به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «در ایران پیوسته دم از سادهزیستی میزنیم اما تاکنون کسی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر آموزشوپرورش، وزیر علوم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما و دیگر نهادهای محیطزیستی یا رسانهای و فرهنگی را سوار دوچرخه ندیده! دیده؟ این در حالی است که بسیاری از رؤسا و مدیران ارشد در جهان از روسیه تا کلمبیا و از اروپا تا کرهجنوبی پیوسته مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه در ترددهای روزانه خود میکنند و البته این تشویق و توصیه از جنس حرف و شعار نیست، بلکه عملا مردم، مسئولان و مدیران ارشد خود را در حال رکابزدن در معابر عمومی میبینند.
در این میان، پنج کشور اروپایی پاکترین برنامههای حملونقل را ارائه کردهاند که سبب شده شهروندانشان داوطلبانه خودروهای شخصی را کنار بگذارند:
۱. در کپنهاگ، شهری که از سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار تعداد دوچرخهسوارانش از خودروسوارها بیشتر شد، پلهای عظیم و بسیار زیبایی انحصارا برای تردد دوچرخه ساخته شده تا مردم بیشتری دوچرخهسواری کنند. همچنین شهردار کپنهاگ به خودروها اجازه نمیدهد تا به مرکز شهر وارد شوند.
۲. در آمستردام تنها از هر چهار نفر یک نفر صاحب خودرو است. دوچرخهسواری آن اندازه محبوبیت دارد که شمار دوچرخهها بیشتر از انسانهاست. زیباترین مسیرهای ایمن دوچرخهسواری و بیشترین وزیر دوچرخهسوار در هلند مشاهده میشود.
۳. در اسلو پایتخت نروژ، مناطقی از شهر بدون خودرو اعلام شده و جای پارک خودروها را به مسیرهای ایمن دوچرخهسواری و محل بازی کودکان تبدیل کردهاند. این شهر از ایمنترین شهرها برای دوچرخهسواران و عابران پیاده محسوب میشود و درصدد است تا سال ۲۰۱۹ ورود خودروهای شخصی به حریم شهر کاملا ممنوع شود.
۴. در زوریخ مردم دو برابر بیشتر از لندن با وسایل نقلیه عمومی تردد میکنند. این شهر یکی از سختگیرانهترین قوانین در برابر آلودگی هوا در اروپا را دارد و پیوسته و شتابناک بر تعداد دوچرخهسوارانش افزوده میشود.
۵. در وین کارت سالانه استفاده از وسایل نقلیه عمومی تنها یک یورو در روز قیمت دارد. یک اَپ ویژه تردد به مردم کمک میکند تا خودروهای شخصی را کنار بگذارند و دسترسی سریع به نزدیکترین اتوبوس، قطار، دوچرخه کرایه یا خودروهای اشتراکی داشته باشند.»
انتهای پیام