مطالعات و نظرسنجیها نیز نشان میدهد که بهترین خاطرات ۸۶ درصد گردشگران در دنیا مربوط به خوردن غذاست و کم نیستند افرادی که برای خوردن یک غذای خاص در یک رستوران یا اقامتگاه بومگردی، مقصدی را انتخاب میکنند.
مشهد با آمار بالای تعداد رستوران و فست فود و سایر واحدهای عرضه غذا در میان سایر شهرها سرآمد است، این شهر دارای 10 رستوران با برند هدف گردشگری است و در مجموع 950 واحد صنفی عرضهکننده غذا در سطح این شهر اعم از واحد عرضهکنند کباب، حلیم و آشپزخانه وجود دارد.
جدا از این باید به رستورانهای طرقبه و شاندیز اشاره کرد، سالانه 40 میلیون تردد به طرقبه و شاندیز صورت میگیرد و طبق تحقیقات، 70 درصد مراجعات گردشگران به طرقبه و شاندیز منجر به صرف غذا میشود.
به گزارش ایسنا، برپایی خیابان غذا از دوم تا پایان وقت امروز سیزدهم فروردین ماه در مشهد، بهانهای شد تا به گردشگری غذا و صنعتی که دیرزمانی است از آن غفلت کردیم بپردازیم.
بسیاری از کشورهای توریستی دارای چندین خیابان غذا هستند
فرید جواهرزاده، عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: میتوان از گردشگری غذا به شکمگردی تعبیر کرد، این نوع از گردشگری یکی از انواع گردشگری است که فرد برای خوردن یک غذای خاص محلی به سفر مبادرت میکند، مانند افرادی که برای صرف شیشلیک شاندیز و یا خوردن غذای گیلانی به مکانی خاص میروند.
وی بیان کرد: گردشگری غذا جاذبه محوری در مشهد نیست، اما دارای جذابیت بالایی در فرایند جذب گردشگر است و موجب افزایش ماندگاری مسافران در مشهد میشود، بسیاری از شهرهای توریستی دنیا برای تنوعبخشی به جاذبههای گردشگری از گردشگری غذا بهره میگیرند.
جواهرزاده با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 500 نوع غذا و 109 نوشیدنی و انواع نان و شیرینی در ایران داریم، عنوان کرد: مکتب آشپزی ایرانی یکی از سه مکتب اصلی خوراک در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی است و پهنه وسیع کشورمان باعث شده تا تنوع غذایی زیادی داشته باشیم، باتوجه به این امر باید گفت که در طی سالهای گذشته، گردشگری غذا در کشور ما مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه تمام مقاصد معروف در دنیا از گردشگری غذا بهره میگیرند، افزود: در بسیاری از کشورهای توریستی و به ویژه کشورهای جنوب شرقی آسیا هر شهر دارای چندین خیابان غذا است و انواع ملیتهای مختلف از این نوع گردشگری درآمد بالایی را کسب میکنند اما ما هنوز غذاهای بومی موجود در کشور و استانمان را نمیشناسیم.
مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به برپایی خیابان غذا در مشهد گفت: ابتکار شهرداری و معاونت فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد در برگزاری این رویداد قابل تحسین است و باید دستمریزاد گفت که جاذبهای بدیع را در مشهد ایجاد کردند.
وی ادامه داد: خیابانهای غذا در مشهد باید تنوع و افزایش یابند، چرا که این جذابیت علاوه بر اینکه برای مسافران جذاب است برای شهروندان نیز یکی از جاذبههای شهری بهشمار میرود و بایستی در خیابان غذا، فرصت ارایه غذاهای محلی را نیز فراهم کرد.
خیابان غذا محدود به ایام نوروز نباشد
در همین رابطه جمال خدابخشیان، یکی از غرفهداران در خیابان غذا به خبرنگار ایسنا گفت: رویداد «خیابان غذا» محدود به ایام نوروز نباشد و در طی سال از این دست رویدادها برگزار شود، زیرا تاکنون استقبال بینظیر بوده است.
وی افزود: از روزی که در این مکان شروع به فعالیت کردیم استقبال مردمی بسیار زیادی صورت گرفت، کیفیت و نحوه پخت غذا بهصورتی بود که مردم رضایت داشتند ازآنجا که ما نیز سعی کردیم غذایی با کیفیت بالا را در اختیار مردم قرار دهیم.
این رستوران دار مشهدی بیان کرد: آشپزهای مشهدی آشپزهای مشهوری در سراسر کشور هستند، زیرا مردم مشهد به غذا اهمیت میدهند و ادامه دار بودن چنین رویدادهایی به ویژه خیابان غذا بسیار مورد استقبال قرار خواهند گرفت.
خدابخشیان خاطرنشان کرد: در رویدادهایی به این شکل، قطعا برندهای خوب و باکیفیت شرکت میکنند. شهرداری مشهد نیز بهصورت بسیار فعال برای نظافت این مکان تلاش میکند و هیچگونه اعتراضی از طرف ساکنان نزدیک این محله تاکنون صورت نگرفته است.
صدر درصد مردم مایل بودند خیابان غذا تکرار شود
نرگس شالچیان، مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از برپایی خیابان غذا صورت گرفت و طبق اعلام واحد شمارش مراجعات از دوم تا یازدهم فروردین ماه ببش از 111 هزار نفر به خیابان غذا رفتند.
وی یادآور شد: طرحهای پژوهشی بسیار خوبی از دل برگزاری این رویداد اجرا شد و طبق بررسی صورت گرفته صدر درصد مردم تمایل داشتند که این رویداد دوباره تکرار شود و برای درستی آمار رضایت مردمی نیز شخصا بر روی طرح، بررسی و نظارت داشتم.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد بیان کرد: در این رویداد به رعایت نکات محیط زیستی توجه و در زیباسازی و مبلمان و نصب گلدانهای این خیابان از مواد بازیافتی استفاده شد و تلاش شد هرآنچه که در این خیابان وجود دارد رسانای یک موضوع فرهنگی باشد.
وی گفت: در بیش از 20 غرفه این خیابان انواع غذاهای ایرانی و فست فود ارائه میشد، ضمن اینکه در این مکان کافیشاپ و شیرینی فروشی نیز وجود داشت. این طرح کوچکی از یک نقشه بزرگ بود و خیابانهای دیگر غذا برپا خواهد شد.
انتهای پیام