با اعلام قصدش برای سفر به بغداد؛

لاوروف در دیدار با همتای عراقی‌اش از تلاش‌ها برای احیای توافق ملی در عراق حمایت کرد

وزیر خارجه روسیه طی دیدار با همتای عراقی‌اش در مسکو اعلام کرد که کشورش از تلاش‌های دولت فدرال عراق برای احیای توافق ملی در این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی دیدار با ابراهیم جعفری، همتای عراقی‌اش در مسکو اعلام کرد: ما از تلاش‌های حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و دولت این کشو در راستای تضمین توافق ملی و اطمینان از عملکرد سازمان‌های دولتی به نحوی که منافع همه گروه‌های قومی، فرقه‌ای و سیاسی را در نظر بگیرد، حمایت می‌کنیم.

لاوروف تاکید کرد که مسکو معتقد است این روند باید از حمایت تمامی گروه‌های فعال خارجی در سایه احترام به حاکمیت کامل عراق و تمامیت ارضی آن برخوردار باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد که در مرحله آینده بعد از توافق بر سر موضوع مقر جدید سفارت روسیه در بغداد به عراق سفر خواهد کرد.

در همین راستا، لاوروف تاکید کرد که برگزاری نشست‌های کمیته مشترک نشانگر اهتمام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و همکاری مسکو با عراق در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه اقتصادی و تقویت نیروهای دفاعی و تجهیزات نظامی است.

وی تصریح کرد: ما از دولت عراق در راستای تلاش‌هایش جهت برقراری امنیت و ثبات در این کشور حمایت می‌کنیم و همچنین از تلاش‌های صورت گرفته در خصوص بازسازی عراق و ساخت و ساز در این کشور پس از تحقق پیروزی‌های چشمگیر علیه تروریسم و نیز از یکپارچگی، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار داشت: مسکو در کنفرانس بین‌المللی کویت برای بازسازی عراق از طریق ریاست این هیئت از سوی معاون نخست وزیری روسیه و شرکت‌های بزرگ این کشور مشارکت کرد.

وی نسبت به سفرهای هیئت‌های عراقی از وزارتخانه‌های مختلف به دلیل گشودن چشم‌اندازهای جدید همکاری ابراز خوشحالی کرد.

لاوروف خواستار ادامه هماهنگی‌های امنیتی و اطلاعاتی و تبادل اطلاعات برای ممانعت از چالش‌های تروریستی شد.

دفتر وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابراهیم جعفری طی دیدار با لاوروف در مسکو به بررسی روابط دوجانبه و راه‌های تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف پرداختند.

جعفری تاکید کرد که روابط عراق و روسیه شاهد تحولات چشمگیری در دوره گذشته بود و دستاوردهایی در راستای منافع دو کشور محقق شد.

 وی همچنین بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های روسیه و همکاری با عراق تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق همچنین خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش همکاری در زمینه‌های گاز و تجهیزات نظامی هستیم و عراق به ادامه هماهنگی امنیتی و تبادل اطلاعات جهت ممانعت از حضور گروهک‌های تروریستی تمایل داریم.

جعفری از آموزش ۹۰ کارمند دیپلمات و تبادل اطلاعات دیپلماتیک میان دو کشور تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین گفت: بغداد به دنبال افزایش حمایت بین‌المللی و پشتیبانی کشورهای دوست در بازسازی  زیرساخت‌های شهرهای عراق است.

وزیر خارجه عراق بر ضرورت برگزاری هشتمین دور نشست کمیته عالی مشترک عراق‌- روسیه در بغداد تاکید کرد و از لاوروف جهت سفر به بغداد در چارچوب تقویت روابط دوجانبه دعوت به عمل آورد.

ابراهیم جعفری روز یکشنبه (۲۵ ماه جاری میلادی) در راس هیئتی عراقی برای شرکت در هفتمین نشست کمیته عراق - روسیه وارد مسکو شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96120803810
  • خبرنگار : 71588