از طرح ویژه دزفول تا زیرگذری که مسئولان را به شوش کشاند

« به دنبال حذف پل و طرح شهری شوش برای ایجاد زیرگذر، خوشبختانه هیچ گودبرداری و در نتیجه آسیبی به محوطه باستانی شوش وارد نشده است، فقط پل را برداشته‌اند و اکنون باید تنها ستونِ باقی مانده از پل حذف و کارگاهِ احداث زیرگذر در این منطقه تعطیل شود.»

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان هدف از سفر به شوش و همراهی با معاون شهرسازی وزارت راه را به دست آوردن یک تصویر بهتر توسط همه دستگاه‌ها از شوش و به خصوص طرح کمربندی در این محوطه‌ی باستانی می‌داند و می‌گوید:‌ در این بررسی مسیر کمربندی، نقاطی که کمتر معارض و قابلیت اجرا دارند، همراه با گزارشی مبسوط تر و با دقت بیشتری برای وزارتِ راه فرستاده می‌شود و در نهایت دوشنبه ۲۱ اسفند بعد از جلسه‌ی وزارت راه، شورای عالی معماری و شهرسازی جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درمورد این قضیه هم‌اندیشی انجام خواهد شد و وظیفه دستگاه‌ها اعلام می‌شود.

کار به موقع متوقف شد، هیچ آسیبی به شوش باستانی وارد نشده

او با تاکید بر این‌که جاده‌ی مورد بحث در شوش یک جاده ترانزیتی است و هر کار و برنامه‌ای برای آن در نهایت یک تهدید از جهت ایمنیِ راه در وسط شهر محسوب می‌شود، می‌افزاید: اگر جاده‌ی کمربندی برای شوش ایجاد شود، می‌تواند بسیاری از مسایل را حل کند. بنابراین نخست باید وضعیت دو بخش شهر که در میانه‌ی آن بیمارستان "نظام مافی" قرارگرفته را بررسی کرد تا منطقه یکپارچه شود.

وی در دستور کار قرار گرفتن طرح کمربندیِ شوش را اقدام مناسبی در این زمینه می‌داند و بیان می‌کند:‌ بیشتر هدف‌ ایجاد یک تصویر درست برای همه دستگاه‌های اجرایی در همه جنبه‌ها است. از سوی دیگر مردم و مسئولان شوش نسبت به لزوم وضعیت به وجود امده در منطقه و کارگاه ساختمانی آن اعتراض دارند و درخواست هرچه سریع‌تر ساماندهی منطقه را دارند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر این‌که از مدت زمان آغاز کار سازمان راه و شهرسازی برای حذف پل و ایجاد زیرگذر تا متوقف کردن کار، هیچ گودبرداری در محوطه انجام نشده و فقط پل را برداشته‌اند و حتی هنوز ستونی از پل باقی مانده است، ادامه می‌دهد:به موقع کار متوقف شد و اکنون آن مسیر نیاز به ساماندهی دارد اما هیچ آسیبی به محوطه وارد نشده است، اکنون فقط باید تنها ستونِ باقی مانده از پل حذف شود و کارگاه در این منطقه تعطیل شود.

او تاکید می‌کند: پیش از این نیز به وزارت راه و شهرسازی کشور و سازمان آن در استان خوزستان اعلام شده بود که تا زمانی‌که مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی صادر نشود، وزارت راه به عنوان مجری کاری انجام نمی‌دهد، به همین دلیل در سفر روز گذشته - جمعه ۱۸اسفند - فقط بحث بررسی کمربندی مطرح بود تا یک تصویر از وضعیت موجود را ببینیم.

نشست زمین بافت تاریخی دزفول را تهدید می‌کند

معاون میراث فرهنگی کشور که در سفر یک روزه‌اش به استان خوزستان از شهر دزفول و وضعیت بافت تاریخی آن نیز دیدن کرده است، ادامه می‌دهد: چند روز گذشته یک خانه‌ی تاریخی در بافت دزفول فروریخت که علت آن نشست نامتقارن زمین در این منطقه بوده است.

او با بیان این‌که زمین در منطقه بافت تاریخی دزفول دچار یک تهدید جدی شده است، می‌افزاید: چاه‌های فاضلاب مختلف در آن منطقه وجود دارد که آن‌ها در طول زمان باعث شده که وضعیت فاضلاب نامناسب شود و نشستی نامتقارن به وجود آید و به بروز آسیب‌هایی مانند فروریختن یک خانه‌ی تاریخی منجر شود.

وی همچنین به وجود ترک‌هایی در برخی از خانه‌های تاریخی دزفول در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: رسیدگی به این وضعیت نیازمند کاری همه جانبه از نظر فنی و مهندسی است. سازمان آب و فاضلاب باید این وضعیت را بررسی کند. موقعیت کنونی فاضلاب شهری یا اگوهای خاص نیاز به کاری جدی دارد.

طالبیان با بیان این‌که محله‌ی تاریخی دزفول در وضعیت بحرانی قرار دارد، تاکید می‌کند: نیاز است تا یک گروه مهندس مکانیک زمین را بررسی کرده و در صورت امکان منطقه را مقاوم‌سازی کرده و از مشکلات نشست‌ها جلوگیری کنند.

او انجام این‌کار را نیازمند مطالعه‌ی دقیقِ زمین می‌داند و اظهار می‌کند: با توجه به این‌که در بافت تاریخی دزفول، بیشترین مشکل، به زمین مربوط است چون می‌توان از ریزش یا نشست انواع خانه‌ها جلوگیری کرد، بنابراین قرار شد کارشناسان منطقه را شناسایی کرده و  نقاطی که به لحاظ اضطراری می‌تواند سازه‌ی نگهبان داشته باشند و اقدامات تخصصی با صلاحدید کارشناسانِ مرمت به صورت اضطراری انجام شوند، چون در هر صورت با خطر نشستِ زمین و بخش اعظمی از یک محله مواجه هستیم.

در نظر گرفتن یک طرح ویژه برای دزفول

طالبیان با بیان این‌که وزارت راه‌وشهرسازی در برنامه‌های خود قرار است علاوه بر بافت تاریخی دزفول، محیط شهری - تاریخی دزفول را نیز بررسی کند، می‌افزاید: قرار است در این بررسی به این منطقه از دزفول به عنوان یک طرح ویژه نگاه شود و در ادامه کارهای مناسب با آن را انجام شوند.

او با تاکید بر این‌که قرار شد منطقه‌ی غرب "آستان سبزقبا" و "بارگاه" را شامل می‌شود، به عنوان پایلوتِ حفاظت،احیا و مرمت انتخاب شود،می‌گوید: همچنین تعداد زیادی از خانه‌هایی که درگذشته و نه متعلق به دوره‌های تاریخی ساخته شده‌اند، به عنوان پایلوت انتخاب شوند تا هماهنگ با یکدیگر با مشارکت مردم، کارهایشان انجام شود.

مسیر رو به آینده سازه‌های آبی شوشتر موفقیت است


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی که در سفر یک روزه خود بررسی سازه‌های آبی شوشتر را نیز در دستور کار خود داشته است، با بیان این‌که مرمت در نقاط حساس این محوطه‌ی جهانی آغاز شده است، می‌افزاید:‌ خوشبختانه شوشتر در مسیری افتاده که اگر به همین منوال پیش برود، موفق است.

طالبیان با اشاره به یکی از جداره‌های خطرناک سازه‌های آبی شوشتر به عنوان یک تهدید برای این محوطه جهانی اظهار می‌کند: بررسی و ساماندهی این محوطه در اولویت و دستور کار است، شهرداری، میراث فرهنگی و فرمانداری باید با یکدیگر هماهنگ شوند و خانه‌های بالای سازه‌ها را در طول زمان تملک کنند، تا روی آن‌ها بارگذاری انجام نشود.

او ادامه می‌دهد: با قید فوریت نیز باید به برخی از بناهای قرار گرفته در جداره‌ی بالای سازه‌های آبی شوشتر اخطار داده شود تا بارگذاری‌های خود را کم کنند چون خطرآفرین است.

به گفته‌ی وی، از سوی دیگر همزمان تیمی برای آزمایش و بررسی جداره‌های سازه‌های آبی شوشتر عملیات بررسی و فنی انجام می‌دهند.

راه‌اندازی موزه منطقه‌ای اهواز شاید پایان سال ۹۷

معاون میراث فرهنگی همچنین در مورد وضعیت موزه منطقه‌ای اهواز می‌گوید:‌ قرار شد میراث فرهنگی این موزه را در اولویت کاری خود قرار دهد، انتظار داریم تا پایان سال آینده در مورد آن نیز به نتایج خوبی برسیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96121910573
  • خبرنگار : 71191