به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «رئیس فدراسیون فوتبال تمام برنامهریزیهای لازم را برای ساختن مرکز جدید اداری فدراسیون و تشکیلات فوتبال ایران در کمپ تیمهای ملی انجام داده و قراردادهای مربوط به آن هم امضا شده است. به این ترتیب طبیعی است که دیگر در این ساختمان جدید خبری از ساختمان ٦ طبقه برای سازمان لیگ نخواهد بود و به احتمال بسیار زیاد سازمان لیگ کنونی منحل و تمام کارها برای برگزاری لیگهای مختلف توسط کمیته مسابقات انجام خواهد شد. از آنجا که قرارداد بلیتفروشی از سازمان لیگ گرفته شده و باشگاهها به نحوه انعقاد و اجرای قراردادهای تبلیغات محیطی هم اعتراض شدید دارند، هیچ بعید نیست که با انحلال سازمان لیگ تمام امور اقتصادی دیگر توسط فدراسیون اجرایی شود. این تغییر بزرگ بدون هیچ تردیدی البته جنجال زیادی در فوتبال ایران به راه خواهد انداخت و صفر تا ١٠٠ قدرت اجرایی را به رئیس فدراسیون منتقل خواهد کرد اما این تمام دلایل برای این که خودمان را آماده انحلال سازمان لیگ کنیم، نیست. اعتراض باشگاهها به عملکرد اقتصادی این مجموعه به مهمترین دلیل برای این اتفاق تبدیل شده است.
هشدار مدیر عامل ذوب آهن
به این مصاحبه مدیر عامل باشگاه ذوب آهن که هفته گذشته در رسانهها بازتاب قابل توجهی هم داشت، توجه کنید: «برای آخرین بار این پیام را به جناب بهاروند و آقای تاج میدهم که باشگاهها منتظر دریافت پول و مطالباتشان هستند. ۲۲هفته از لیگ برتر گذشته و سال هم رو به پایان است. باشگاهها انتظار دریافت مطالبات و تزریق پول را دارند. حق پخش تلویزیونی را که نتوانستیم بگیریم؛ در مورد حق محتوا هم فشار آورده شد و گفتند سال جام جهانی است و چنین و چنان میشود. من به عنوان عضو هیأترئیسه سازمان لیگ زیر وحشتناکترین فشارها از طرف باشگاهها هستم. آنها حق دارند و میخواهند که مسئولان فوتبال پاسخگو باشند، برخی به من انگ میزنند و میگویند چون اصفهانی هستم برای دریافت مطالبات باشگاهها تلاش نمیکنم؛ در حالی که اصلا اینگونه نیست.»
قرارداد ١٦٠میلیارد تومانی چه شد؟
سازمان لیگ در سالهای گذشته وظیفه انعقاد قرارداد تبلیغات محیطی فوتبال کشور را به نمایندگی از باشگاهها بر عهده داشته است. نکته قابل توجه اینجاست که هیچکدام از این قراردادها سرنوشت خوبی نداشته و درباره تسویهحساب قراردادها ابهامات مالی بسیار زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال چند سال قبل در زمانی که مهدی تاج نایبرئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ بود، با شرکت کانون ایراننوین قراردادی ١٦٠میلیارد تومانی ٢ساله (٦٠میلیارد برای سال اول و ١٠٠میلیارد برای سال دوم) امضا کرد. در سال اول سازمان لیگ مجبور شد به خاطر عدم پخش چند هفته از مسابقات و قرار نگرفتن تابلوهای تبلیغاتی ردیف سوم در ورزشگاهها مبلغ ٢٣میلیارد تومان به ایران نوین خسارت بدهد. برای سال دوم نیز این شرکت در هفتههای ابتدایی لیگ خواهان کسر ٥٠میلیارد تومان از مبلغ قرارداد به عنوان تخفیف با توجه به مشکلات اقتصادی کشور شد؛ البته هیأترئیسه فدراسیون در آن مقطع با این درخواست موافقت نکرد. منتها در پایان فصل تسویهحساب انجام نشد و همین چند ماه قبل اعلام شد که سازمان لیگ به همان دلایلی که سال اول ٢٣میلیارد به شرکت مذکور خسارت داد، برای سال دوم هم وقتی موضوع تخفیف ٥٠ میلیاردی به نتیجه نرسید، مدیران تصمیم گرفتند خسارتی ٤٦میلیاردی به این شرکت بدهند. جالب اینجاست که بقیه این پول هنوز از سوی اسپانسر سابق تبلیغات محیطی تا به امروز که مدتها از پایان قرارداد میگذرد، پرداخت نشده است.
٣٥میلیارد طلب از فصل قبل
با پایان قرارداد ایران نوین، سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی لیگ برتر شانزدهم با شرکت فناپ به توافق رسید و قراردادی نزدیک به ٥٥ میلیارد تومانی با این شرکت هم امضا کرد. جالب اینجاست که به خاطر اختلافاتی که بین اسپانسر سابق پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی با شرکت فناپ در ماجرای مربوط به راهاندازی سامانه پیامکی به وجود آمد، در چند هفته از مسابقات این باشگاهها اجازه نصب تبلیغات شرکتهای طرف قرارداد اسپانسر سازمان لیگ در ورزشگاهها را ندادند و به همین ترتیب این قرارداد هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد. سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوبآهن که عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ هم هست در این رابطه اعلام کرده است شرکت مذکور ٣٥میلیارد تومان از پول قرارداد فصل قبل را تا کنون پرداخت نکرده است.
نگرانیهای اقتصادی برای فصل جاری
مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اما برای لیگ برتر هفدهم که در حال حاضر تا هفته بیستوسوم این رقابتها برگزار شده با شرکت امین سیمای کیش (اسپانسر سابق پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی) قراردادی ٦٧میلیارد تومانی بدون برگزاری مزایده امضا کردند و این شرکت هم در اجرای قرارداد با مشکلات اساسی روبهرو شده است و همانطور که مدیران باشگاهها اعلام کردند تاکنون نتوانسته به تمام تعهدات مالی خود عمل کند و هیچ بعید نیست که در پایان فصل مبلغ قابل توجهی از قرارداد ٦٧میلیارد تومانی با این اسپانسر هم به عنوان خسارت کسر شود.
اتمام حجت باشگاهها با مدیران فدراسیون
شکستهای پیاپی مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در عقد قراردادهای تجاری حالا صدای باشگاهها را درآورده است و آنها به شدیدترین شکل ممکن به وضع به وجود آمده معترض هستند. جالب اینجاست که مدیران فوتبال درباره علت شکستهای تجاری و خسارتهای چنددهمیلیاردی که به اسپانسرهای مختلف دادهاند و عدم تسویهحساب کامل با آنها هم هیچ شفافسازی درست و قانعکنندهای نداشتهاند و به همین ترتیب روزبهروز به ابهامات افزوده میشود. بحران چندین ساله با صداوسیما در رابطه با پرونده قرارداد حق پخش تلویزیونی را هم که به این فهرست مشکلات اضافه کنیم، دیگر کاملا مشخص میشود که فوتبال کشور با چه بحران بزرگی روبهرو است. از این رو باشگاهها در مذاکرات شفاهی و کتبی خود با مدیران ارشد فوتبال کشور رسما اتمام حجت کردهاند که اگر فکری به حال این مشکلات نشود، از سال آینده نسبت به قرارداد حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی ممکن است خودشان تصمیمگیری و اقدام کنند. به نظر میرسد عملا باشگاهها اعتماد خود را نسبت به سازمان لیگ از دست دادهاند. حتی در این رابطه شنیده میشود که مدیران باشگاههای پرطرفدار استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی در حال بررسی طرحی هستند تا همان طور که بلیتفروشی مسابقات خود را خودشان انجام میدهند، انحصار تبلیغات محیطی بازیهای خانگی را هم بر عهده بگیرند.
بهاروند: فیفا و AFC هم خودشان قرارداد امضا میکنند
حیدر بهاروند، نایبرئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ درباره ابهامات مربوط به قراردادهای تبلیغات محیطی و اعتراض باشگاهها به «شهروند» میگوید: «در حال حاضر صداوسیما سالهای سال است که پول باشگاهها را نمیدهد و فوتبال ایران از مهمترین بخش درآمد خود محروم است. صداوسیما حتی در تصویربرداری مسابقات لیگ هم کارشکنیهایی انجام میدهد که مشکلات زیادی برای قرارداد تبلیغات محیطی به وجود آورده است. قبول داریم که در قراردادهای قبلی تبلیغات محیطی مشکلاتی وجود داشته که هنوز تسویهحساب با شرکتها انجام نشده است. منتهی از وقتی که من رئیس سازمان لیگ شدم به جدیت پیگیر گرفتن حقوق باشگاهها هستم. برای قرارداد تبلیغات محیطی این فصل هم سعی میکنیم حق و حقوق کامل باشگاهها را از اسپانسر دریافت کنیم.»
وی درباره این که برخی باشگاهها تمایل دارند خودشان مجری تبلیغات محیطی بازیهای خانگی باشند، میافزاید: فیفا و کنفدراسیونهای فوتبال قارههای مختلف نیز خودشان به نمایندگی از باشگاهها در مسابقات باشگاهی و به نمایندگی از فدراسیونها در مسابقات ملی مختلف قرارداد تبلیغات محیطی را با شرکتهای مختلف امضا میکنند و بر اساس جدول پخش و برگزاری مسابقات حق و حقوق باشگاهها را فدراسیونها به آنها پرداخت میکنند. در ایران هم این طرح اجرا میشود و سازمان لیگ به نمایندگی از باشگاهها قرارداد امضا میکند. همچنین بخش قابلتوجهی از قرارداد تبلیغات محیطی به باشگاههای پرسپولیس و استقلال که تمام مسابقات آنها از شبکه سراسری پخش زنده میشود، میرسد و بقیه این پول بین باشگاهها، فدراسیون، سازمان لیگ و هیأتها طبق جدول پخش و رتبهبندی تیمها در جدول تقسیم میشود اما این که باشگاهها بخواهند خودشان تبلیغات محیطی را بر عهده بگیرند به نظر من شدنی نیست و یک بینظمی شدید اقتصادی به دنبال خود خواهد آورد چون صداوسیما بازی تمام تیمها را به صورت مستقیم پخش نمیکند.»
بهاروند همچنین در رابطه با شایعه انحلال سازمان لیگ میگوید: «اگر چنین بحثی وجود داشت، من حتما از آن مطلع میشدم. تاکنون بحثی در اینباره مطرح نشده و تا وقتی اساسنامه کنونی وجود داشته باشد کار به همین شکل ادامه خواهد داشت.»
قانون چه میگوید؟
اعتراض دستهجمعی باشگاهها به سیاستهای اقتصادی فوتبال ایران در شرایطی است که از مدتها قبل شایعه انحلال سازمان لیگ و تبدیل آن به کمیته مسابقات در محافل ورزشی شنیده میشود. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال تمام مسابقات فوتبال کشور باید زیر نظر کمیته مسابقات برگزار شود و این کمیته میتواند در صورت لزوم برگزاری لیگهای مختلف را به سازمان لیگ که از چارت سازمانی و نیروی انسانی مناسب برخوردار است، واگذار کند. در شرایط کنونی اما چند سالی میشود همه چیز در فدراسیون فوتبال ایران بر عکس اداره میشود. این روزها همه چیز در تشکیلات سازمان لیگ برای برگزاری لیگها خلاصه میشود و هیچ خبری از کمیته رسمی مسابقات و اعضای کمیته و دپارتمان در آن نیست.»
انتهای پیام