به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در توضیح درخواست رسیدگی دو فوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: به ندرت پیش آمده است که بیش از ۲۴۰ نماینده در صحن علنی مجلس حضور داشته باشند که البته از این تعداد ۲۱۷ نفر طرح مذکور را امضا کردند که همین مساله نشان از ضرورت رسیدگی دو فوریتی به آن را نشان میدهد.
نماینده مردم شیراز در مجلس، با تاکید بر اینکه کیفیت کالای داخلی و رقابتپذیر بودن آن همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: در مقایسه بین مصرف سوخت خودروهای ایرانی و ترکیهای، خودروهای ایرانی ۱۰ برابر خودروهای ترکیهای مصرف سوخت دارند که دولت مجبور است سالانه معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت کند که با ساماندهی بازار خودرو و کنترل سوخت آنها میتوان در حجم عظیم نقدینگی صرفهجویی کرد.
وی واردات قطعات خودروی خارجی به اسم حمایت از کالای ایرانی، پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان دیه سوانح و تصادفات خودرویی، انحصار و حمایتهای رانتی از صنعت خودروسازی، بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی، غیر ایمن بودن این خودروها و فقدان نظارت بر قیمتگذاری خودروهای ایرانی را از مهمترین دلایلی برشمرد که امضا کنندگان درخواست رسیدگی دو فوریتی به آن توجه داشتند.
نماینده طراحان رسیدگی دو فوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو با بیان اینکه اگر حمایتهای چهار دههای و رانتی از صنعت خودروسازی کشور متوجه سایر صنایع از جمله صنعت تولید فرش و پتروشیمی میشد، وضعیت تولید و اشتغال کشور به مراتب مطلوبتر از وضعیت جاری بود.
در ادامه حسینعلی حاجیدلیگانی در مخالفت با درخواست رسیدگی دو فوریتی به طرح مذکور، گفت: هیچ کس روی اصل ساماندهی بازار خودرو حرفی ندارد، اما باید در شرایط کارشناسی این کار انجام شود که البته به نظر میرسد رسیدگی دو فوریتی به این طرح، مانع این مساله است.
در ادامه رحیم زارع در موافقت با این درخواست گفت: اگر خودروهای هیبریدی که مصرف بسیار کمی دارند، وارد یا تولید شود از آلودگی هوا که سهم بسیار زیادی در آلوده کردن هوای تهران و سایر کلان شهرها دارند، به شدت کاسته میشود.
نماینده مردم آباده در مجلس همچنین افزایش اشتغال و کاهش سوانح منجر به فوت یا نقص عضو را از دیگر محاسن توسعه خودروهای هیبریدی در داخل کشور دانست و افزود: با حمایت از خودروهای هیبریدی آلودگی هوای کلان شهرها به شدت کاهش خواهد یافت و به دلیل مصرف سوخت کم آنها، حجم یارانه سوخت پرداختی دولت نیز به شدت کاهش مییابد.
نادر قاضیپور نیز در مخالفت با این درخواست مدعی شد: طرح مذکور صد در صد مغایر شعار حمایت از کالای ایرانی است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: به نظر میرسد، طراحان این طرح بیش از آنکه خود را ملزم به حمایت از کالای ایرانی بدانند، بستر حمایت از کالای خارجی را به وجود آوردند و استفاده از کالای خارجی را ترویج میکنند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: کالای ایرانی را باید به چشم ناموس خودمان نگاه کنیم، اما طرح مذکور خیانت به این ناموس است.
وی با تایید بی کیفیت بودن خودورهای ایرانی گفت: فراکسیون کارگری، اشکالات خودروهای ایرانی را قبول دارد اما این اشکالات در سطحی نیست که بخواهیم آن را با واردات خودورهای خارجی جبران کنیم.
در ادامه همایون هاشمی در موافقت با این طرح، گفت: حاصل حمایت از صنعت فشل خودروسازی داخلی کشته شدن سالانه بیش از ۱۶ هزار نفر، معلولیت ۶۸ هزار نفر و آسیب دیدن ۱۱۰ هزار خانواده بوده است.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس از همکارانش در مجلس خواست با حرکت انقلابی به حمایت بی چون و چرا و رانتی از صنعت معیوب خودروسازی داخلی بکاهند.
وی ادامه داد: با پولی که در اختیار مردم است، میتوانند بهترین و با کیفیتترین خودروها را خریداری کنند اما حمایتهای رانتی از صنعت خودروسازی داخلی طی چهار دهه گذشته، مانع این مساله شده است و ایرانیان مجبورند خودروهای غیر ایمن و بی کیفیت را گرانتر خریداری کنند. در حمایتهای غیر اصولی و غیر کارشناسی موجب درجا زدن صنعت خودروسازی شده است که این مساله اشتغال این صنعت را نیز تحتالشعاع قرار داده است.
هاشمی متذکر شد: صنعت خودروسازی از رانت حکومت بهره میبرد در حالی که خودروهای ایرانی در دیگر کشورها به عنوان «کجاوه» هم مورد استفاده قرار نمیگیرد.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس «سیاسیها» را اصلیترین نگرانهایی دانست که از به سرانجام رسیدن این طرح در مجلس احساس خطر میکنند.
پس از مخالفت مجلس با رسیدگی دو فوریتی به طرح مذکور، نمایندگان با ۱۶۲ رای موافق از ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه با رسیدگی یک فوریتی به این درخواست، موافقت کردند.
انتهای پیام