به گزارش ایسنا، حسین خنیفر رسالت پیامبر اسلام(ص) را تعلیم و آموزش برشمرد و اظهار کرد: آموزش مجاب کننده بسیاری از سؤالات ذهن انسان است و اگر در هر کشوری به شکل صحیح محقق شود، آن کشور به توسعه پایدار می رسد؛ بنابراین کشورهایی که نگاهشان به آموزش، نگاه سرمایه ای است و دید فاخری نسبت به این مقوله دارند، می توانند عقب ماندگیهای خود را جبران کنند.
خنیفر از دانشگاه فرهنگیان به عنوان جایگاهی برای تربیت مربیان آیندگان یاد کرد و گفت: در حال حاضر، 98 پردیس دانشگاه فرهنگیان فعالیت می کنند که این تعداد مولود 400 مرکز تربیت معلم سابق است.
وی ادامه داد: به جای استفاده از نام دانشگاه فرهنگیان باید گفت، "دانشگاه شریف فرهنگیان" ، زیرا این دانشگاه جای بسیار مقدّسی است که مربیان جامعه آینده در آنجا تربیت می شوند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان از آمادگی برای پذیرش 25 هزار دانشجو معلم در سال 97 خبر داد و خاطرنشان کرد: بسیاری از خوابگاه ها و فضاهای آموزشی ما خالی از دانشجو معلم است و این موضوع در پردیسهای استان ها بیشتر مشاهده می شود؛ بنابراین ظرفیت پذیرش تعداد زیادی دانشجو معلمان را داریم.
وی مساحت فضای آموزشی پردیس های دانشگاه فرهنگیان را بیش از یک میلیون متر مربع اعلام و عنوان کرد: 300 هزار متر مربع آن نیازمند مقاوم سازی است و بخشی از آن نیازبه تعمیرات و بازسازی دارد و ما به طور جد دنبال تخصیص اعتبارات به این موضوع از مراجع مربوطه هستیم.
پیش بینی افزایش جمعیت دانش آموزی تا سال 1404
خنیفر اظهار کرد: چشم انداز و افق آینده دانشگاه فرهنگیان در دو دوره زمانی از سال 96 تا99 و از99 تا1404 را ترسیم کردیم و باتوجه به پیش بینی افزایش جمعیت دانش آموزی از 5/12 میلیون امسال به بیش از 5/17 میلیون در سال 1404، ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان را در دانشگاه فرهنگیان افزایش خواهیم داد.
وی افزایش سن بازنشستگی را یکی دیگر از راه های جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش وپرورش خواند و تصریح کرد: معلمی که 30 سال تجربه تدریس دارد و دارای کوله باری از تجارب ارزشمند است، اگر خودش تمایل داشته باشد، باید همچنان به خدمتش ادامه دهد و ما نیز باید در آموزش وپرورش شرایط کاری مساعدتر و آسان تری برای او مهیا کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر جایگاه معلم و دانش آموز در جامعه ارتقا یابد، ارزش آن از دانش هسته ای نیز بیشتر است؛ بنابراین اگر بخواهیم آینده جامعه را پیش بینی کنیم، باید به مدارس مراجعه کرده و وضعیت امروز مدارس را بررسی کنیم، زیرا موفقیت جامعه فردا منوط به فضای تعلیم و تربیت در مدارس امروز است.
اصراری به حذف ماده 28 جذب نیرو در آموزش وپرورش نداریم
وی با اشاره به جذب افراد به عنوان معلم در قالب ماده 28 که در سال های اخیر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بهترین معلم کسی است که از کانال دانشگاه فرهنگیان عبور کند، زیرا در این دانشگاه مانند سایر دانشگاه ها بیشتر به بُعد آموزشی دانشجو پرداخته نمی شود، بلکه علاوه برآموزش، بیشتر به موضوع تربیت پرداخته شده و این موضوع به دور از نوع رشته های تحصیلی افراد صورت می گیرد، البته طبق ماده 28 ، برای زمان اضطراری کارایی دارد و ما اصراری برای حذف آن نداریم.
خنیفر تغییر نگاه در دانشگاه فرهنگیان به نگاه سرمایه ای را ضروری دانست و اذعان کرد: برای داشتن فرزندانی ایده آل، باید روی دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری کرده و به نظام آموزشی اعتماد کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تجمیع «کمیت و کیفیت» در دانشگاه فرهنگیان و افزایش توام آنها اظهار کرد: درخصوص این دو موضوع، اگر نگاه ها و رویکردها در دانشگاه فرهنگیان تغییرکند، امکان پذیر است و این برنامه در دستور کار قرار دارد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش که گفته بود در بسیاری از پردیس های فرهنگیان، خوابگاه های دانشجویی وضعیت مطلوبی ندارند، تصریح کرد: به دنبال مقاوم سازی، تعمیر و بازسازی فضاهای آموزشی پردیس های فرهنگیان هستیم و دراین راستا، برای جذب منابع مالی تلاش هایی صورت گرفته، اما در کنار این موضوع، طبق بررسی های انجام شده بسیاری از ظرفیت پردیس های دانشگاه فرهنگیان همچنان خالی است که ما به دنبال افزایش جذب دانشجو هستیم؛ در همین راستا از وزیر آموزش و پرورش تقاضا کردهایم تا ردیفهای استخدامی بیشتری از سازمان مربوطه درخواست و به این موضوع اختصاص دهد.
خنیفر درباره فضای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: فضای این دانشگاه، فضای خوبی است و من در بازدیدهایی که از پردیسهای این دانشگاه داشتهام و درمیان دانشجو معلمان آن رفتهام، این مورد را مشاهده کرده ام، اما بنظرم این کافی نیست و ما نیاز داریم تا فضای این دانشگاه فضای با نشاط تری از نظر فرهنگی گردد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همراهی با سیاستهای دولت گفت: در دورههای مختلف پستهای مدیریتی داشتهام و مهمترین دغدغهام در همه جا، بحث ملی بوده است و فعالیت های دانشگاه فرهنگیان، یعنی تربیت معلم، یک فعالیت ملی است و من با این افق درحال کار در دانشگاه فرهنگیان هستم. حرکت بر مدار دیدگاه های رهبری، همسویی با دولت تدبیر و امید و اعتدال در رفتار، سه اولویت من در دانشگاه فرهنگیان است.
انتهای پیام