به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین نبوی در نشست الگوی پیشرفت سیاسی کارآمد که در مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با محوریت مبانی و مسائل پیشرفت سیاسی برگزار شد، به تشریح مفهوم «نظریه پیشرفت متعالیه» پرداخت و آن را الگوی نظام پیشرفت عنوان کرد و گفت: تا زمانی که جواب برخی مسائل اساسی را ندهیم اگر صد بار هم اصلاح ساختار کنیم باز همان مشکلات را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: مسائل مهمی هستند که پاسخهای روشنی برای حرکتهای اجتماعی ندارند. می توانیم مباحث این مسائل را دنبال کنیم تا مرحله به مرحله تکمیل شود و چارچوبها و جوابها مشخص شود.
عضو کارگروه تخصصی اندیشکده سیاست مرکز الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت با طرح این پرسش که «کرامت چیست» به تشریح آثار سیاسی و اجتماعی این واژه پرداخت و گفت: تعریف کرامت عبارت است از ارزش و اعتباری که برای حقیقت وجود شی یا انسان فارغ از هر جنبه حاشیهای وجود دارد. انسان به خودی خود دارای کرامت است،حتی با فرض مخدوش شدن «کرامت» در جامعه. اسلام،کرامت ذاتی فطری را برای آحاد انسانها قائل است،اما در دعوای حق و باطل، باطل مبطل کرامت است، اما کرامت انسان حتی تا چوبه دار هم یک حق مسلم است. وقتی در اسلام چنین مساله مهمی وجود دارد، پس چرا احترام و ارزش آحاد جامعه نسبت به یکدیگر مخدوش میشود.
حجتالاسلام نبوی با اشاره به آثار ناشی از حق و باطل کردن امور در مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: نزاع حق و باطل که از قبل از انقلاب آغاز شد، سایه خود را روی اصل « کرامت» انداخته است. در حالی که در نظام جمهوری اسلامی نباید همه مسائل با چشم حق و باطل نگریسته شود. در این مسیر با یک مثلث سه ضلعی مواجه هستیم. اضلاع این مثلث شامل مواجه شدن با مسائل ضروری،جست و جوی پاسخهای فوری و الزام آور و به کار بردن قدرت در قانونگذاری است. متاسفانه در حوزههای قضایی، تقنینی و اجرایی فرایند قانونمداری به فرآیند قدرتمداری سوق یافته است که موجب گسترش انواع نزاعها و درگیریها بین مسئولان نظام شده است و سایه این مساله در حوزههای اجتماعی کاملا مشهود است.
عضو اندیشکده سیاسی مرکز الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت گفت: نزاع بین حق و باطل نباید به تصمیمگیریهای سیاسی تعمیم یابد و گفتمان جامعه نیز نباید چنین گفتمانی شود. باید تکلیف نزاع حق و باطل در حکومتمان روشن شود تا رفتارهای اجتماعی نیز مبتنی بر حفظ کرامت افراد باشد.
وی با اشاره به یکی از مصادیق این مساله گفت: وقتی فردی روسری سر چوب میزند، رفتار وی باید به عنوان یک فعل نگریسته شود تا کرامت وی نیز رعایت شود تا بتوانیم فعل این فرد را درمان کنیم، اما متاسفانه وقتی مساله به صورت حق و باطلی نگاه میشود، موضوع اصل کرامت مخدوش میشود.
نبوی تاکید کرد: بر پایه ادله فقهی متقن، تعمیم و اجرای موازین اسلامی در جامعه باید با حفظ کرامت آحاد جامعه باشد و حتی کرامت مجرمین در هنگام تحمل مجازات نیز نباید مخدوش شود.
وی اظهار کرد: تقدم یا گفتمانهای فکری جامعه باید در کانون توجه قرار گیرد تا قطبهای فکری و گفتمانی بنا شود. متاسفانه در حال حاضر از اولین نقطه مبنا تا آخرین حرکت اجتماعیمان دچار مشکل است.
انتهای پیام