به گزارش ایسنا، شرکت ارتباطات زیرساخت کشور اخیرا اعلام کرده که در ایام نوروز امسال، بیش از ۴۳ میلیون ۴۵۷ هزار دقیقه ترافیک بینالمللی هموطنان را بین ایران و دیگر کشورهای جهان برقرار کرده است. از این حجم مکالمه، بیش از ۲۸ میلیون و ۹۷۶ هزار دقیقه سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و حدود ۱۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دقیقه سهم ترافیک وارده بینالملل به کشور بوده است.
همچنین اوج ترافیک روزانه مربوط به روز اول فروردین سال ۱۳۹۷ بوده که در این روز بیش از ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار دقیقه مکالمه مبادله شده است. بیشترین مسیر ترافیک بینالملل نیز مربوط به افغانستان، عراق، امارات، ترکیه، پاکستان، آمریکا، آذربایجان، کانادا و آلمان بوده است.
مکالمات نوروزی بینالمللی سالهای گذشته
این آمار در حالی است که در نوروز سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۴ میلیون و ۳۷۲ هزار دقیقه مکالمه بین ایران و دیگر کشورهای دنیا ثبت شده است که حدود ۶۴ درصد سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و باقی سهم ترافیک وارده بینالمللی به کشور بوده است. اوج ترافیک روزانه مربوط به تاریخ ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ (همزمان با تحویل سال ۱۳۹۶) بوده که در این روز ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۱۹ دقیقه مکالمه مبادله شده است.
همچنین ایرانیان در نوروز ۱۳۹۵، ۸۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دقیقه با دیگر نقاط دنیا تماس برقرار کردند که اوج این ارتباط در روز اول فروردین ۱۳۹۵ بوده و ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دقیقه مکالمه مبادله شده است. از این میزان تماس، ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دقیقه سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دقیقه سهم ترافیک واردهی بینالمللی به ایران بوده است.
در نوروز سال ۱۳۹۴ نیز شرکت ارتباطات زیرساخت ۹۰ میلیون دقیقه مکالمات بینالملل را برقرار کرد که ۴۵ میلیون دقیقه سهم ترافیک صادره و ۴۵ میلیون دقیقه سهم ترافیک وارده بین الملل به کشور بوده است. اوج ترافیک روزانه که در حدود ۱۲ میلیون دقیقه بوده نیز در روز اول فروردین تبادل شده که ۶ میلیون ۳۰۰ هزار دقیقه وارده و ۵ میلیون ۶۰۰ هزار دقیقه صادره بوده است.
آمار مربوط به برقراری مکالمات بینالملل بین ایران و سایر کشورها در نوروز، نشان میدهد مکالمات بینالمللی در سالهای گذشته روندی کاهشی داشته است. یکی از دلایل این موضوع میتواند افزایش تاثیر پیامرسانها و دیگر وسایل ارتباطی باشد که امکان برقراری ارتباط را به روشهای دیگر فراهم میکند. بنابراین اگر تا دیروز تنها وسیله ارتباط، تماس تلفنی محسوب میشد، اکنون پیامرسانها و نرمافزارهایی هستند که با ایجاد تماسهای صوتی و تصویری آنلاین، امکان برقراری ارتباط را فراهم میکنند.
انتهای پیام