به گزارش ایسنا، اینکه بازیکنان فوتبال کشورمان در روسیه چه لباسی باید بپوشند واکنشهای متفاوتی داشته است و کاربران شبکههای اجتماعی بعد از انتشار عکسی از یک پیراهن ساده که قرار است ورزشکاران ما از آن در جامجهانی استفاده کنند، عملکرد مسوولان ورزشی کشورمان را مورد نقد قرار داده و اظهارنظرهای جالب و طنازانهای در این زمینه مطرح کردند.
همه تیمهای حاضر در جام جهانی که با یکی از برندهای معروف تولید پوشاک ورزشی قرارداد دارند، علاوه بر تأمین لباس، مبلغی از آن کمپانیها دریافت میکنند همچنین طراحی پیراهن هر تیم ملی منحصر به همان کشور است و هیچ نمونه دیگری ندارد؛ این در حالی است که پیراهنهای ایران در جام جهانی از کالاهای موجود در ژورنالهای آدیداس انتخاب شده است.
به عبارتی ایران تنها تیم شرکتکننده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است که لباسهای ورزشکارانش طرح اختصاصی به خود را ندارد و قرار است سادهترین لباسهای برند آدیداس را تن کند. پیراهنهای سفید و قرمز همراه با سه خط که آدیداس برای اولین بار اجازه داده از آن استفاده شود. همچنین گفته میشود استفاده از طرح یوزپلنگ ایرانی که قبل از این روی پیراهن بازیکنان فوتبال وجود داشت به دلیل مشکلات فنی و مخالفت شرکت آدیداس منتفی شده است.
در حالی که حاشیههای بسیاری درباره قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس برای تامین پوشاک تیمهای ملی در رسانهها مطرح شد، فدراسیون فراخوانی منتشر کرد تا برای تامین البسه ورزشی مورد نیاز کلیه تیمهای ملی فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال (به غیر از تیم ملی بزرگسالان) در رده آقایان و بانوان از بین شرکتهای تولیدی البسه ورزشی توانمند داخلی یک شرکت را انتخاب کند.
به دنبال این فراخوان برخی از برندهای داخلی عکسهایی از اتودهای خود برای لباسهای ورزشی در شبکههای اجتماعی منتشر کردند. در حالی که فیفا دستورالعمل خاص خود را در این زمینه دارد و فقط چند شرکت میتوانند لباس ورزشکاران حاضر در جام جهانی را تولید کنند و امکان تولید داخلی برای کشور ما وجود ندارد.
حاشیههای لباس بازیکنان ایران به همین جا ختم نشد. بعد از اظهارات محمدرضا داورزنی ـ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، وزارت ورزش و جوانان ایران ـ مبنی بر رویکرد وزارت ورزش برای استفاده از تولیدات داخلی در عرصه رقابتهای داخلی و خارجی و تغییر قرارداد اسپانسری فدراسیون فوتبال با آدیداس به تجاری برای حمایت از تولیدات داخلی، برای بسیاری این سوال مطرح شد که کدام محصول تولید داخل در حوزه ورزشی با برندهای مطرح دنیا قابل رقابت است؟
با این حال هنوز از لباس رسمی تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رونمایی نشده و به گفته مهدی تاج ـ رییس فدراسیون فوتبال ـ قرار است در بازی با ازبکستان از لباس تیم ملی رونمایی شود و این لباسها جدیدترین تکنولوژی و مدل ۲۰۱۸ آدیداس است. طرح یوز روی این لباس وجود ندارد به این دلیل که شرکت آدیداس مصر بود که اگر طرح یوز را جایی که فیفا اجازه داده روی لباس بزنیم، عملا تکنولوژی کولینگ آنها دیگر کاربردی ندارد.
همچنین محمدرضا داورزنی ـ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، وزارت ورزش و جوانان ایران ـ نیز اعلام کرد: «رویکرد اصلی این وزارتخانه استفاده از تولیدات داخلی در عرصه رقابتهای داخلی و خارجی است. قرارداد اسپانسری فدراسیون فوتبال با آدیداس برای حمایت از تولیدات داخلی به قرارداد تجاری تغییر یافت و تیم ملی فوتبال هم بعد از جام ملتهای آسیا با برند ایرانی به میدان میرود و حضور این تیم در جام جهانی با کت و شلوار تولید داخل و پرواز داخلی محقق خواهد شد. یکی از سیاستهای کلی وزارت ورزش و جوانان حمایت از تولید داخلی است به همین دلیل به همه فدراسیونها ابلاغ شده حتی برای حضور در مسابقات بینالمللی نیز که الزاماتی دارد از برندهای داخلی استفاده کنند.»
با وجود همه این اتفاقات دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز درباره نقش این نهاد در تولید لباس ورزشکاران به ایسنا، گفت: ما برای مسابقات المیپک ۲۰۱۶ با کمیته ملی المیپک مکاتبه کردیم و امسال نیز این امر با فدراسیون فوتبال انجام شد. کارگروه حدود یک سال پیش نظرات خود را به فدراسیون فوتبال اعلام کرد که آنها هم از این مکاتبات استقبال کردند و اسامی تعدادی از طراحان را نیز خواستند.
حمید قبادی با بیان اینکه ما نیز فهرست محدودی از اسامی را در اختیار آنها قرار دادیم، افزود: فکر میکنم تیمها و مراکز ورزشی از جمله فدراسیون فوتبال باید کمی وسعت نظر داشته باشند زیرا رویداد به این مهمی میتواند در معرفی تولیدات ملی نقش بسزایی داشته باشد. حتی نکاتی را هم درباره طراحی، پارچه و کیفیت دوخت مطرح کردیم و میتوانستیم طبق اصول کار مشترک، هماهنگیهایی پیش از رویداد جامجهانی داشته باشیم و ارتباط با نساجی و طراحی را به خوبی با مجموعهها و فدراسیونهای ورزشی برقرار کنیم اما هنوز قوام و دوامی که لازمه کار است، حاصل نشده است.
او ادامه داد: ما تاکید داریم با وجود ظرفیتهای گسترده پژوهشی نساجی و کارخانههای متفاوت در این حوزه و از طرف دیگر وجود طراحان هنرمند، مبتکر و خلاق در کشور میتوان با اطمینان نیازمان در این زمینه را برطرف کنیم. شاید ضعفی که در این زمینه وجود دارد، دو طرفه باشد به همین دلیل نیاز به عزمی عمومی داریم.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین اظهار کرد: البته ما مکاتباتی با اکثر قریب به اتفاق فدراسیونهای ورزشی مبنی بر استفاده از ظرفیت ایرانی به استناد ماده قانون ۹ ساماندهی مد و لباس داشتیم و پاسخهایی نیز دریافت کردیم. این مکاتبات حتی پیش از اعلام سال حمایت از کالای ایرانی انجام شده است. در پاسخ، برخی اعلام کردند که همین روند را دارند و برخی دیگر هم چون از اعتبارات دولتی استفاده نمی کنند مشمول این ماده قانونی نمی شوند.
قبادی بیان کرد: باید عزم عمومی و استفاده از ظرفیت های داخلی در حوزه ورزشی فراهم شود گرچه ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد که باید آنها را هم شنید.
نتیجه مطلوب در هر زمینه نیازمند همکاری دستگاههای دولتی است که این همکاری بارها از زبان مسوولان شنیده شده است اما در عمل ضعیفتر از آنچه که تصور میشده، بوده است. باید دید دغدغه مردم در پوشش نمایندگان کشورشان در عرصههای بین المللی تا چه اندازه برای مسوولان هم اهمیت دارد و آیا تلاش میکنند تا بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، پیش زمینه پوشش آبرومندانه ورزشکاران کشورمان را برای حضور در عرصههای بین المللی بعدی فراهم کنند یا نه؟
انتهای پیام