به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، "ویرجین گلکتیک"(Virgin Galactic) ماه گذشته اولین آزمایش موتور شیمیایی فضاپیمای خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و اکنون با آخرین پرواز آزمایشی، این وسیله نقلیه فضایی توریستی را کمی به عملیاتی شدن نزدیکتر کرد.
در حالی که چند شرکت فضایی خصوصی دیگر همچون "Blue Origin"در فکر فرستادن گردشگر به فضا از طریق روشهای معمول هستند، اما فضاپیمای ویرجین گلکتیک موسوم به "SpaceShipTwo VSS Unity" کمی متفاوت عمل میکند.
طی آزمایش ماه گذشته، این فضاپیما توسط یک هواپیمای مادر به نام "WhiteKnightTwo" به آسمان برده شد و از ارتفاع 14 هزار متری رها شد. پس از چند ثانیه، موتور هیبریدی موشک آن روشن شد و در عرض حدود 30 ثانیه، آن را به سرعت 2328 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع بیش از 25 هزار متری رساند.
پرواز دوم هم که امروز انجام شد، بسیار شبیه به قبلی بود، اما برای مشاهده رفتار هواپیما در تنظیمات پرواز تجاری نهایی آن، تنظیم شده بود. به این معنی که مرکز ثقل آن به عقب برده شده بود و نقش صندلیها و مسافران و وسایل جانبی آنها را بازی میکرد.
همچنین این بار به ارتفاع بالاتری صعود کرد و به ارتفاع 35 کیلومتری رسید.
طبق استانداردهای نیروی هوایی ایالات متحده، فضا از ارتفاع 80.5 کیلومتری شروع میشود، اما "خط کارمن" در ارتفاع 100 کیلومتری، مرزی است که معمولا به عنوان مرز ورود به فضا شناخته میشود. این همان خطی است که ویرجین گلکتیک در نهایت قصد دارد گردشگران فضایی را از آن عبور دهد.
خط کارمن(Karman line) خطی فرضی در آسمان در ارتفاع 100 کیلومتری از سطح دریاهای آزاد زمین است. این خط از دیدگاه هوانوردی، نشان دهنده مرز میان اتمسفر زمین و فضای بیرونی آن است. این تعریف توسط فدراسیون بینالمللی هوانوردی(FAI)پذیرفته شده و این فدراسیون عهدهدار تنظیم استانداردها و نگاهداری و ثبت رکوردهای بینالمللی برای مکانیک پرواز و امور هوانوردی است.
ریچارد برانسون، بنیانگذار ویرجین گلکتیک، که در پایگاه "موهاوی" برای دیدن پرواز آزمایشی حضور داشت، گفت: امروز ما "VSS Unity" را در محیط طبیعی خود دیدیم که به سرعت پرواز کرد و نوک آن به سمت آسمان سیاه فضا نشانه رفته بود.
پس از رسیدن به سرعت مافوق صوت، موتورها خاموش شدند و سیستم ورود مجدد فضاپیما به جو فعال شد. این مکانیزم یک نقطه حساس برای ویرجین گلکتیک است، چرا که فعال شدن زودهنگام این سیستم، به مانند آزمایش مرگبار سال 2014 منجر به انفجار میشود.
این شرکت پس از آن حادثه، دستگاههای ایمنی جدیدی را به دم فضاپیما متصل کرده که اکنون به شکل مطلوب و کاربردی مورد استفاده قرار میگیرند. آنها در زاویه 60 درجه قرار میگیرند و حرکت(سقوط) فضاپیما به سمت زمین را آهسته میکنند. پس از آن، فضاپیما فرودی متعارف و بینقص را انجام میدهد.
مهندسان Virgin Galactic در حال حاضر اطلاعات پرواز را بررسی میکنند و برای پرواز بعدی برنامهریزی میکنند.
این شرکت زمان دقیقی برای کامل شدن این پروژه ارائه نداده است، اما برانسون گفته است که این انتظار، طولانی نخواهد بود.
وی گفت: ما به دو یا سه پرواز آزمایشی دیگر، قبل از اینکه واقعا به فضا برویم، نیاز داریم.
برانسون همچنین این هفته تمرینات فضانوردی شخصی خود را به امید اینکه طی ماههای آتی به فضا برود، به اشتراک گذاشت.
انتهای پیام