به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اقداماتی که در حوزه ماهوارهها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده، اظهار کرد: در حوزه ماهوارهها با وجود اینکه از نظر اقتصادی نمونههای خارجی ارزانتر هستند اما چون به نقطه خود اتکایی رسیدیم اقدامات انجام شده مهم و ارزشمند است.
او با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای ایجاد موتور جستوجوی بومی و تاکید بر ضرورت برتری دادن جویشگرهای داخلی بر انواع خارجی تصریح کرد: به دلیل وجود تحریمهای تکنولوژیکی در این حوزه گاهی پرداخت بیش از بخش بین الملل برایمان مقرون به صرفه است چون پایههای تکنولوژیکی به شمار میرود و صرفا نمیتوان به آن از حوزه اقتصادی نگریست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود سندی در حوزه جویشگر بومی در کشور یاد کرد و گفت: در این سند مراحل و زیرسیستمهای آن مشخص شده است و جزو پروژههایی است که بیشترین سطح اطلاعرسانی از طریق سایت دیدرس صورت گرفته است.
آذری جهرمی با بیان اینکه جویشگر بومی پارسی جو از نظر دقت عمل بهتر از موتورجستجوی بینگ و یاندکس است، اظهار کرد: به لحاظ توسعه زیرساخت های فنی در حوزه جویشگرهای بومی توسعه رخ داده است اما علیرغم همه تلاش ها، اقبال لازم در بازار رخ نداده که دلیل آن تکنولوژیک نیست.
وی از ساخت موتورجستجوهای خاص منظور در قالب موتور جستوجوی بومی خبر داد و افزود: یکی از اقدامات، پیش فرض قرار دادن موتورجستوجوی بومی در طرح اینترنت کودک است که باعث می شود استفاده از این موتورجستوجو منجر به توسعه آن شود که باید به تدریج مراحل تجاری سازی آن را نیز آغاز کنیم.
او با بیان اینکه فضای مجازی و فناوری اطلاعات یک اقتصاد دارد که هر یک از این زیر سیستمها هم در آن یک سهمی دارند، ادامه داد: همان رویکردهایی که در عرصه صنعت وجود دارد، در فضای مجازی هم باید وجود داشته باشد. در این حوزه تجاریسازی، برندسازی و پاسخگویی به مشتریان بسیار مهم است. راهکار این هدف اتخاذ سیاستهای بازاریابی برای محصولات داخلی است.
آذری جهرمی با اشاره به دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در موضوع کنترل پیامکهای تبلیغاتی مزاحم، بیان کرد: یک زمانبندی حداکثر دو ماهه برای اجرای این دستورالعمل تعیین شده است، با این حال در حال حاضر هم کنترلها نسبت به حذف شمارههای مزاحمت تبلیغاتی بیشتر شده است اما برخی از این مزاحمتها از طریق خطوط تلفن همراه شخصی است که حجم زیادی دارند و البته کنترل همه آنها نیاز به زمان دارد.
وی با ابراز امیدواری از پیادهسازی سامانههای اپراتورها برای کنترل تبلیغات پیامکی بر ضرورت حفظ حریم شخصی و شهروندی شهروندان تاکید کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اهمیت نظرات و برنامههای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: اتفاقاتی که در حوزه فناوری اطلاعات در امر اقتصاد دیجیتال در حال رخ دادن است، باعث میشود تا این پژوهشگاه به تغییراتی نیاز داشته باشد.
آذری جهرمی همچنین درباره سازوکار احتمالی اجرای آزمایشی ارزهای دیجیتالی، گفت: این ارزها الزاما وابسته به پیامرسان و یا بستر خاصی نیستند؛ در همکاریهایی که با بانک مرکزی آغاز کردهایم، در واقع به آنها در حوزه تکنولوژیکی کمک میکنیم. اصل قضیه ارزهای رمزنگاری شده در واقع خود فرآیند رمزگذاری و پیادهسازی الگوریتمهاست.
وی دربارهی جنبه مقرراتی ارزهای الکترونیکی هم اظهار کرد: ابتدا باید اصول فقهی مرتبط با ارزهای الکترونیک مورد بررسی قرار بگیرد، اما در حالت کلی در رابطه با ارزهای رمزنگاری شده ما یا باید منفعل باشیم یا اینکه برویم این مدلها را به عنوان یک فرصت برای بهرهبرداری هرچه بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به حوزه IMSها در کشور ادامه داد: برای تقویت زیرساختهای تکنولوژیک خود در این رابطه نیاز به 300 میلیون دلار سرمایه گذاری وجود دارد. تفاوت کار پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دیگر شرکتهای خصوصی این است که زیرساختهای ما بر پوشش رایانش ابری بنا شده است.
انتهای پیام