به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس به ارزیابی از سخنان و نظرات روسای کمیسیون های مجلس پرداخت و افزود: بخشی از نظرات نمایندگان رهنمودهای ارزشمندی بود که از آنها استفاده می کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جمع بندی چندگانه نایب رئیس مجلس از سخنان روسای کمیسیونها گفت: نظرات دیوان محاسبات را قابل قبول می دانیم اما قصدمان از گزارش بودجه میزان قدرت پیش بینی دولت از منابع و مصارف بود که اگر بیش از آن پیشبینی، اضافه شود تخصیص نمی یابد.
وی ادامه داد: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس به درستی بیان کرد که بودجه ۹۶ دولت در بدترین شرایط ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از ۳۰۹ هزار میلیارد تومان را تخصیص داده است و این یعنی تحقق ۹۷ درصد درآمد پیش بینی شده.
نوبخت با اشاره به انتقادات متعدد روسای کمیسیون ها از انتشار اوراق مالی و پرداخت آن به پیمانکاران و دستگاههای اجرایی گفت: برای نمایندگان تشریح می کنم اگر بخواهید، اوراق مالی را کنار می گذاریم اما دولت به جای آنکه اجازه دهد نقدینگی سرگردان به بازارهای ارزی، پولی و مسکن برود، با اجرای مصوبه مجلس در بودجه ۹۶ این نقدینگی را به پروژه های عمرانی هدایت کرده است. هرچند که ما اصراری به انجام این کار نداریم و شما می توانید ردیف مربوطه را از بودجه حذف کنید مشروط بر آنکه محل درآمدی جدید غیر از منابع موجود در بودجه به دولت پیشنهاد دهید.
نوبخت ادامه داد: اگر نمایندگان تایید کنند ۳۸۵۰۰ میلیارد تومان منابع واگذار شده ناشی از اوراق مالی را حذف می کنیم یا اگر صلاح میدانید به همین میزان از هزینههای دولت کم کنید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: دولت با در نظر گرفتن جمیع جهات اوراق مالی را طبق حکم بودجه ۹۶ واگذار می کند و انجام این کار با توجه به وضعیت درآمدی کشور غیرقابل اجتناب است. ولی شما می توانید آن را حذف کنید.
وی ادامه داد: وقتی از واگذاری اوراق مالی یا واگذاری داراییها مالی صحبت می کنیم، فروش سهام کارخانجات در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی نیز انجام می شود. شما در بند «ل» بودجه ۹۶ حکمی آورده اید که آنچه از اوراق مالی با تعهد دولت واگذار میشود نباید بیشتر از ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.
نوبخت متذکر شد: در قانون بودجه دو نوع حکم برای انتشار اوراق مالی به دولت داده اید یکی همان ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در دل آن چهار ، پنج حکم دیگر نیز آورده شده است که خارج از سقف هم در آن وجود دارد و وم در بند «ز» تبصره ۵ قانون بودجه اجازه انتشار ۹۵۰۰ میلیارد تومان در طول سال به دولت داده شده است که ما هم طبق همین مصوبه عمل می کنیم. البته بند الف تبصره ۵ قانون بودجه ۹۶ به شرکتهای دولتی اجازه انتشار اوراق مشارکت را داده است. هرچند که دولت از همه ظرفیت این حکم استفاده نکرده است.
وی با انتقاد به بخشی از سخنان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بنده فکر کردم با پرداخت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای خرید تضمینی گندم که تا پایان آبان ماه انجام دادیم، کمیسیون کشاورزی از ما تشکر می کند. ما با توجه به وضعیت منابع درآمدی حاضر شدیم سود انتشار اوراق مالی را بدهیم اما کشاورزان عزیز مشکل پیدا نکنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال خاطر نشان کرد: باید هم منابع تامینِ مصارف را، منابع مطمئنی تعیین کنیم و هم این سفره گسترده را جمع کنیم.
نوبخت خطاب به رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس پرسید: تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۶ که عین بند الف ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه است، مگر به دولت تکلیف نمی کند که از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی، اشتغال کشور بهبود داده شود؟ چرا کمیسیون انرژی به این موضوع توجه ندارد؟
وی در عین حال به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد: از نتایج این جلسه استفاده کرده و در قالب پیشنهاد در حین رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در صحن علنی مجلس بهره ببرند و قول داد دولت هم از پیشنهادهای قابل اجرا حمایت کند.
علی مطهری در ادامه با تکرار این جمله که برای بنده روشن نیست که مزیت واگذاری دارای هایی مالی چیست، ادامه داد: در حالی که بودجه ۹۶ مجوز انتشار ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را داده است ولی ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با عملکرد ۱۱۴ درصد که بیش از مصوبه مجلس است را به اجرا در آورده اید.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سخن نایب رئیس مجلس گفت: در بندهای تبصره ۵ قانون بودجه ۹۶ علاوه بر اوراق، درج شده «از سقف مذکور مستثنی است». این حکم یعنی دولت می تواند از محل سررسیدهای اوراق مالی، ۵۰۰۰ میلیارد تومان تهاتر کنید. بنابراین دولت مرّ قانون بودجه ۹۶ را اجرا کرده است.
انتهای پیام