، همه و همه از عواملی است که بر قیمت خودرو دست دوم تاثیرگذار است. لذا در جریان یک خرید و یا یک فروش موفّق، برگ برنده از آن کسی است که نحوه و درصد تأثیر هریک از این عوامل را به خوبی درک کرده و بتواند نزدیکترین قیمت به قیمت واقعی خودرو را در مبادله مورد تأیید و توافق قرار دهد.
برای تعیین میزان اثرگذاری فاکتورهای مختلف بر قیمت خودرو به مثالهای زیر توجه کنید:
· افت قیمت پژو ۲۰۷ در ازای تعویض کاپوت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
· افت قیمت پژو پارس در ازای تعویض یک در: ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
· افت قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار در ازای دستکاری کیلومتر تا ۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان
اما این موضوع در مورد خودروهای لوکس اهمیت بیشتری نیز پیدا میکند. از لحاظ دید بازار مهمترین مشکلی که میتواند منجر به افت شدید قیمت خودرو شود، آسیب به بدنه خودروست که تعویض و یا تعمیر آن خواه بدون رنگ و خواه با رنگ منجر به کاهش قیمت خودرو میشود. رنگ و میزان رنگشدگی شاخصه دوم در میزان افت است و رنگ شدگی بیشتر به معنای کاهش قیمت بالاتر خودرو میباشد. این اتفاق میتواند یک موضوع ساده در حد تصادف سطحی یا یک اتفاق جدی در حد ضربه به اتاق خودرو باشد که تبعات آن روی تعادل و عملکرد خودرو بسیار شدید است و تشخیص آن نمیتواند کار سادهای باشد. به مثالهای زیر دقت کنید:
· افت قیمت کیا اسپورتیج در ازای دستکاری کارکرد تا ۵۰هزار کیلومتر: ۲۵ میلیون تومان
· افت قیمت لکسوس nx در ازای تعویض کاپوت: بیش از ۳۰ میلیون تومان
· افت قیمت در ازای تعویض یک در سانتافه: بیش از ۱۷ میلیون تومان
همانطور که از مثالهای بالا مشخص است کوچکترین اشتباه در محاسبه قیمت خودرو، خریداران را با ضررهای جبران ناپذیری روبرو میکند. در حقیقت مهارت محاسبه قیمت خودرو و یا در واقع مهارت کارشناسی قیمت خودرو، امری تعیینکننده در روند موفقیت در مبادلات بازار خودرو است. این مهارت محوری، یعنی اینکه هرکدام از طرفین مبادله و یا نمایندگان فنّی آنها بتوانند با بررسی شرایط موجود هر خودرو، تراز کیفی آن را محاسبه کرده و میزان تأثیر عواملی مانند برند، کارکرد، مدل، خصوصیات ظاهری، هزینههای نگهداری و هزینههای خدمات پس از فروش را بر قیمت خودرو شناسایی و ارزش واقعی خودرو را تعیین کنند.
نرمافزار محاسبه قیمت خودرو همراه مکانیک مرجعی است که میتوان مجموعه کاملی از فاکتورها را در آن به صورت یکجا مشاهده کرد و با انتخاب و به کارگیری آنها، تفاوت قیمت خودروها با شرایط مختلف و یا مشابه را مشخّص کرد. به جرأت میتوان گفت که تقریباً کاملترین لیست فاکتورهای مؤثّر در محاسبه قیمت خودرو در این نرمافزار در دسترس است.
مزیت این ابزار تعیین قیمت خودرو در این است که مهمترین فاکتورهای موثر بر قیمت خودرو دست دوم را لحاظ کرده و کاربر میتواند به راحتی میزان اثر فاکتورهای مختلف را بر قیمت خودرو مشاهده کند. عوامل متعددی نظیر سال ساخت، میزان کارکرد، رنگ، مدت باقیمانده از بیمه و میزان تعویض یا تعمیر قطعات داخلی و بدنه بر قیمت خودور تاثیر قابل توجهی میگذارند و اندازهگیری این اثر برای کاربران بسیار مشکل و بعضا غیرممکن است. اما با استفاده از ابزار قیمتگذاری خودرو در سایت همراه مکانیک میتوانید قیمت خودروی مورد نظر خود را به طور دقیق مشخص کنید. مهمترین مزیت استفاده از سایت همراه مکانیک در مقایسه با دیوار و باما این است که قیمت خودرو در همراه مکانیک کاملا بر اساس معاملات انجام شده خودرو تعیین میشود نه بر اساس قیمتی که کاربران خودروهای خود را آگهی میکنند و در نتیجه از دقت بالایی برخوردار است.
انتهای پیام