مهدی مقصودی در گفتوگو با ایسنا، درباره کلیات قوانین و مقررات پستی و همچنین طبقهبندی انواع مرسولات پستی اظهار کرد: قوانین پستی شامل آییننامه پست نامهها، آییننامه امانات، کنوانسیون پستی جهانی و قرارداد (پروتکل) نهایی آن و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به علاوه دستورالعملها و بخشنامههای داخلی است که آئیننامهها و کنواسیون به تأیید نمایندگان تامالاختیار دولتهای کشورهای عضو اتحادیه پستی جهانی از جمله کشور ما و همچنین به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.
مدیر کل کنترل کیفیت و امور مشتریان پست همچنین در ارتباط با انواع مرسولات پستی، مرسولات پستی را از نظر شناسایی و تمایز در جریان فرآیندهای پستی به دو گروه اصلی تقسیم کرد و گفت: مرسولات عادی (غیرثبتی) مرسولاتی هستند که بدون هیچگونه عملیات نشانهگذاری و ثبت و ربط و غالباً از صنادیق پستی منصوبه در معابر تخلیه و وارد شبکه پستی شده و در قبال آنها قبض (رسید دریافت مرسوله) صادر نمیشود. لیکن مرسولات ثبتی، به مرسولاتی اطلاق میشود که فرستندگان با مراجعه مستقیم و یا بر اساس قراردادهای منعقده، مرسولات خود را به واحدهای پستی تحویل داده و در قبال آن رسید دریافت میکنند.
وی همچنین افزود: سرویسهای سفارشی، پیشتاز و ویژه از نظر ماهوی در زمره مرسولات ثبتی به شمار آمده و وجه تمایز آنها صرفاً در اولویت و سرعت در عملیات، قبول، رهسپاری و توزیع آنهاست.
توزیع و تحویل مرسولات عادی
مقصودی با مرور قوانین مربوط به توزیع و تحویل مرسولات عادی ادامه داد: موزعین مرسولات عادی را در منزل و یا نشانی مندرج برروی مرسوله به دست شخصی میدهند که برای وصول آنها حاضر شده است و یا در صندوقهای پستی قرار میدهند که در اماکن نصب گردیده است.
تحویل مرسولات ثبتی
مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست درباره نحوه توزیع مرسولات ثبتی با اشاره به بند ۶-۵ از ماده ۱۳۷-RL (مرسولات ثبتی) آییننامه اتحادیه پستی جهانی اظهار کرد: به استناد ماده قانونی مذکور مجری منتخب توزیع کننده (ادارات پست کشورها)، هنگام توزیع یا تحویل یک مرسوله ثبتی باید یک امضاء یا هر نوع دیگر تأییدیه وصول مبنی بر دریافت مرسوله از گیرنده اخذ کند و علاوه بر امضاء، نام فرد امضاء کننده نیز باید به صورت واضح و خوانا اخذ شود.
البته چنانچه در مراجعه اول موزعین به نشانی گیرندگان، امکان توزیع مراسلات ثبتی فراهم نشود، نامهرسان موظف است برای یک بار دیگر (روز بعد) به نشانی مراجعه کرده و در صورت عدم امکان توزیع، با صدور اطلاعیه ورود مرسوله، از گیرنده برای مراجعه به دفتر پستی و دریافت مرسوله خود ظرف مدت زمانی مشخصی دعوت کند.
مرسولات معطله
مقصودی در این باره توضیح داد: به مرسولات ثبتی که پس از دوبار مراجعه نامهرسان به نشانی گیرنده، توزیع آنها میسر نشود و با صدور اطلاعیه ورود از شخصگیرنده برای مراجعه به واحد پستی و دریافت مرسوله خود دعوت میشود، مرسولات معطله گفته میشود مدت زمان نگهداری این مرسولات در واحدهای پستی با توجه به نوع سرویس پستی از ۵ تا ۱۵ روز متفاوت خواهد بود. اما در مورد مرسولات قراردادی، مدت نگهداری مرسولات معطله با درخواست طرف قرارداد و توافق شرکت پست حتی تا چند ماه نیز قابل افزایش است.
مرسولات برگشتی
وی افزود: چنانچه گیرنده یک مرسوله معطله برای دریافت مرسوله خود در طول مهلت قانونی نگهداری به واحد پستی مراجعه نکند، واحد پستی موظف است پس از طی مهلت قانونی، مرسوله را با ضرب مهر تعیین وضعیت و اعلام علت به مبداء (فرستنده) برگشت دهد. از این جهت به این مرسولات برگشتی گفته میشود.
مرسولات غیرقابل توزیع
مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست با ارائه تعریفی از مرسولات غیر قابل توزیع اظهار کرد: به مرسولات ثبتی که امکان توزیع و تحویل آنها به گیرندگان در مقصد فراهم نیامده و پس از برگشت به مبداء نیز به هر دلیل امکان تحویل آنها به فرستندگان وجود نداشته باشد، مرسولات غیرقابل توزیع گفته میشوند که نحوه رفتار با این قبیل مرسولات که درصد بسیار اندکی از مرسولات را شامل میشوند در مقررات پستی پیشبینی شده است.
در چه صورت مرسوله به غیر از شخص دریافت کننده تحویل داده میشود؟
مدیرکل کنترل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست در پاسخ به این سوال که در چه صورت مرسوله به غیر از شخص دریافت کننده تحویل داده میشود؟ گفت: در ماده ۱۳۷-RL آئیننامه پست نامههای اتحادیه پستی جهانی، در قبال تحویل یک مرسوله ثبتی تنها به اخذ امضاء و نام فرد امضاء کننده به صورت واضح و خوانا تأکید و اکتفا شده است که هدف از این امر تسهیل و تسریع در روند اجرای امور بوده و در حال حاضر نیز توزیع و تحویل مرسولات ثبتی کشور به استناد این ماده قانونی با اخذ امضاء و احراز هویت شخصی که در نشانی مندرج برروی مرسوله حضور داشته و نسبت به دریافت مرسوله اقدام میکند، صورت می گیرد.
مقصودی همچنین درباره مقررات مربوط به توزیع مرسولات به شخص گیرنده به مستندات قانونی اشاره کرد و گفت: بر اساس بند ۱ از ماده ۱۴۲-RL (توزیع به شخص گیرنده) آیین نامه پستنامههای اتحادیه پستی جهانی، «به تقاضای فرستنده و در روابط بینالملل بین مجریان منتخبی که موافقت خود را اعلام کردهاند، مرسولات ثبتی و مرسولات بیمه فقط به شخص گیرنده توزیع میشوند، این مرسولات باید با حروف پررنگ عبارت (For delivery to addressee in person ) (برای توزیع به شخص گیرنده) یا معادل آن به زبانی که در کشور مقصد شناخته شده باشد را داشته باشند.
او در پایان اضافه کرد: آیتم تحویل به شخص گیرنده با نرخ ۸۰۰۰ ریال در ردیف پنج جدول شماره ۶ نرخنامه خدمات پستی مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده درج شده است. این آیتم به عنوان یک خدمت جانبی با قیمت مورد اشاره مطرح است و برای مرسولاتی که موضوع تحویل صرفاً به شخص گیرنده و نه شخص دیگر، برای فرستنده حائز اهمیت باشد مورد استفاده قرار میگیرد. بر این اساس موزع ضمن مراجعه به نشانی مندرج بر روی مرسوله و پس از حصول اطمینان از هویت شخص گیرنده که در لفاف مرسوله تعیین شده است، اقدام به تحویل مرسوله به وی میکند.
انتهای پیام