انتقاد شریعتی از بی‌تدبیری‌ها در تکمیل نشدن بازسازی تئاتر شهر

پیمان شریعتی ـ مدیر پیشن تئاتر شهر ـ با اشاره به استقلال مدیریتی که در دوران کاری خود در این مجموعه داشت، از برخی بی‌تدبیری‌ها که مانع تکمیل بازسازی تئاتر شهر شد و نیز مشاوره نگرفتن از کارکنان تئاتر شهر در بازسازی‌های پیشین انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، مراسم تکریم پیمان شریعتی و معارفه سعید اسدی (مدیران پیشین و جدید تئاتر شهر) عصر روز یکشنبه 10تیرماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

پیمان شریعتی: کارکنان تئاتر شهر توانمند، قابل اعتماد و کارآمد هستند

در این مراسم پیمان شریعتی ضمن خیر مقدم به سعید اسدی از کارکنان مجموعه تئاترشهر بابت اینکه حضورش در این مجموعه فشار مضاعفی را نسبت به دوره‌های مدیریتی قبل روی آن‌ها ایجاد کرده، تشکر و عذرخواهی کرد و گفت: به جرأت می‌توانم بگویم تک تک این بچه‌ها متخصص و در کار خود خبره هستند و نه تنها در خدمت تئاتر شهر هستند بلکه به تمام سالن‌های خصوصی که در دو سه سال اخیر رواج پیدا کرده با همین امکانات کم سرویس می‌دهند. در واقع کارکنان تئاتر شهر با رقم دریافتی کمی که دارند و من خیلی وقتها شرمنده آن‌ها بودم افراد بسیار توانمند و از همه مهمتر قابل اعتماد و کارآمد هستند. قابل اعتماد را از این جهت می‌گویم که متاسفانه پیش از آمدنم بارها نکاتی را درباره بچه‌های تئاتر شهر می‌شنیدم اما وقتی به اینجا آمدم و شروع به کار کردم، دیدم آن‌ها بسیار متعهد هستند و اگر موفقیتی بوده حاصل تلاش جمعی بوده است.

مدیر پیشین تئاتر شهر افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تئاتر شهر در دو سه سال اخیر و در این دوره که فعالیت تئاترهای خصوصی بیشتر شده معطوف به تولید محتوای اجتماعی توسط گروه‌های جوان بوده و اگر در جشنواره تئاتر فجر نمایش‌هایی مثل شلتر، پسران تاریخ یا مانوس موفق بودند حاصل تولیداتی بود که در تئاتر شهر رقم خورد و معتقدم آن چیزی که فرصت تولیدشان در تالارهای خصوصی کمتر پیدا می‌شود، در این دو سه ساله توانستیم در تئاترشهر رقم بزنیم.

شریعتی با بیان اینکه «می‌دانم نگاه سعید اسدی در این حوزه می‌تواند از من علمی‌تر باشد و قطع به یقین نگاه او نیز به تولیداتی از این دست می‌انجامد» به همکاری کارکنان فنی مجموعه تئاتر شهر با گروه‌های نمایشی بویژه در شرایط بد اقتصادی که هزینه دکور زیاد است، اشاره کرد و افزود: کارکنان فنی با تمام توان برای نمایش‌ها تا صبح همراهی می‌کردند.

او همچنین با تاکید بر ضرورت بازسازی تئاتر شهر عنوان کرد: عدم توجه‌ بخش عمرانی یکی از مشکلات عدیده من در این دو سه سال اخیر بود. در واقع علی‌رغم بودجه بسیار خوبی که در وزارتخانه برای ادامه بازسازی تئاتر شهر مصوب شده متاسفانه به خاطر بی‌تدبیری نتوانستیم آن چیزی را که شایسته است در تئاتر شهر انجام بدهیم و بازسازی تئاتر شهر را تکمیل کنیم. با این حال با وجود این ضرورت و با کمک خود بچه‌های تئاتر شهر کارهای فراوانی کردیم. وقتی که من به تئاتر شهر آمدم شرایط زیرزمین در وضعیت اسفناکی قرار داشت. وقتی پرسیدیم چرا این سقف‌ها را درست نکردید گفتند ۲۰۰ میلیون تومان درخواست هزینه کردیم هنوز تامین نشده و من به کمک همین بچه‌های تئاتر شهر طی 24 ساعت با ۳ میلیون تومان آن را تمام کردیم.

مدیر پیشین تئاتر شهر ادامه داد: متاسفانه بچه‌های تئاتر شهر در دوره بازسازی پیشین به هیچ عنوان نه تنها به عنوان مسئول فنی بلکه به عنوان مشاور هم به کار گرفته نشده بودند و نتیجه آن اشتباه‌های متعددی بود که در سالن‌ها اتفاق افتاد و اگر نبودیم سالن سایه به صورت چهار سویه درست می‌شد. همچنین با حمایت و کمک بچه‌های تئاتر شهر نورپردازی محیطی تئاتر شهر انجام شد. اصلاح لوله کشی گاز که بعد از اتفاق ساختمان پلاسکو انجام گرفت، ایمن سازی صحنه سالن اصلی و ایجاد یک شرایط جدید برای دکور و نور همه اتفاقاتی بود که حاصل زحمات کارکنان زحمتکش تئاتر شهر بود. 

شریعتی همچنین با قدردانی از حمایت مهدی شفیعی ـ مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی ـ استقلال مدیریتی که حاصل اعتماد شفیعی به خود بوده را از عوامل موفقیتش عنوان کرد و افزود: من اگر امکان استقلال مالی در حوزه خودم داشتم، مطمئنا می‌توانستم امکانات و کارهای دیگری رقم بزنم که این هم از مشکلات‌ وزارت ارشاد است که بودجه عمرانی در اختیار اداره کل مادر و تخصصی نیست.

او در بخشی دیگر درباره دو اجرایی شدن برخی سالن‌های تئاتر شهر در زمان مدیریتش و نیز نمایش‌هایی که در پلاتو اجرا به صحنه رفتند، بیان کرد: روزی که تصمیم گرفتم سالن «سایه» و «قشقایی» به صورت دو اجرایی کار کنند می‌دانستم که چه فشاری روی کارکنان تئاتر شهر می‌آید و در نهایت با همکاری آن‌ها این کار انجام شد. یا مثلا شاید نباید پلاتو اجرا را وارد چرخه‌ اجرا می‌کردم ولی حجم تقاضاها و تعداد زیاد بچه‌هایی که از همه جا مانده و رانده هستند آنقدر زیاد بود که گفتیم پلاتو اجرا هم وارد چرخه بشود تا بچه های جوان فرصت ارائه کارشان را پیدا کنند.

شهرام کرمی : شریعتی اعتماد هنرمندان را به تئاتر شهر برگرداند

در این مراسم مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با تاکید براینکه وجود کارکنان پرتلاش تئاترشهر نعمتی برای این مجموعه است، گفت: من در دو سیستم اداری کار کردم و به جرأت می‌توانم بگویم اگر مجموعه‌های فرهنگی هنری ما کارکنانی همچون کارکنان زحمتکش این مجموعه داشتند در سراسر کشور دوران شکوفایی بزرگی برای هنر کشور رقم می‌خورد.

شهرام کرمی با اشاره به مدیران مختلفی که در سال‌های گذشته مدیریت این مجموعه را برعهده داشتند، افزود: افراد زیادی در این مجموعه کار کردند و هر یک تأثیر خودشان را گذاشتند و دوران مختلفی در مجموعه تئاترشهر شکل گرفت، ولی یکی از زمان های پربار، موثر و پر اتفاق این مجموعه دورانی بود که پیمان شریعتی در حدود سه سال در تئاتر شهر حضور پیدا کرد. در واقع اگر بخواهیم گذشته مدیریتی او را ارزیابی ‌کنیم تنها نمی‌توانیم بگوییم که در دوره او یکسری اجراهای موفق و یکسری اجرای ناموفق در این مجموعه شکل گرفته، بلکه بزرگ‌ترین کاری که پیمان شریعتی در این مجموعه شکل داد اعتماد هنرمندان به این مجموعه هنری بود که سرلوحه کار خودش قرار داد و علاوه بر آن رابطه انسانی، پُر احساس و اثربخش او در این مجموعه مهم‌ترین ویژگی دوران مدیریتی وی در تئاتر شهر بوده است.

او با اشاره به توجه به بازسازی و رفع مشکلات فنی و اجرایی و اجراهای مختلف و متنوعی در تئاتر شهر گفت: در این دوران هنرمندان زیادی برایشان فرصت ایجاد شد که کارهایشان را در تئاترشهر اجرا کنند و همچنین پیشکسوتان بسیاری که شاید ده، پانزده سال بود که هیچ فعالیتی نداشتند در دوران مدیریت پیمان شریعتی توانستند در سالن‌های تئاتر آثارشان را به صحنه ببرند.

کرمی با اشاره به سابقه آشنایی 27 ساله خودش با شریعتی و اینکه تکریمش به معنای قطع همکاری با او نیست،  پاسخ گویی به هنرمندان را از دیگر اتفاقات خوب دوران مدیریت پیمان شریعتی عنوان و تاکید کرد: من هیچ تصمیمی برای تغییر در مدیریت مجموعه تئاترشهر نداشتم و این تصمیم شخصی پیمان شریعتی بود. انتخاب فردی که مناسب مدیریت این مجموعه باشد و بتواند ادامه دهنده راه شریعتی باشد کار آسانی نبود و به همین دلیل روند انتخاب مدیر جدید تئاتر شهر تا این حد طولانی شد. در این باره چند ویژگی در انتخاب مدیر این مجموعه مهم بود. اولین نکته این بود کسی که به مجموعه تئاتر شهر می‌آید باید سابقه مدیریت هنری داشته باشد. چراکه تئاتر شهر مکان آزمون و خطا نیست. همچنین مدیر این مجموعه می‌بایست از جایگاه علمی و هنری قابل قبولی برخوردار باشد تا بتواند اعتماد هنرمندان را جذب کند و نکته دیگر اینکه برایم مهم بود مدیر علاوه بر سابقه اجرایی و مدیریت هنری و جایگاه علمی باید قطعاً کسی باشد که برنامه داشته باشد و بتواند برای ادامه کار موثر گذشته با برنامه عمل کند.

 سعید اسدی: برنامه‌ام را برای اداره تئاتر شهر به زودی اعلام می‌کنم

سعید اسدی مدیر جدید تئاتر شهر نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: یکی از دلایلی که پاسخ من به پیشنهاد آقای کرمی برای مدیریت مجموعه تئاترشهر مدتی طول کشید این بود که همه ما آرزو می‌کردیم که این اتفاق با حضور پیمان شریعتی ادامه پیدا کند اما بالاخره این بار بر دوش من گذاشته شد و امیدوارم بتوانم بعد از شریعتی این مسئولیت را با همان کیفیتی که ایشان ایجاد کرده حفظ کنم. در این مدت جدا از تشکرها، همه به من متذکر می‌شدند که جایی مهم‌تر از تئاتر شهر در (حوزه تئاتر ) ایران وجود ندارد. تئاتر شهر در واقع محل ساخت یک استاندارد و یک شاخص برای تئاتر ایران است و همین مسئله کار را سخت‌تر می‌کند.

او که پیش از این اعلام کرده بود بنا به ضرورت مدیریت تئاتر شهر را قبول کرده و درباره مدیریت شورایی در این مجموعه هم گفته بود، مفهوم شورا را به گونه‌ای دیگر قبول دارد و معتقد است تا وقتی ساختار سیستماتیک طراحی نشود هر گونه برنامه‌هایی مثل شورایی اداره کردن اجراهای تئاتر شهر ممکن است جواب ندهد، افزود: من برنامه‌ای دارم که طی دو هفته آینده و پس از جلساتی که با دوستان و همکاران خواهم داشت نتیجه آن را اعلام می‌کنم.

در این مراسم که هیچ نماینده‌ای از اهالی رسانه با وجود پیگیری‌های متعددی که از مدتها قبل درباره مدیریت تئاتر شهر انجام می‌دادند دعوت نشده بود و براین تاکید شد که برنامه داخلی برگزار شود، نادر برهانی مرند ـ دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ـ و جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی در کنار کارکنان مجموعه تئاتر شهر حضور داشتند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97041106283
  • خبرنگار : 71219