آرش محبینژاد در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: قبل از تک نرخی شدن ارز قطعهسازان مواد اولیه وارداتی را با پرداخت حدود ۳۰ درصد ارزش کالا به عنوان پیشپرداخت، خریداری و وارد کرده و مابقی پول را بعدا پرداخت میکردند.
وی با بیان اینکه از زمان تک نرخی شدن، امکان دریافت ارز برای پرداخت مابقی پول مواد اولیه وارداتی در گذشته، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث رسوب حجم قابل توجهی از مواد اولیه صنعت قطعهسازی در گمرک شده که امکان ترخیص آنها به دلیل عدم تخصیص ارز و ارائه مدارک، وجود ندارد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی ادامه داد: در این شرایط بخشی از راهکار برای حل این مشکل به گمرک مربوط است که با بازنگری در قوانین و مقررات داخلی خود، سهولت و سرعت عمل بیشتری در ترخیص مواد اولیه صنایع ایجاد کند.
وی افزود: همچنین در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به تحریمهای یکجانبه آمریکا باید قوانین و مقررات کسب و کار در کشور به نفع واحدهای صنعتی و تولیدی تسهیل و برخی موانع داخلی برطرف شود.
محبینژاد با بیان اینکه برای مقابله با تحریمهای آتی آمریکا، در چند ماه اخیر فعالیت صنایع برای واردات و دپوی مواد اولیه افزایش یافته است، تصریح کرد: در این شرایط شاهد انباشتگی کالا در گمرکات هستیم و متاسفانه آمادگی لازم از سوی گمرک نیز برای ترخیص این حجم واردات وجود ندارد که امیدواریم با افزایش آمادگی گمرک این مشکلات برطرف شود.
به گزارش ایسنا، براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف روند چند ماه اخیر که تیراژ ماهانه تولید خودرو صعودی بود در خرداد ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹.۶ درصد کاهش یافت.
خرداد ماه تولید انواع خودرو از ۱۳۴ هزار و ۸۰۲ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۱۰۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه کاهش یافت.
انتهای پیام