مهدی آباد در گفتوگو با ایسنا این فعال فرهنگی عنوان کرد: در حالی که باید قبل از فیلتر تلگرام به گزینه های جایگزین فکر می کردیم اما متاسفانه پس از فیلترینگ به فکر افتادیم که این امر با اقدامات بدون برنامه، هیجانی و بدون مطالعه انجام گرفت و در نهایت با عدم استقبال مردم رو به رو شد. عدم رغبت و همراهی دولت با این قضیه هم یکی از دلایل مهم دیگری است که تاکنون در موفقیت پیام رسان های داخلی موثر بوده اند.
وی با اشاره به موفق نبودن فیلترینگ تلگرام خاطرنشان کرد:پیام رسان های داخلی نیاز به تقویت دارند. بین پیام رسان های خارجی تنها تلگرام مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گرفت اما به طور مشخص هر کشور برای خود یک پیام رسان را در اختیار دارد؛ نیاز است تا در داخل کشور یک پیام رسان حمایت و به عموم مردم برای استفاده معرفی شود.
این فعال فرهنگی با انتقاد از تعداد بالای پیام رسان های داخلی و عدم تمرکز بر روی یک پیام رسان منحصر به فرد، تصریح کرد: وجود پیام رسان های متعدد داخلی موجب سردرگمی مردم، رسانه ها و شخصیت ها شده و تا یک همبستگی برای معرفی و تقویت یک پیام رسان وجود نداشته باشد نمی توانیم دراین امر موفق باشیم.
آباد افزود: در حالی که بسیاری از مسئولان در دولت و مجلس از پیام رسان تلگرام حمایت و همچنین هزینه های زیادی برای معرفی خود از طریق این پیام رسان کرده بودند اما در لحظه ای از تلگرام خارج شدند.
وی بر لزوم عدم دسترسی به تمامی سایت ها و شبکه های مجازی تاکید کرد و گفت: در دنیا نسبت به تمامی محتوای فضای مجازی دسترسی کامل را قرار نمیدهند و با توجه به این که فرهنگ کشور ما با کشورهای غربی یا دیگر کشورها متفاوت است باید برخی دسترسی ها محدود شود.
این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: فیلترینگ باید مدیریت شده باشد، چرا که اگر سایت و یا شبکه ای مورد استفاده عموم بوده فیلتر شود، افراد عادی با فیلترشکن وارد این شبکهها می شوند که همین امر اتفاق ناخوشایندی است چراکه استفاده از فیلترشکن ها می تواند شروع ناهنجاریها باشد. اگر فیلترینگ یک شبکه رخ می دهد باید جایگزین آن به همان کیفیت وجود داشته باشد تا جامعه به آن سمت سوق پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: پیام رسان ها داخلی باید برای موفقیت از امکانات، سرعت زیاد و به روز باشند تا نظر مخاطبان را به خود جلب کنند.
این فعال فرهنگی گفت: تلگرام پس از چندین سال به این حد از محبوبیت رسیده و لازم است پیام رسانهای داخلی به تلاش خود ادامه دهند و هم اکنون نمیشود گفت که پیام رسانهای داخلی شکست خوردهاند.
انتهای پیام