وی همچنین به آبهای سطحی اشاره و اظهار میکند: در این بخش اگر سدها بهدرستی تاسیس شوند، اقدام مناسبی است اما این مهم نیز نیازمند مدیریت مناسب است. برای مثال وقتی روی رودخانه زایندهرود سد احداث کردیم، آب آن را در بالادست به جای دیگر دادهایم و این کار باعث خشک شدن رودخانه شده است و در نهایت بخشی از کشاورزان پاییندست که سالهای سال، از آب استفاده میکردند، بیبهره شدند.
وی تاکید میکند که تیمهای مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور میکنند علاوه بر این ما با بحث ابردزدی و برف دزدی نیز مواجه هستیم.
در همین زمینه محمد فرید لطیفی- معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور به ایسنا میگوید: مشکلات ناشی از کمبود منابع آب در کشور ناشی از برخی سومدیریتها است. اگر همین منابع آبی موجود در کشور را درست مدیریت و مصرف کنیم، بسیاری از مشکلات حل میشود.
رئیس سازمان هواشناسی نیز با رد ابردزدی میگوید: ابردزدی و دخالت خارجیها در تغییرات اقلیمی ایران مبنای علمی ندارد و از منظر علم هواشناسی رد میشود. خشکسالیهای مکرر و کمبود بارش در ایران ناشی از پدیده گرمایش جهانی و به تبع آن تغییر اقلیم است نه دخالت کشورهای دیگر.
مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع خلیج فارس و دریای عمان وزارت نیرو اضافه میکند: با توجه به استقرار شرکتهای آب منطقهای که منجر به سهمخواهی بیشتر در استانها بدون نگرش حوضهای شده است، دفاتر حوضههای آبریز با نگرش جدید در جهت ایجاد همگرایی بین مصرفکنندگان خصوصا در بخش کشاورزی با تمرکز بر موضوع حوضههای آبریز ایجاد شدهاند.
هاشمی مردم را ذینفعان اصلی مدیریت به همپیوسته حوضههای آبریز میداند و میگوید: رسالت اصلی دفاتر حوضههای آبریز در واقع به صحنه کشاندن مردم و دادن نقش نخست به مردم است تا بتوان منازعات و تعارضات آبی و مصرف را مدیریت کرد.
وی با اشاره به نقش و جایگاه مدیریت آب خاطرنشان میکند: وقتی از مدیریت منابع آب صحبت میکنیم، صرفا همه نگاهها نباید به وزارت نیرو ختم شود زیرا این یک موضوع فرابخشی است و تمام بخشها باید اقدامات و کنترلهای لازم را انجام دهند.
به گزارش ایسنا، نظر افضلی - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی- هم در این زمینه هشدار میدهد و میگوید: اگر با رویه فعلی جلو برویم و حفر چاههای غیر مجاز را که در حال حاضر تعدادشان حدود ۳۰۰ هزار حلقه است ادامه دهیم، شاهد خشکسالیهای بیشتری خواهیم بود و در صورت عدم مدیریت، مشکلات کشور بیشتر خواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه بخش عظیمی از آب کشور را در حوزه کشاورزی مصرف میکنیم،اظهارمیکند: با توجه به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود باید این حوزه را بهینه کنیم و در همین راستا روش های کاشت، داشت و برداشت همچنین تهیه الگوی کشت، آبخیزداری و احیای قنوات را مورد توجه قرار دهیم که این بخش عظیمی است.
وی میافزاید: امروز با توجه به اینکه در آبیاری بارانی، تبخیر آب صورت میگیرد، بحث آبیاری زیر سطحی مطرح شده است همچنین مدیریت روان آبها موضوعاتی هستند که امروز باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم سهم مدیریت آب را افزایش دهیم.
همچنین بهرام پاشازاده - کارشناس صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی- با بیان اینکه مشکلات را نمیتوان بر گردن یک وزارتخانه انداخت،معتقد است: تصمیمات کلیدی مانند جانمایی اشتباه و واردات فناوری بدون در نظر گرفتن امکان دسترسی به منابع آب تصمیمات اشتباهی است همچنین قیمت آب نیز عامل محدود کنندهای به حساب نمیآید.
وی اضافه میکند: اگر قیمت آب را مناسب کنیم، مطمئنا این کار باعث پیشرفت در عرصه فناوری میشود زیرا کشاورز به مکانیزه کردن آبیاری و کشاورزی روی می آورد و قیمت محصول نیز واقعی می شود. واقعی شدن قیمت عاملی میشود تا هر دستگاه و تولید کننده به سمت تغییر حرکت کند و کشاورزان و صنعتگران به سمت مکانیزه کردن و به روز کردن فناوریها بروند.
وی با بیان اینکه مدیریت به همپیوسته در حوضه آبریز یک نگاه کلی است، میگوید: نگاه کلی یعنی اینکه مدیریت آب صرفا مربوط به وزارت نیرو نیست و همه ساختارها را شامل میشود. وقتی در وزارت نیرو تصمیمی گرفته میشود، مطمئنا وزارت جهاد کشاورزی، صنایع و بخشهای آب شرب نیز درگیر میشوند. در واقع نگاهی که به مصرف و منابع آب میشود، باید فرابخشی باشد.
مدیر کل دفتر بهرهبرداری تاسیسات انتقال و توزیع آب وزارت نیرو در یک برنامه رادیویی به نقش مدیریتهای استانی اشاره و اظهار میکند: مدیریتهای استانی باید مجری سیاستگذاریها برای حوضههای آبریز باشند. اگر به این سمت حرکت کنیم که هر استان برای خودش تصمیم بگیرد و مصارف را توسعه بدهد و یا اصرار بر توسعه مصارف داشته باشد، بدون توجه به اینکه در این حوزه پتانسیلهای تولید دچار تغییر شدهاند و جوابگوی توسعه نیست، به چالشهایی بر میخوریم که امروز با برخی از آنها مواجه هستیم.
داوری دهکردی ادامه میدهد: متاسفانه شورای عالی آب، حالا که به بحران رسیدهایم وارد کار میشود در حالیکه اگر وارد مرحله بحران نشده بودیم، شاید نیازی نبود شورای عالی آب یا سایر کمیتههای تخصصی که برای هماهنگی ایجاد شده است، تشکیل شود. اگر هماهنگی و انسجام در نوع تفکر در منابع و مصارف در بخشهای مختلف به یکدیگر نزدیک شود، میتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم.
انتهای پیام