اسپیکر هوشمند گوگل گوی رقابت را از آمازون ربود

علی‌رغم افزایش محبوبیت اسپیکرهای هوشمند آمازون، گوگل توانسته است اسپیکرهای هوشمند بیشتری را در سه ماهه نخست سال جاری ۲۰۱۸ میلادی به فروش برساند.

به گزارش ایسنا به نقل از وب سایت phonearena، از آنجا که سال جاری ۲۰۱۷ میلادی سالی مملو از محصولات جدید و شگفت‌انگیز در عرصه تکنولوژی و اشیای هوشمند بود، یکی از بزرگترین رقابت‌ها نیز میان دو شرکت آمازون و گوگل بر سر اسپیکرهای هوشمند بود.

حالا جدیدترین گزارش های منتشر شده از موسسه تحقیقاتی کانالیز، عرضه اسپیکرهای هوشمند گوگل موسوم به گوگل هوم در نخستین فصل از سال جاری ۲۰۱۸ میلادی، بسیار بیشتر و موفقیت آمیزتر از رقیب قدرتمند خود یعنی اسپیکرهای های هوشمند آمازون اکو بوده است.

در چند سال اخیر که فروش و عرضه اسپیکرهای هوشمند رونق فراوانی یافته است، رقابت تنگاتنگی میان آمازون و گوگل در گرفته است و هر از گاهی یکی از دیگری در میزان فروش و عرضه سبقت می‌گیرد.

اسپیکرهای هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهند تا در صورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند بعنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار مطلع شده، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند و با دوستان و خانواده خود تماس برقرار کنند.

آمازون که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ از اسپیکر هوشمند اکوی خود رونمایی کرد حالا این بار در سه ماهه آغازین (فصل زمستان) سال جاری ۲۰۱۸ میلادی از رقیب دیرینه و قدرتمند خود یعنی گوگل عقب افتاده است.

طبق گزارش موسسه کانالیز، گوگل موفق شده است که حدود ۳.۲ میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند گوگل هوم را در سراسر جهان به فروش برساند که این بدان معناست که گوگل توانسته است میزان فروش و عرضه گوگل هوم را ۲۱۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش بدهد. این در حالیست که در همین مدت زمان سه ماهه، عرضه و فروش آمازون اکو ۲.۵ میلیون دستگاه بوده است.

بدین ترتیب، گوگل بیشترین سهم  از فروش اسپیکرهای هوشمند در جهان را از آنِ خود کرده است. طبق جدول زیر، شرکت های آمازون، علی بابا و شیائومی به ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم فهرست پرفروش ترین اسپیکرهای هوشمند جهان جای گرفته اند.

بر اساس اعداد و ارقام ذکر شده در جدول بالا، گوگل که در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ تنها توانسته بود ۱۹.۳ درصد از سهم بازار این گجت ها را از آن خود کند، در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۸، سهم خود را به ۳۶.۲ درصد رسانید. این در حالیست که سهم آمازون که در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۷، ۷۹.۶ درصد بود، در سال ۲۰۱۸ به ۲۷.۷ درصد رسیده است.

بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده و براین باورند که اسپیکرهای هوشمند سریعتر از ابزارهای واقعیت مجازی و افزوده به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ سهم بسیار بیشتری از بازار ابزارهای هوشمند و دیجیتال را از آنِ خود خواهند کرد.

تحلیلگران موسسه کانالیز می‌گویند انتظار دارند در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۶.۳ میلیون اسپیکر هوشمند راهی بازار شود که می‌توان رشد سریع آن را بالاتر از ابزارهای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و همچنین ابزارهای پوشیدنی دانست.

شرکت های چینی علی بابا (Alibaba) و شیائومی نیز به ترتیب با فروش ۱.۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه اسپیکر هوشمند در جهان در رتبه های سوم و چهارم این جدول قرار گرفته اند.

جالب اینجاست که هوم پاد اپل نتوانسته است جایگاه ویژه ای را در این فهرست به خود اختصاص دهد و در دسته بندی « سایر برندها » قرار دارد.

طبق این آمار، بیشترین میزان فروش و عرضه اسپیکرهای هوشمند به ترتیب در کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین و کره جنوبی بوده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 97030501997
  • خبرنگار : 71591