پوریا آذربایجانی:

«جشن دلتنگی» راجع ‌به تنهاتر شدن آدم‌های امروز است

نشست خبری فیلم سینمایی "جشن دلتنگی" با حضور عوامل این فیلم سینمایی پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه بعد از اکران آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست پوریا آذربایجانی کارگردان، علی قائم مقامی تهیه کننده، علیرضا زرین دست مدیر فیلم برداری، خشایار موحدیان تدوینگر،  مونا سرتوه فیلم‌نامه نویس و ندا عقیقی و ساغر قناعت به عنوان بازیگران این فیلم حضور داشتند.

در ابتدای نشست پوریا آذربایجانی درباره علت ساختن این فیلم و موضوع آن گفت: احساس می‌کنم استفاده از فضای مجازی تغییر شکل و میزان استفاده از آن یک خطر بزرگ دارد و آن این است که باعث تنها تر شدن آدمها شده است. رابطه‌ها به صمیمیت گذشته نیست و حتی در مهمانی‌های خانوادگی هم همه دائم یک گوشی تلفن دستشان است‌. من می‌خواستم آینه‌ای بگیرم و بگویم این اتفاقات وجود دارد.

کارگردان این فیلم سینمایی درباره نام این فیلم نیز گفت: این اسم یکی از داستان‌های عباس معروفی است که آن را بسیار دوست داشتم و علت انتخاب این نام هم به خاطر این است که شبکه‌های اجتماعی مجازی مثل یک دورهمی می‌ماند ولی نیمه دیگرش تنهایی است. ما در این فیلم از آنچه واقعیت است گرته برداری کرده‌ایم.

او ادامه داد: من خودم هم اینستاگرام ندارم. من آدم‌ مرتجعی نیستم ولی مطمئنم بسیاری از آدمهایی که درگیر این مسئله هستند متوجه کارشان نمی‌شوند و باید به آنها یادآوری کرد. شکل استفاده از این وسیله باید توسط هر شخصی کنترل شود. همسر من هم که فیلمنامه نویس این فیلم و عکاس است و صفحه اینستاگرام دارد و اگر این بد بود ما باید همه روزه باهم دعوا داشتیم. داشتن صفحه اینستاگرام برای فیلم هم یک نکته لاجرم و تبلیغاتی است.

آذربایجانی همچنین گفت: این فیلم ضد شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه به تنهاتر شدن آدم‌های امروزو همچنین استفاده بیش از حد از این فضاهای مجازی به جای رجوع به آدم‌ها، می‌پردازد.

کارگردان "جشن دلتنگی" اضافه کرد: فیلمنامه این اثر سال ۹۵ نوشته شد و اصراری هم برای ساخت آن وجود نداشت. وقتی فیلمنامه را هم به فارابی یا جاهای دیگر بردیم، همکاری برای ساخت نکردند. سخت پیش می‌آید که تهیه کننده‌ای با هزینه شخصی بدون حمایت ارگانی یک فیلم بسازد و بقیه تهیه کننده‌ها بیشتر کار اقتصادی می‌کنند تا هنری.


علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم سینمایی "جشن دلتنگی" در همین مورد ادامه داد: من هم دوست داشتم سازمان اوج، فارابی و حوزه هنری برای ساخت این فیلم همکاری کنند اما فیلمنامه را به سازمان فارابی بردیم اول گفتند به خاطر موضوع آن با ما مشارکت می‌کنند و قول وام دادند اما هیچ کدام اتفاق نیافتاد و همه سرکاری بود. من از آنها درخواست اجاره لنز دوربین داشتم ولی با وجود آن که در اختیار آنها بود به ما ندادند و کارهایی کردند که جلوی این فیلم گرفته شود در نهایت ما از بیرون این لنز را تهیه کردیم و روزی ۷۵۰ هزار تومان کرایه دادیم.

او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان راجع به تعدادی از تماشاچیان که حین پخش فیلم سالن را ترک کردند، گفت: در سینماهای مردمی کسی را ندیدم که سالن را ترک کند. این فیلم حرف جدید و نگاه نویی به فضای مجازی دارد و ترک کردن ۷، ۸ نفر از بین ۲۰۰ نفر نکته خاصی نیست.

او ادامه داد: در یکی دو روز اول نسخه نمایشی در سینماهای مردمی و رسانه یکسان بود و پلانی از آن حذف نشده بود و دیالوگی هم جابه جا نشده بود ولی بعد از اکران این فیلم برای نمایندگان مجلس به مل پیشنهاد دادند که دیالوگ‌هایی جابه شود و اصلا اصراری در کار نبود. این‌نمایندگان هم از هر دو جناح سیاسی بودند. این فیلم کاملا مستقل است و من تا کنون هیج فیلمی با هزینه دولتی نساخته‌ام حتی فیلم دفاع مقدسی اروند را.

 علیرضا زرین دست با اشاره به نحوه فیلمبرداری این اثر گفت: سینمایی که الان در دنیا پا گرفته مثل فیلم‌هایی که آدم‌ها با دوربین شخصی‌شان فیلم می‌گیرند و غیر هالیوودی شده است و با نگاه‌ها و قالب‌های متداول متفاوت شده است. الان همه می‌توانند عکس بگیرند بدون داشتن علم تخصصی. این تفکر به سینما هم وارد هم شده است برای اینکه بگوییم به راحتی می‌توان فیلم ساخت.

علی قائم مقامی در پایان درباره علت حضور نداشتن دیگر بازیگران این فیلم در نشست خبری توضیح داد: دیگر بازیگران ما مانند آقای حمیدیان، بهنام تشکر و محسن کیایی همه سر فیلمبرداری هستند به همین دلیل نتوانستند در نشست شرکت کنند. علت این که دیگر بازیگران این فیلم پشت تریبون قرار نگرفتند، به وجود نیامدن حاشیه است زیرا آنها خبرنگار هستند و ما نمی‌خواستیم مشکلی برای‌شان ایجاد شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96111911421
  • خبرنگار : 71583