به گزارش ایسنا، دکتر آبتین حیدرزاده با حضور در نشست فصلی دبیرخانه شورای پزشکی عمومی که با محوریت مدیریت تغییر و اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی برگزار شد بر استفاده حداکثری از توانمندی های آموزشی به منظور ارتقای سطح علمی و بالینی دانشجویان دوره پزشکی عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: مبانی مدیریت تغییر و اصول و مبانی اعتباربخشی آموزشی و موسسه ای که برنامه ملی آموزش پزشکی عمومی براساس آن طراحی شده است مبنای ارتقای سطح علمی و بالینی دانشجویان پزشکی عمومی است که برگزاری آزمون صلاحیت های بالینی در راستای افزایش توانمندی های پزشکان عمومی بعد از راه یابی به بازار کار بر همین اساس قابل ارزیابی است.
دکتر حیدرزاده تدوین کریکولوم جدید آموزش پزشکی عمومی را با توجه به تغییر علم پزشکی، نظام ارائه خدمت و ابزارهای به روز شده علوم پزشکی را از نیازهای جدید دانشگاه های علوم پزشکی برشمرد و با تاکید بر تبعیت کلیه دانشگاههای علوم پزشکی از برنامه ملی جدید تصریح کرد: یکی از انتقادهای مطرح شده عدم دستیابی پزشکان عمومی به توانمندی های مورد نظرشان بود که در راستای آموزش پاسخگو و با تغییر شیوه ارائه برنامه و رفع محدودیت ها این امکان بوجودآمد که دانشجویان با اشراف بر توانمندی های خود و فراهم آوردن شرایط توسط دانشکده های پزشکی بتوانند طول دوره پزشکی عمومی را در زمان کوتاه تری طی کنند.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی مهمترین ویژگی برنامه ملی را مبتنی بر توانمندی های مورد انتظار از پزشکان عمومی دانست و با تاکید بر انعطاف در اجرای برنامه و بسنده کردن به دروس الزامی و انتخابی که توسط خود دانشکده ها اجرا می شود خاطرنشان کرد: منش حرفه ای در بین پزشکان عمومی امر بسیار مهمی بشمار می رود که ما به عنوان مسئول موظف هستیم در طول دوران آموزش اقداماتی در جهت ارتقای سطح فرهنگی و علمی دانشجویان بر داریم که در همین راستا آموزش مبتنی بر شواهد یکی از موضوعاتی است که در کوریکلوم برنامه لحاظ شده است.
وی با اشاره به اهمیت بحث پزشک خانواده به عنوان راهی برای برون رفت از مشکلات هزینه های سلامت، از گنجاندن آن در برنامه ملی پزشکی عمومی خبر داد و اظهار داشت: لازم است پزشکان عمومی قبل از حضور در دوره های تخصصی، آموزش در عرصه و پزشکی خانواده را در اولویت مسائل آموزشی خود قرار دهند که این موضوع سبب ارتقای توانمندی های علمی و عملی آنها خواهد شد.
حیدرزاده گذراندن آزمون مهارتی و عملی و صلاحیت های بالینی را شرط دانش آموختگی در کریکولوم جدید پزشکی عمومی دانست و تصریح کرد: توانمندی مهارت تصمیم گیری و استدلال برای اولین بار بطور شفاف در این کوریکلوم لحاظ شده است که بر این اساس و طبق تصمیمات اخذ شده هیات امنای دانشگاههای علوم پزشکی ملزم شدند هر کدام 2 مرکز جامع خدمات بهداشتی درمانی را به عنوان مرکز آموزشی جهت رشد و ارتقای آموزش پزشکی عمومی تجهیز کنند.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی در پایان برنامه ملی پزشکی عمومی را دارای ظرفیت های بالقوه ای دانست و با تاکید بر استفاده از توانمندی های نظام سلامت و فرصتی که برای آموزش پزشکی به سبب استفاده از مراکز بهداشتی و درمانی فراهم شده است خاطرنشان کرد: دانشکدههای علوم پزشکی موضوع ارزشیابی و اعتباربخشی را در برنامه ملی حتماً مورد توجه قرار دهند و نسبت به موضوعات کوریکلوم پزشکی عمومی پاسخگو باشند.
انتهای پیام