رامین امانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه عکاسی پدیده ای علمی، صنعتی گسترده و هنری ماندگار است، اظهار کرد: در دنیای پیشرفته امروز، عکس و عکاسی به عنوان یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی روزمره انسان ها درآمده است. در مورد این که عکاسی هنر است یا تکنیک علمی، همواره بین صاحبنظران و علاقه مندان آن بحث و اختلاف نظر وجود داشته است، ولی می توان گفت اگرچه سروکار عکس و عکاس با دوربین و لنز و فلش و فیلتر و پایه و مانند آن است، با این همه، آن چه که عکاس تولید می کند، هنر و نگاه اوست.
وی افزود: در عکاسی به عنوان یک هنر، نخست موضوع عکس است که تعیین کننده محسوب می شود. این موضوع می تواند از موضوعات اجتماعی گرفته تا محیط زیستی و غیر از آن باشد .آنگاه که موضوع انتخاب شد، نوبت سوژه عکس است که باید آن چنان هنرمندانه گلچین شود که نمایشگر و توصیف کننده موضوع عکس باشد. به دنبال موضوع و سوژه، نیز تکنیک عکاسی است که اهمیت پیدا می کند. پس از آن بدنه کاری است که عکاس باید به آن بپردازد تا نمونه اش از راه برپایی یک نمایشگاه، بتواند هنر خود را در معرض دید علاقه مندان گذارد. تکمیل کننده این چرخه هنری نیز توصیف هنر و دیدگاهش در عکس به کمک جمله ها و گزاره های تاثیرگذار است.
این عکاس ادامه داد: هنرمند عکاس به هنر دیدن و شکار لحظه ها مجهز است. چشم های هوشیار و جست و جو گر او به معنی مکان ها، اشیاء و حوادثی رخنه می کند که از نگاه لغزنده چشم های دیگران پنهان می ماند، بنابراین زیبایی را در چیزهای پیش پا افتاده، غیر معمول و معنی را در امور ظاهرا بی معنی می بیند.
امانی با اشاره به گفته آنسل آدامز "عکاسی، به عنوان رسانه ای قوی از بیان و ارتباطات، گستره ای نامحدود از ادراک، تفسیر و اجرا ارائه می دهد " گفت: یکی از بهترین تفسیرهایی است که در رابطه با هنر عکاسی می توان ارائه کرد، برای مثال در عکسی که از کویر به نام "زندگی کویر(Desert Life)"به ثبت رسانده ام توانستم با استفاده از تکنیک های عکاسی، شناخت نور مناسب و هم چنین اصول ترکیب بندی و کادر بندی و البته مهم تر از همه، دید و نگاه جزئی نگر، این عکس زیبا را به ثبت برسانم، اکنون بهتر می توان به اهمیت نکته هایی که ذکر شد پی برد.
وی در خصوص برخی از تصاویر خود که در مجامع بین المللی مطرح هستند، گفت: در عکس"خواهران(Sisters)" که از سه دختر بچه عشایر چهارمحال و بختیاری هنگامی که در چادر ساده زیستی خود در کنار گهواره برادر خردسالشان نشسته و مشغول بازی بودند به ثبت رساندم که می توانم به جرات بگویم یکی از عکس هایی است که با تمام وجودم آن را دوست دارم، هر بیننده ای نیز با دیدن این عکس می تواند به معصومیت کودکان و زندگی ساده زیستی و بدون آلایش این قشر از جامعه فقیر، محروم و زحمت کش کشور پی ببرد. در عکس "خاک پاشی(Sprinkle Soil)"که چندین مدال بین المللی را نیز کسب کرده است، ثبت یک لحظه ناب در مراسم تعزیه امام حسین (ع) که در آن غم و اندوه و بُهت دختر بچه ای زانو بر خاک زده در صحنه ای که مادرش در کنارش در حال عزاداری و پاشیدن خاک بر سر خود است که دل هر بیننده ای را به درد می آورد، می توان گفت این عکس با شکار لحظه در کسری از ثانیه به ثبت رسیده است.
دارنده لقب AFIAP آرتیست فیاپ فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در پاسخ به این سوال که آیا دوربین، لنز و فلش در هنر یک عکاس موثر است یا خیر اظهار کرد: بی تردید، بی اهمیت نیستند. اما پرسیدنِ این سوال از عکاس که چه دوربین و چه لنز و چه فلشی را در گرفتنِ یک عکس هنری استفاده کرده، از نگاه من، درست به آن می ماند که از اِرنِست هِمینگوِی پرسیده شود چه دستگاهِ تایپی را برای ماشین نویسیِ نوشته هایش بهره گرفته است. همان طورکه لذت آثار نویسنده ای هم چون اِرنِست هِمینگوِی را باید در نگاه و نوشتار وی پیدا کرد، به همین گونه نیز، لذت یک عکس هنری که به دل بیننده آن خوش می نشیند را، باید در نگاه عکاس آن یافت. برای مثال در عکس "چشمان آبی(Blue Eyes)" که یکی از عکس های موفق در جشنواره های بین المللی بوده می توان گفت دلیل اهمیت پیدا کردن این عکس در ژِستی است که من از سوژه عکسم درخواست کردم که آن را اجرا کند و ابزار یا تکنیک خاصی از عکاسی را در ثبت این عکس به کار نبرده ام.
امانی به عکاسی طبیعت اشاره کرد و گفت: در عکاسی از طبیعت بیشتر به دنبال فرم ها و شکل ها می گردم و سعی بر این دارم که از فرم ها و خطوطی که در طبیعت وجود دارند در عکس ها استفاده کنم و آنها را به ثبت برسانم، به همین دلیل است که برای عکاسی از طبیعت بیشتر به کویر می روم. استفاده از نورهای طبیعی برای من بسیار مهم است چرا که باعث ایجاد عمق، روح و زیبایی در عکس ها می شود.
وی اضافه کرد: من سعی می کنم از حضور انسان ها در عکس هایم استفاده ببرم چراکه حضور انسان ها به عکس ها واقعیت خاصی می بخشد. مثلا وقتی از حضور انسان در عکاسی طبیعت استفاده می کنیم کوچکی انسان در برابر عظمت طبیعت می تواند در درک صحیح تری از بزرگی طبیعت، به بیننده دهد. علاوه بر این، انسان ها خود موضوع جالبی برای عکاسی خلق می کنند، چرا که به دلیل داشتن روحیات و احساسات متفاوت می توانند باعث القای شادی و خنده،غم و اندوه، سکون یا جُنب و جوش و... باشند که نظر و احساس بیننده را جلب می کند. به عنوان مثال، در دو عکس "حنانه(Hanane)" و "دختر آتش(Fire Girl)" در یکی از عکس ها، کودکی شاد و خندان و در دیگری دختری با چهره ای مبهوت و غمگین دو حس مختلف را به بیننده منتقل می کنند که این موضوع بیانگر تاثیرگذاری مستقیم عواطف و احساسات انسان ها بر موضوع عکس ها است.
این عکاس تصریح کرد: در عکاسی ظرفیت بزرگی برای یادگرفتن و یاد دادن وجود دارد که موجب آشنا شدن با فرهنگ ها و تمدن ها می شود. یکی از وظایف مهم هنرمند این است که ظرفیت هنریِ جامعه را ارتقاء ببخشد و با ارائه آثار هنری مطلوب به لطافت روحیات جامعه کمک کند.
وی تاکید کرد: چاپ کردن کتاب های هنری عکاسی می تواند باعث انتقال آرامش در جامعه و تنش زدایی باشند. به عنوان مثال، در عکس هایی که از کویر ثبت کرده ام، من آرامش طبیعت را معرفی کردم. اتفاقا موفق شد تا جوایزی را نیز کسب کند.آرامشی که در عکس ها در رفتار ماسه های کویر پدیدارشده و ثبت و ضبط شده، در دل و روح بیننده نفوذ کرده و در وی آرامش را تداعی می کند. کتب عکاسی هم چنین می توانند باعث جذب توریست ها و گردشگران به یک منطقه جغرافیایی شوند و علاوه بر معرفی هنری آن منطقه، بازدهی اقتصادی خوبی نیز به همراه داشته باشند.
انتهای پیام