به گزارش ایسنا، همچنان نام چین در صدر مقاصد صادراتی ایران جا خوش کرده و به سنت سالهای قبل، کشورهایی مانند امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره، ترکیه، هند، افغانستان و پاکستان در ردههای دوم تا هشتم بازارهای صادراتی ایران قرار داشته و در مجموع ۲۹ میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار از صادرات ۳۷ میلیارد دلاری ۱۰ ماهه اول سال را به خود اختصاص دادهاند.
اما نکته جالب اینکه پس از این کشورها که میزان صادرات ارزشی و حجمی آنها کمابیش همانند سالهای قبل و حداقل سال قبل بوده است، رتبه ۹ و ۱۰ جدول بازارهای صادراتی به تایلند و اندونزی مربوط میشود که به ترتیب ۱۵۰ و ۲۶۷ درصد رشد صادرات ارزشی داشتهاند.
بدین ترتیب در ۱۰ماهه اول امسال ۵۸۶ میلیون دلار کالا به مقصد تایلند صادر شده که حجم آن معادل حدود یک و نیم میلیون تن بوده است. صادرات به تایلند ۱.۶ درصد از کل صادرات کشور را شامل شده و به ترتیب از نظر ارزش و وزن ۱۵۰ و ۱۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
اندونزی نیز کشوری است که در سال جاری بیشترین نرخ رشد صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. این کشور که در رده دهمین بازار صادراتی ایران قرار گرفته در ۱۰ ماه اول سال جاری ۴۶۵ میلیون دلار کالای ایرانی وارد کرده که حجم این کالاها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است. از مجموع صادرات کشور ۱.۳ درصد به اندونزی مربوط بوده و واردات این کشور از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب ۲۶۷ و ۹۸ درصد رشد داشته است.
در این میان رایزن بازرگانی ایران در اندونزی به افزایش تولید گندم در کشور و برنامهریزی برای صادرات مازاد این محصول اشاره کرده و اندونزی را یکی از مقاصد مهم برای صادرات این محصول برشمرده است.
به گفته او، طبق برآوردها اندونزی برای فصل ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ با واردات ۱۲.۵ میلیون تن گندم، به بزرگترین واردکننده این محصول در جهان تبدیل خواهد شد.
عمان، تایوان، ژاپن، ترکمنستان، ویتنام، هنگکنگ، ایتالیا، آلمان، آذربایجان و جمهوری عربی سوریه دیگر کشورهایی هستند که به ترتیب در ردههای ۱۱ تا ۲۰ بازارهای صادراتی ایران قرار گرفتهاند.
انتهای پیام