از بیزنس چند ده میلیاردی تغییر کتب درسی تا رد وجود مافیا

درحالی که معاون وزیر رفاه با استناد به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در خصوص تغییرات کتب درسی در ایران معتقد است «پشت سر این امر منافع عظیمی خوابیده و بیزنس چند ده هزار میلیاردی در بخش خصوصی ایجاد کرده است»؛ معاون وزیر آموزش و پرورش در مقام پاسخگویی برآمده و این اظهارات را غیرکارشناسی دانسته و رد می‌کند.

به گزارش ایسنا، احمد میدری، معاون وزیر رفاه با استناد به بررسی‌های کارشناسانه صورت گرفته در خصوص تغییرات کتب درسی در ایران اظهار کرد: پشت سر این امر منابع عظیمی خوابیده و بیزنس چند ده هزار میلیاردی در بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی که هزینه تحمیل شده از این محل به دولت را سالانه 1300 میلیارد تومان خواند، گفت: این در حالیست که بیزنس بخش خصوصی از این تغییرات چند برابر این رقم و حدود 20 هزار میلیارد تومان است که این هزینه از جیب مردم پرداخت می‌شود.

میدری ضمن اشاره به آثار ویرانگر تغییر سالانه کتب درسی که ارتباط آموزشی اعضای خانواده را نیز از بین می‌برد اظهار کرد: به دلیل تغییرات مداوم معلمان تسلطی بر کتب درسی ندارند، لذا خانواده‌ها مجبورند به سمت معلمان خصوصی حرکت کنند.

معاون وزیر رفاه در ادامه به تاسیس مدارس خصوصی توسط برخی مدیران مدارس دولتی در دو سه منطقه تهران اشاره کرد و گفت: هر چند این پدیده گسترده نیست و اغلب در مناطق ثروتمند تهران دیده می‌شود اما همین مناطق تمام مقررات آموزشی کشور را تغییر داده است. لذا می‌توان گفت که نظام آموزشی به سمت تامین منافع گروه‌هایی می‌رود که همان 20 هزار میلیارد تومان را تنظیم می‌کنند.

وی که در برنامه‌ای تلویزیونی به این صحبت‌ها اشاره می‌کرد ادامه داد: اینکه مدیران مدارس دولتی بتوانند مدرسه‌ای دایر کنند از اموری است که باید در خصوص آن تجدید نظر کرد. این در حالیست که مبحث بهداشت و آموزش در کشورهای سرمایه داری جای نفع طلبی نیست. به سمتی حرکت می‌کنیم که مدرسه خصوصی را به یک اصل و مدرسه را به فرع تبدیل می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، نیز با اشاره به اظهارات این مسئول دولتی درباره وجود مافیا در انتشار کتاب‌های کمک درسی افزود: این مقام مسئول در یک مصاحبه تلویزیونی اظهارنظر آشفته‌ای داشته و سخنانی غیر کارشناسانه ایراد کرده که باعث می شود ارزش و اقتدار آموزش و پرورش لطمه بخورد و اعتماد به مدرسه خدشه دار شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ادعای وجود مافیای گردش مالی ۳۳ هزار میلیارد تومانی تولید کتاب‌های کمک درسی گفت: پذیرش این حرف به معنای آن است که هر دانش آموز به طور سرانه 2 میلیون تومان کتاب کمک درسی خریداری می کند، در حالی که چنین چیزی نیست و من این ادعا را رد می‌کنم.

وی ادامه داد: این مقام مسئول در بخشی از اظهارنظر خود گفته بود که کتاب‌های درسی همه ساله تغییر می کند، من با وی تماس گرفتم و اعلام کردم کتاب‌های درسی همه ساله تغییر نمی‌کند بلکه این تغییر به صورت پلکانی بوده و بر اساس سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش ما موظف هستیم هر سال دو پایه را تغییر دهیم که از پایه اول ابتدایی شروع شده  و سیر تغییرات کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جاری به پایه یازدهم رسید و در نهایت سال آینده به کتاب‌های پایه دوازدهم می‌رسد.

وی گفت: منطق کتاب‌های درسی این است که هر ۵ سال یک‌بار بازنگری شود و یکی از دلایل ایجاد تحول در آموزش و پرورش هم تغییر پایه به پایه کتاب های درسی است.

محمدیان افزود: در خصوص بخش دیگر اظهارات این مقام مسئول که مدعی شد،  مافیای آموزش و پرورش پشت کتاب‌های درسی است، این تهمت است. البته موافق هستم که در حوزه کتاب‌های کمک‌درسی، گردش مالی زیادی داریم که این گردش به جهت پررونق بودن بازار کنکور است و ما خود شاکی این موضوع هستیم، چراکه اهداف سند تحول را تخریب می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: رویکرد ما در تغییر کتاب‌های درسی، ارتقای خلاقیت است، درحالی‌که تست‌زنی، خلاقیت دانش‌آموزان را از بین می‌برد، اما به دلیل اینکه کنکور بازار پررونقی است گروهی نمی‌خواهند این فضا را از دست بدهند و به خانواده‌ها به شکل خاصی اهمیت کنکور را القاء می‌کنند.

هامون سبطی، کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا و در واکنش به اظهارات اخیر معاون اجتماعی وزیر رفاه مبنی بر سود ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تغییر کتب درسی که عاید مافیای آموزش و پرورش در هر سال می‌شود گفت: این عبارت که با تغییر هرساله کتاب‌های درسی، سفره‌ای در بخش خصوصی پهن شده باشد و کسانی بخواهند از این تغییرات سودجویی و ریزه‌خواری کننند یک تعبیر منفی است.

وی در این باره اظهار کرد: کل گردش مالی صنعت نشر در ایران  به ۲۰۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد که از این میزان ۲۸ تا ۳۳ درصد یعنی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم ناشران آموزشی است.

وی افزود: حتی اگر به فرض محال این رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان صحت داشته باشد، سهم کتب کمک آموزشی ۲.۵ تا سه درصد خواهد بود. در تفاسیری که صورت پذیرفته، گفته نشده این آمار به استناد کدام تحقیقات احصاء شده است.

این کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با بیان اینکه این عبارت که با تغییر هرساله کتاب‌های درسی، سفره‌ای در بخش خصوصی پهن شده باشد و کسانی بخواهند از این تغییرات سودجویی و ریزه خواری کننند یک تعبیر منفی است عنوان کرد: اتفاقا تغییر کتب درسی برای ناشران زیانبار است؛ زیرا کتابی که امسال تولید می‌کند اگر تغییر کند سال بعد باید مجدد این پروسه را طی کرده و کتاب جدید تولید کند که هزینه بر است.

سبطی درباره نقش بخش خصوصی و مدارس غیردولتی گفت: در حال حاضر شمار آموزشگاه‌های کنکور نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده زیرا ظرفیت دانشگاه‌ها بالاتر رفته و استرس برای ورود به دانشگاه ها کمتر شده است. البته این بحث جداگانه ای است و ارتباط فعالیت آموزشگاه‌های کنکور با تغییر کتب درسی و همچنین ارتباط این موضوع با مافیای احتمالی غیرمنطقی است.

وی افزود: از سوی دیگر تصمیمات و سیاست گذاری‌های کلان در آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش اتخاذ می‌شود و  بعید است مدارس غیردولتی بتوانند در این ابعاد کلان ملی نقش بازی کنند و  این تاثیر را داشته باشند که هرازگاهی باعث تغییر کتب درسی شوند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

این کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با اشاره به ضرورت تغییر کتب درسی اظهار کرد: با توجه به رشد سریع تکنولوژی و ورود شیوه های جدید آموزش، تغییر کتاب های درسی گریزناپذیر است و نسل جدید با نسل امروز متفاوت است. قبلا کتاب هایی داشتیم که ۲۰ و ۴۰ سال هم تغییر نکرده بودند. وقتی کتابی برای ۲۰ سال تدریس شود رخوت در وجود مدرسین هم ایجاد می‌شود.

سبطی افزود: با استقرار ساختار جدید آموزشی، طرح تغییر کتب از  چند سال پیش کلید خورد و هر سال کتب پایه‌ای مشمول تغییر می‌شود. هرچند باید گفت بر روی این امر کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته و کتب جدید ایرادات زیادی دارند اما همانطور که گفته شد این کم و کاستی‌ها نمی‌تواند بهانه ای برای شکل گرفتن روابط مافیایی و سودجویی شود.

به گفته وی مشکل اصلی آموزش و پرورش در کشور کتب درسی و حتی کلاس‌های درس نیست بلکه نیروی انسانی است. معلمان قشر شریف و قابل احترامی هستند و اغلب اوقات نیروی انسانی در آموزش و پرورش از توان انگیزانندگی لازم و کافی برخوردار نیستند و معلمان ذوق آموختن را در فرزندان ایران آنچنان که باید و شاید برانگیخته نمی‌کنند.

این کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با بیان اینکه از سوی دیگر جو ناسالمی در چند سال اخیر از طریق رسانه ملی بر فضای آموزشی کشور حاکم شده است اظهار کرد: این امر نباید از سوی مسئولان دلسوز فرهنگ و آموزش نادیده گرفته شود. معتقدم بزرگترین ضربه به ماهیت آموزش در همین چند سال و با شیوع این دست برنامه‌ها و تبلیغات در شبکه‌های صدا و سیما و در تمامی ساعات ممکن، وارد شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۰:۵۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 96111710269
  • خبرنگار : 71424