به گزارش ایسنا، سردار تقی مهری در آخرین روز از سیزدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهور ناجا که پیش از ظهر امروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد بر ضرورت آسیب شناسی و مسئله محوری در حوزههای استحفاظی روسای پلیس راهور استانها تاکید کرد و گفت: وظیفه پلیس راهور این نیست که تمام اقداماتی که دیگران باید انجام دهند را انجام دهیم اما برای یادآوری و مسئول سازی ما این کارها را انجام میدهیم.
مهری با تاکید بر ضرورت تجزیه و تحلیل درست حوادث و رویدادها در پلیس اظهار کرد: اگر ما تجزیه و تحلیل درستی انجام ندهیم قطعا نمیتوانیم تصمیم درستی بگیریم. این تجزیه و تحلیلها نیازمند اطلاعات است و فرماندهان باید با استفاده از آن تصمیم بگیرند.
افزایش نیم درصدی مرگ پس از صحنه تصادفات
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مرگ و میرها در صحنه تصادفات رخ میدهد و تقریبا همین مقدار نیز پس از صحنه تصادفات و در حین انتقال یا در بیمارستان رخ میدهد که این آمار نسبت به سال قبل حدود نیم درصد افزایش داشته است و بیانگر این موضوع است که باید دقت بیشتری در این زمینه انجام شود.
مهری با تاکید بر اینکه یک مسئول هوشیار و هوشمند هیچگاه غافلگیر نمیشود، گفت: ما باید در ابعاد مختلف به صحنه بیاییم و به وظیفه خود عمل کنیم. بحث اجرای کامل طرح نوروز ۹۷ یکی از تاکیدات ما است. دستورالعملهای لازم برای این طرح از قرارگاههای امام علی و قرارگاه ترافیکی نصر صادر شده اما فرماندهان راهور باید توجه داشته باشند که این دستورالعمل باید بومی سازی شود و متناسب با شرایط جغرافیای هر استان اجرا شود.
مهری با بیان اینکه طبق پیش بینیهای ما در هفته دوم نوروز کار ماموران راهور سنگینتر خواهد بود، گفت: در همین راستا باید ماموران و فرماندهان ما نظارت بیشتری داشته باشند. گشتیهای ما نیز باید هوشمند شوند.
مهری افزود: در طرح نوروزی سال گذشته ۴۰ درصد از کسانی که در تصادفات جان خود را از دست دادند به علت بیتوجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده دچار حادثه شدند. این افراد در واقع در حوادثی جان خود را از دست دادند که خودروی دومی در کار نبود و خود فرد عامل وقوع این حوادث شد که امسال باید در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشیم.
مهری بر ضرورت ایجاد ایستگاههای استراحت برای رانندگان به ویژه در استانهای کویری تاکید کرد و گفت: این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه اگر رانندگان استراحت کافی داشته باشند قطعا این موضوع بر کاهش وقوع تصادفات موثر خواهد بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا استفاده از تلفن همراه را عامل دیگری در بروز تصادفات رانندگی دانست و اظهارکرد: یکی از اصلیترین خطوط قرمز پلیس راهور، ارتکاب تخلفات حادثه ساز است. ۲۰ تخلف حادثهساز وجود دارد که طبق قانون نمره منفی نیز به آن تعلق میگیرد و به هیچ عنوان نباید ماموران راهور با کسانی که تخلفات ترافیکی حادثه ساز مرتکب می شوند با اغماض برخورد کنند چرا که این تخلفات علاوه بر اینکه به خود فرد آسیب میزند دیگران را نیز متاثر میکند.
مهری با بیان اینکه امسال حدود ۱۳ هزار کشته در حوادئث رانندگی داشتیم، گفت: از تخلفات حادثهساز باید پیشگیری کنیم و در برخورد با آن کوتاه نیاییم. آمار ۱۳ هزار کشته حاصل ۵۹۰۰ تصادف بوده است؛ یعنی ازبین ۴۰ میلیون گواهینامه صادر شده - که حدود ۳۰ میلیون آن را رانندگان فعال شامل میشوند - و از بین ۲۱ میلیون خودرو و ۱۱.۵ میلیون موتورسیکلت تنها برای ۵۹۰۰ دستگاه خودرو حادثه ای رخ داده که منجر به مرگ شده است.
وی افزود: این آمار در مقایسه با تعداد خودروهای ما بسیار کم است. از میان رانندگان نیز حدود ۵۰ درصد مقصر بودند و به عبارتی حدود ۳۰۰۰ راننده متخلف منجر به مرگ حدود ۱۳ هزار نفر در جادهها شده است.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا ۳۰ درصد از این رانندگان متخلف نیز با خودروی دیگری برخورد نکردهاند بلکه به خاطر بیتوجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی منجر به وقوع حوادث مرگبار رانندگی شدهاند.
مهری تاکید کرد: با این افراد اندک باید سختگیرانه برخورد کرد تا از میلیونها راننده دیگر در برابر وقوع تصادفات حفاظت کنیم البته برخورد سختگیرانه با این رانندگان باید توام با اقتدار و در عین حال توام با مهربانی باشد و به هیچ عنوان نباید بی احترامی از سوی ماموران ما سر بزند.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۷۳ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی نیز در حوزههای برون شهری بودهاند، گفت: آشکارسازی نقاط حادثهخیز با نصب علائم و تامین روشنایی نقش زیادی در کاهش تصادفات مرگبار برون شهری دارد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تجهیزات نوین پلیسی اظهارکرد: کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی نیز موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه تمامی ماموران و بهویژه فرماندهان قرار بگیرد. در این زمینه اتوبوسها بیشتر مورد تاکید هستند و ما نیز تاکید کردهایم علاوه بر استفاده از سامانه سپهتن- که سامانه خوبی برای کنترل تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی است - بازرسان ما نیز با لباس مبدل و عادی تحت عنوان مسافر سوار اتوبوسها میشوند و تخلفات رانندگان را کنترل میکنند.
سختگیری برای اتوبوسهای راهیان نور
مهری به ایمنی تردد از اتوبوسهای راهیان نور اشاره کرد و گفت: این عزیزان از مناطق مختلف عملیاتی بازدید میکنند و ما توافق کردیم که نسبت به وسایل نقلیه آنان سختگیری بیشتری اعمال شود. اتوبوسهایی که با آنها تردد میکنند باید دارای استاندارد و راننده دارای دفترچه باشد. خودرو نیز قابلیت تردد در مناطق عملیاتی داشته باشد. اینها مواردی است که پلیس بر آنها نظارت دارد.
وی با اشاره به وضعیت ترافیکی شهرهای مسافرپذیر در ایام نوروز اظهارکرد: در خصوص ترافیک این شهرها نیز باید برنامهریزی انجام شود تا عبور و مرور مسافران نوروزی تسهیل و با هماهنگی دستگاههای مختلف اقدامات لازم انجام شود. خوشبختانه در این زمینه هماهنگی خوبی نیز با ستاد تسهیلات نوروزی نیز انجام شده است.
مهری با اشاره به افزایش ۴۹ نفری شمار جان باختگان حوادث رانندگی در مدت مشابه امسال نسبت به سال قبل گفت: تا دو سه ماه پیش آمار جان باختگان حوادث رانندگی نسبت به سال قبل حدود ۴ درصد کاهش یافته بود اما طی دو سه ماه اخیر متاسفانه آمار فوتیها افزایش پیدا کرده است به طوریکه در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل این تعداد ۴۹ نفر افزایش یافته است. ما در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین افزایش را داشتیم البته در برخی دیگر از استانها تعداد جان باختگان از میانگین کشوری بالاتر است.
وی اضافه کرد: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جانباختگان به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست میدهند و بعضی خودروها نیز از نظر استانداردها تغییر چندانی نکرده است. این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به نقاط حادثه خیز جادهها و معابر درون شهری گفت: در گذشته این نقاط ۸۰۰۰ نقطه بود که با اقدامات انجام شده به ۵۰۰۰ نقطه کاهش پیدا کرده است. مشکل تمام این نقاط باید حل میشد اما به دلیل مشکلات بودجهای امکانپذیر نشد البته ما امیدواریم به زودی این اقدامات انجام شود.
مهری اضافه کرد: پلیس آماده همکاری با دستگاههای مربوطه در این زمینه است.
وی در پایان با اشاره به حضور وزیر بهداشت در این مراسم اظهار کرد: دکتر قاضی زاده هاشمی فردی است که اقدامات شایستهای در حوزه سلامت کشور انجام داده است.
انتهای پیام