دکتر حسین حسینی در گفت و گو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب، با تاکید بر اینکه دانشگاههای کشور در برخی مباحث بخصوص در حوزه کیفیت آموزش دچار نقایصی هستند، تاکید کرد: وظیفه همه موسسات آموزش عالی این است که به موضوع کیفیت آموزش عالی توجه ویژهای داشته باشند و امر کیفیت و نوآوری و حرکت به سمت کارآفرینی را سرلوحه تمامی برنامهریزیهای خود قرار دهند و به سمت کارآفرینی براساس موضوعات پروژهمحور باشند.
وی در ادامه اظهارکرد: متاسفانه ورود دانشگاههای ما به مسائلی نظیر کارآموزی، کارورزی و کارآفرینی دارای علامت سوال است و باید آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت بگیرد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران در خصوص آمار بالای مهاجرت دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاههای خارجی، گفت: به طور یقین شرایط برای ورود بخش قابل توجهی از متقاضیان تحصیل در دانشگاههای کشور بخصوص دانشگاههای سطح یک وجود دارد، اما با این وجود عدهای از دانشجویان به دلیل برآورده نشدن خواستههای خود با انتخاب دانشگاههای خارجی دنبال فضاهای جدید آموزشی هستند، ضمن اینکه بخشی از زیرساختهای مربوط به اشتغال دانش آموختگان و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارند، باعث میشود دانشجویان از تحصیل در دانشگاههای کشور خودداری کنند.
دکتر حسینی از بی رغبتی صنایع داخل کشور برای برقراری ارتباط با دانشگاه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه با وجود تمامی تاکیدات صورت گرفته از سوی مسئولان مختلف، هنوز صنعت آغوش خود را برای پذیرش دانشجویان و درگیر کردن مباحث آموزشی آنها در حیطه عملی باز نکرده است و عدم شکلگیری این ارتباط باعث شده بسیاری از دانشجویان و فارغالتحصیلان داخلی فرصت اشتغال را از دست بدهند.
وی با تاکید بر اینکه اراده قوی از سوی مسئولان برای ساماندهی مراکز آموزش عالی متعدد در کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه توسعه کمی آموزش عالی از مدتها قبل شروع شده و تبعات بسیار زیادی نیز به جا گذاشته است، اما اراده قوی از سوی مسئولان برای ساماندهی این مراکز وجود ندارد.
معاون آموزشی دانشگاه تهران تعریف استانداردهای مشخص برای مراکز آموزش عالی را بهترین راهکار ساماندهی این مراکز در کشور توصیف کرد و گفت: باید یک سری استانداردهای مشخص برای مراکز آموزش عالی تعریف کنیم و براساس آن امکان فعالیت آن مرکز یا مجوز جذب دانشجو در دورههای مختلف وجود داشته باشد، مثلا برای پذیرش دانشجوی دکتری باید حدنصابها و استانداردهای لازم وجود داشته باشد. این در حالی است که برخی واحدهای آموزشی در کشور، صرفا به منظور صدور مدرک اقدام به جذب دانشجو بخصوص در دوره دکتری میکنند.
دکتر حسینی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه برای ورود به رشتهها و دورههای مختلف در دانشگاهها، استانداردهای مشخصی تعریف نشده است و اگر این موضوع از سوی مسئولان مورد توجه قرار بگیرد، علاوه بر ساماندهی مراکز آموزش عالی از رواج مدرکگرایی نیز جلوگیری به عمل میآید.
انتهای پیام