این شاعر در گفتوگو با ایسنا درباره این کتاب گویا گفت: این کتاب برای اولینبار در موسسه فرهنگی رهافیلم منتشر شد و در واقع کارگاه اتفاق این کتاب را بازنشر کرده که شامل ۳۲ قطعه شعر از هشت مجموعه شعر من است. «دویدن در تنهایی» که گزیده دوزبانه انگلیسی-فارسی با انتخاب و ترجمه منصوره وحدتی احمدزاده است و «دارم به آخر خودم نزدیک میشوم» منابع کتاب «کابوس» هستند. موسسه رهافیلم و کارگاه اتفاق برای اینکه درگیر کسب مجوز نشوند از این دو کتاب شعرهایی را انتخاب کردهاند.
او افزود: انتخاب شعرهای گزینه دوزبانه با مشورت من انجام شده است، به همین دلیل از مجموعههای اولم شعرهای کمتری و از مجموعههای آخرم شعرهای بیشتری وجود دارد. شعرهای این کتاب از این مجموعههاست؛ «زنی بر درگاه»، «روز بارانی»، «برگریزان و گذرگاه»، «دونده خسته»، «قرار ملاقات»، «صبح در ساک»، «بر شیب تند عصر»، «برای بنفشه باید صبر کنی» و «دو سه ساعت عطر یاس».
احمدی درباره وضعیت مخاطبان شعر نیز اظهار کرد: وضعیت جهان کنونی طوری است که جهان مصرفی است و کشورهای بزرگ سرمایهداری با برنامهریزی کوشش میکنند سطح پسند مخاطب را پایین بیاورند. در واقع بحران مخاطبی در کار نیست؛ مخاطب وجود دارد. مثلا شبکههای ماهوارهای این همه سریالهای تلویزیونی را برای که میگذارند؟ یا چاپ اولیه «هری پاتر» ۴۰۰ هزار نسخه دارد؟ مگر اینها شوخی است؟ خوانندههایش مخاطب نیستند؟
او در ادامه افزود: اگر تیراژ کتابها را با دهههای گذشته مقایسه کنید - منظورم کتاب اصیل و جدی است - خواهید دید تمام سعی رسانهها بزرگ جهان بر این است که سطح پسند خواننده را پایین بیاورند. چرا؟ برای اینکه اثر هنری اصیل اولا اندکی دیریاب است و نیاز به تفکر و تأمل دارد و دوما پرسش ایجاد میکند، و وقتی پرسش ایجاد کرد، اگر از دولت مستقر پاسخ نگیرد، تبعات خطرناکی دارد.
این شاعر سپس خاطرنشان کرد: رسانهها جا انداختهاند هرچه اثر هنری نازلتر و بیمایهتر و سریعالوصولتر باشد برای مخاطب مصرفکننده مطلوبتر است. به تیراژ آثار بزرگانی مانند سال بلو نگاه کنید. او جایزه نوبل و پولیترز را برده و سه بار برنده جایزه ملی ادبیات و هنر آمریکا شده است، اما تیراژ کتابهایش در آمریکا ۲۰۰۰-۳۰۰۰ نسخه - آنهم چند سال یک بار - است. اما تیراژ کتابهای رولینگ ۴۰۰ هزار نسخه در چاپ اول است. اینکه که میگویند بحران مخاطب از این منظر قابل دیدن است که میخواهند سطح پسند و سلیقه مردم را پایین بیاورند و در درازمدت بدن جای روح، جان واندیشه، فکر و هنر را بگیرد.
او همچنین درباره اینکه آیا کتابهای صوتی میتواند بر سطح سلیقه و یا جذب مخاطب تأثیرگذار باشد اظهار کرد: انسانهایی که در کلانشهرها زندگی میکنند، اکثر وقتشان در مسیر کار و ترافیک صرف میشود و چندان فراغتی ندارند و دیگر مانند نسل من نیستند که اگر چهار - پنج ساعت کتاب نمیخواند، عذاب وجدان داشت. زمانی که به خانه برمیگردد خسته است، بنابراین سراغ همان پسند مبتذل رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی میرود. میخواهم بگویم کتابهای صوتی تأثیرگذار است زیرا مخاطب میتواند در اتومبیل یا زمانی که دراز کشیده است گوش دهد. بنابراین کتاب صوتی میتواند مفید باشد.
کتاب صوتی «کابوس» برگزیده شعر های مسعود احمدی با صدای شاعر در ۵۰ دقیقه و ۱۶ ثانیه با قیمت ۱۲ هزار تومان در کارگاه اتفاق منتشر شده است.
«رنگینکمان»، «نان/بی هر سخنی/ در اندوه برف/ چه کنم»، «باید که/ سرپناه/ غربت/ هراس/ پس از طوفان/ چمدان/ خیابان بیانتها»، «بر پله»، «کابوس»، «گازور/ بر شانه مرگ»، «آن طرف آن همه حرف/ در تاریکی/ راهپله»، «شاید همین امروز»، «قهوه، نان برشته، نیمرو»،«باران که نم نم/ باید بشکنند، میشکنند»، «قاب عکس/ عین این فنجان، مثل این خودکار»، «یلدا را به یاد آور/ سهشنبههای ده خط در میان» و «لابد عاشقم که» شعرهای این کتاب هستند.
انتهای پیام