به گزارش ایسنا، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های مدارس ایرانی خارج از کشور به روی آنتن شبکه آموزش رفت با بیان اینکه مدارس خارج از کشور قدمت ۱۳۴ساله دارند گفت: ۱۰۰ سال قبل در نجف اشرف، کویت، پاکستان و... نیز مدارسی تاسیس شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از ۸۰ کشور جهان مدرسه دایر کردیم.
وی افزود: در حال حاضر ۱۰۸ مدرسه با ۱۳هزار دانش آموز در ۵۸ کشور داریم. سایر کشورها نیز مدارس متعدد در خارج دارند. آلمان نیز ۱۴۹ مدرسه با ۳۵۰ هزار دانش آموز در ۱۶۶ کشور دارد. فرانسه ۴۸۸ مدرسه با ۳۲۰ هزار دانش آموز در ۱۳۰ کشور دارد. هند ۷۸ مدرسه در ۱۸ کشور با یک میلیون دانش آموز و آمریکا ۱۹۳ مدرسه با ۲۵۰ هزار دانش آموز و پاکستان ۴۲ مدرسه با ۴۰۰هزار دانش آموز در ۱۸کشور دارد. در واقع کشورها برای پوشش اتباع خود مدارسی در سایر کشورها دایر میکنند.
تحصیل ۵۰۰ هزار دانشآموز در مدارس خارج از کشور /تحصیل ۱۳ هزار از این تعداد در مدارس ایرانی
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به روایتی چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز هستند که ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی تحصیل میکنند، البته دلایل خروج ایرانیان از کشور متفاوت است و همه آنها تمایل ندارند تا فرزندشان در مدارس ایرانی تحصیل کنند و میخواهند فرزندشان در مدارس خارجی تحصیل کنند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما عدهای کارمند دولتاند و فرزندشان باید در مدارس ایرانی درس بخواند.
کریمی ادامه داد: برای سه گروه از افراد فرصت تحصیل فراهم کردهایم: نخست فرزندان کارگزاران نظام، دسته دوم اتباع ایرانی که علاقمند هستند فرزندشان در مدرسه ایرانی درس بخواند و گروه سوم کسانی هستند که به نظام جمهوری اسلامی علاقمندند ولی ایرانی نیستند. سه هزار دانش آموز ما غیرایرانیاند که بیشتر از افغانستان هستند؛ اکثر سفرای افغانستان تمایل دارند فرزندشان به مدرسه ایرانی برود. تاجیکها ، آذربایجانی ها، عراقی ها و... نیز از همین جملهاند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ نفر از دانشآموزان ما فرزندان کارگزاران هستند و دانش آموزان فرزندان اتباع ایرانی نیز ۸۳۰۰ نفر هستند، درباره کیفیت مدارس ایرانی گفت: مباحث مطرح درباره کیفیت تا حدی درست است وقتی مدرسهای در کشور آفریقایی داریم که هشت دانش آموز دارد طبیعتا امکان بیشتر از یک زوج فرهنگی را نداریم که باید چند پایه را تدریس کنند. البته سیستم های آموزش از راه دور را تقویت کردهایم که قابل استفاده است.
تاثیر روابط سیاسی و چالشهای آن در فعالیت مدارس ایرانی خارج از کشور / تلاش برای رفع مشکلات این مدارس تا مهر ۹۷
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیل شدن برخی مدارس در کشورهای همسایه نیز، گفت: تمام تلاش ما بر این است خدماتی که برای اتباع ایرانی داریم حتما ارائه شود، مگر کشور میزبان کارشکنی کند یا مسائلی به وجود بیاید که مشکلاتی ایجاد شود. فعالیت مدارس ایرانی هم در چارچوب روابط سیاسی دوکشور است و وقتی این روابط دچار چالش میشود مدرسه نیز در این چالشها و روابط سیاسی تحت تاثیر قرارگرفته و ممکن است به تعطیلی کشانده شود که تلاش میکنیم تا اول مهر مشکلات را حل کنیم.
شهریه مدارس ایرانی خارج از کشور عجیب و غریب نیست
وی درباره شهریه های بالای مدارس ایرانی عنوان کرد: اعداد شهریه عجیب و غریب نیست. بخشی معلمان ما اعزامیاند که اکنون حدود ۴۰۷ نفر هستند. ۴۰۰ معلم به تبع همسر نیز در خارج داریم، به عبارتی ۸۰۰ معلم استخدام دولت اند و هزینههایشان را تمام و کمال میپردازیم. ۷۰۰ نیروی محلی برای اداره مدرسه داریم که بخشی از هزینه نیروهای خدماتی از دانش آموزان اخذ میشود. در دوکشور امارات و انگلیس مدرسه غیردولتی داریم.
کریمی با اشاره به وضع قوانینی برای مدارس خارجی از سوی برخی کشورها گفت: بر این اساس باید مطابق قوانین آنها عمل کنیم. مثلا میگویند باید زبان ما در مدرسه شما آموزش داده شود. ما هم۴۸ مدرسه خارجی در ایران داریم که همین فضا را برای آنها فراهم میکنیم و میگوییم باید در مدارس آنها فارسی تدریس شود.
وجود پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی در ترکیه و روسیه
به گفته وی در ترکیه ۲۰۰،۳۰۰ پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی داریم اما ظرفیت نداریم. در روسیه هم همینطور است.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت امور خارجه همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش در اداره مدارس دارد، بویژه مدارس کم جمعیت در نزدیکی سفارتخانه ها که سفارت معمولا خودش اجاره بهای مدرسه را تامین میکند اظهار کرد: بودجه امسال ما ۱۸۰میلیاردتومان است. این بودجه سال گذشته ۱۱۸ میلیارد تومان بود که بخشی به علت افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر دغدغه آموزش و پرورش برای پوشش دانش آموزان در خارج از کشور نیز در رشد بودجه موثر بوده است.
برخی شرایط برای اعزام معلمان به خارج از کشور
اعتراض چندانی به آزمون اعزام معلمان به خارج وارد نیست/عدم دخالت عامل انسانی در آزمون
کریمی ادامه داد: اعزام معلمان یک فرصت تلقی میشود و بخش عمدهای از آن استقبال میکنند. ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون اعزام به خارج شرکت کردند که حدود هزار نفر از آنها قبول شده و باید مصاحبه شوند. البته محدودیتهایی اعم از برخورداری از ۸ تا ۲۷ سال سابقه خدمتی را لحاظ کردیم و اینکه اگر زنی همسرش معلم نباشد نمیتواند در آزمون شرکت کند.
وی با اشاره به اینکه انتخاب بر مبنای مصاحبه حضوری خواهد بود و فرد برگزیده باید ظرفیت یک دیپلمات فرهنگی را داشته باشد عنوان کرد:
۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر برای دو تا سه سال آینده نیاز داریم. تسلط بر زبان نیز یکی دیگر از شرایط ماست. اصرار داریم در مصاحبه معلم حتما علاوه بر رشته تخصصی ظرفیت لازم به عنوان کارگزار دیپلماسی آموزشی را داشته باشد. دهها نهاد نظارتی کار را با حساسیت دنبال میکنند و از سفرای برجسته دعوت میکنیم تا فرایند مصاحبه را ببینند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراض به آزمون اعزام گفت: آزمون را مرکز سنجش وزارتخانه برگزار کرده و معمولا شبیه کنکور است و خیلی اعتراض به آن وارد نیست زیرا مکانیزه است و عامل انسانی در آن دخیل نیست.
کریمی در پایان ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه:
سازمان برنامه و بودجه به مدارس ایرانی خارج از کشور کمک کند
به گزارش ایسنا، علیرضا بیگدلی، کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بینالملل وزارت امور خارجه نیز در این برنامه با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور را باور ندارند گفت: این مدارس پشتیبانی مالی میخواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشورهای همسایه شاهد توجه مردم برای آموزش فرزندشان بر اساس سیستم جمهوری اسلامی هستیم زیرا اغلب آنها برنامه شان این است که به ایران برگردند گفت: در استانبول تعدادی از افراد متقاضی ورود به مدارس ایرانیاند اما به دلیل کمبود ظرفیت از این حق محروم هستند.
وی درباره چالشهای مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مهمترین چالش این است که از ۵۰۰ هزار نفر اتباع ایرانی در خارج که در سن آموزش قرار دارند ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی درس میخوانند. فارغ از آمارها، پذیرفته شدن حضور فرهنگ ایرانی در کنار سایر فرهنگ هاست و همه موظف ایم به تقاضاهای مردم برای توسعه و ارتقای کیفیت مدارس خود پاسخ دهیم.
تکلیف سفرا برای سرمایهگذاری در مدارس ایرانی
برخی چالشهای مدارس خارج از کشور به سفرا بازمیگردد
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفرا را موظف کردیم در مدارس ایرانی سرمایه گذاری کنند عنوان کرد: باید به کیفیت این مدارس توجه شود. باید بپذیریم مدارس ایرانی، بخشی تخصصی از آموزش و پرورش کشور بوده وقابل مقایسه با بخش های دیگر نیستند و اینها باید شیوه های خلاقانه آموزش را بکاربگیرند. به هر روی مردم مدارس ایرانی را با مدارس دیگر مقایسه میکنند.
بیگدلی افزود: البته بخشی از چالشهای این حوزه به سفرا برمیگردد. سفرا باید مدارس را به عنوان بخش مهمی بپذیرند. اگر تصویر ضعیفی در مدارس ارائه شود درست مانند آن است که تصویری ضعیف از کشور ارائه کردهایم.
وی با اشاره به اینکه برخی مدیران آموزشی و پرورشی به اهمیت و ضرورت مدارس خارج از کشور باور ندارند گفت: این مدارس پشتیبانی مالی میخواهند. با توجه به مشکلات عمده مالی در آموزش و پرورش، باید سازمان مدیریت کمک کند. بحث حمایت وزارت خارجه بسیار جدی است زیرا فرزندان ما به اجبار در این مدارس درس میخوانند و آرزو میکنیم بهترین مدارس باشند.
برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه فرزندشان را تامین میکنند
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: برخی ایرانیان مقیم کشورهای دیگر به سختی هزینه مدرسه را تامین میکنند و باعث شده فاصله ای بین فرزندان ماموران دولت و فرزندان مقیم ایجاد شود و گلایههایی پیش بیاید. خاطرم هست مثلا ۳۰۰تا ۷۰۰ یورو در ترکیه از ایرانیها بابت شهریه دریافت میشد که تامین آن برای برخی سخت بود. هرچند هیات امنای مدرسه کمک میکرد و نرمش و انعطاف وجود داشت.
بیگدلی در ادامه به عملکرد برخی معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور انتقاد کرد و گفت: وجود برخی مقررات داخل و تعمیم آن به خارج مشکلاتی ایجاد کرده است. مثلا معلمی می گوید ۲۰ ساعت موظفی تدریس دارد، آنها روزی سه و نیم تا چهار ساعت تدریس میکنند و باقی وقت خود را بیرون برای کار دیگر صرف میکنند.
وی افزود: البته در مقابل معلمانی هم داریم که خالصانه کار میکنند. گاهی خوشحال میشویم که برخی از اینها بعد دو سال به ایران برمیگردند زیرا ۱۰ سال هم بمانند نمیتوانند خود را با شرایط وفق بدهند، در مقابل هم معلمان خوب و درخشانی داریم که افسوس میخوریم چرا سریع برمیگردند. نباید به این مدارس به چشم جایی نگاه شود که یک معلم بیاید دو سالی حق ماموریت دلاری بگیرد و برگردد.
مسؤلیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود
کارشناس ارشد دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه پیشنهاداتی را نیز جهت رفع مشکلات موجود ارائه و اظهار کرد: مهمترین پیشنهاد استفاده از تجارب مجموعه همکاران آموزش و پرورشی است که مدتی به خارج اعزام شده و برگشتهاند. همچنین همکاری وزارت خارجه و آموزش و پرورش باید جدی تر باشد و مسؤلیت سفرا در مدارس به رسمیت شناخته شود نه اینکه تلاش کنند مدارس را از مجموعه سفارتخانهها دور کنند که در گذشته شاهد آن بودهایم.
وی ادامه داد: باید حق ایرانیان را برای حضور در این مدارس به رسمیت بشناسیم و به این مطالبه پاسخ دهیم . باید ایرانیانی که در این مدارس پرورش یافتهاند، حامی نظاماند و آنجا زندگی میکنند را شناسایی و آثار این دیپلماسی فرهنگی را بیشتر به مسوولان توضیح دهیم و از حمایت هایشان برخوردار شویم.
انتهای پیام