به گزارش ایسنا، دکتر ابوالقاسم دولتی در دومین نشست معاونین آموزشی دانشگاههای سطح یک و دو کشور که امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، از توسعه کمی و ناموازی موسسات آموزش عالی در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در دورهای مراکز آموزش عالی به شکل ناموازی و نسنجیده توسعه کمی پیدا کرد و در همین زمینه نیز وزارت علوم طرحی با عنوان آمایش و ساماندهی آموزش عالی را در دستور کار خود قرار داده است تا براساس آن بازنگری جدی بر وضعیت مراکز آموزشی صورت بگیرد و بحث کیفیت در اولویت این مراکز لحاظ شود.
وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد و توسعه تمامی رشتهمحلها در مراکز آموزش عالی باید متناسب با نیازهای جامعه اتفاق بیفتد و باید به رشتههایی توجه کنیم که تقاضای بازار کار برای فارغالتحصیلان آن رشتهها در جامعه وجود دارد، اگرچه متاسفانه فضای کسب و کار در جامعه ما فضای مناسبی نیست و تامین اجتماعی و مراکز بیمهای گرفتاریهایی را در این زمینه ایجاد کردهاند که هرگونه نوآوری و خلاقیت را زیر سئوال میبرد.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی همچنین یادآورشد: وضعیت بازار کار در جامعه ما به گونهای نیست که ادعا کنیم موارد متعددی از بازار کسب و کار در اختیار فارغالتحصیلان دانشگاهی قرار دارد. در این شرایط آموزش عالی باید به گونهای برنامهریزی داشته باشد که خروجی آن متناسب با شرایط جامعه باشد و گسترش کمی آموزش عالی فقط گرفتاریهای فعلی را افزایش میدهد.
دکتر دولتی تاکید کرد: متاسفانه در زمانی که آموزش عالی با سیاستهای گسترش کمی مواجه بود و وقتی رشتهمحلهای بدون نیازسنجی در این مراکز ایجاد کردیم، بحث اشتغال و بازار کار فارغالتحصیلان دانشگاهی به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفت و بعضا افرادی که دنبال گسترش مراکز آموزش عالی بودند، مطرح میکردند که با جذب اعضای هیات علمی و کارکنان این مراکز خود به اشتغالزایی در جامعه کمک میکنند.
وی همچنین کیفیسازی را مهمترین شعار وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در واقع وجود بیش از 4 میلیون دانشجو که بیش از 2 میلیون نفر آنها در دوره کارشناسی و صد هزار نفر آنها نیز در دوره دکتری تحصیل میکنند، بیانگر این است که توسعه کمی آموزش عالی به اندازه کافی اتفاق افتاده و باید برنامهریزیها و سیاستهای بعدی در راستای کیفیسازی صورت بگیرد.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پایان از بی توجهی به بررسیهایی کارشناسانه در سیاستگذاریها و برنامهریزیها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در طراحی و اجرای سیاستها و برنامههای جدید در عرصههای مختلف آنطور که باید بررسیهای کارشناسی صورت نمیگیرد یا این که طول مدت بررسیهای کارشناسانه را محدود میکنند و امیدوار هستیم رویههای فعلی که در عرصه آموزش عالی که با جمعبندی اظهارنظرهای کارشناسان صورت گرفته و در دست اجرا است، بتواند تا حدودی وضعیت فعلی آموزش عالی را سامان دهد.
انتهای پیام