حسین خلیفی ـ نماینده دفتر اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شانگهای چین ـ به ایسنا گفت: آماری که از تعداد سفر بین دو کشور داده می شود معمولا تفکیک نشده، اما مشخص است تعداد سفرهای تجاری چینی ها به ایران در برابر سفرهای توریستی بیشتر است. طبق آمار موجود در سال گذشته برای نزدیک به ۸۰ هزار چینی ویزای ایرانی صادر شده و در مقابل ۱۲۰ هزار ایرانی موفق شده اند از چین ویزا دریافت کنند.
به گفته او، چین با توجه به موقعیت ویژه ای که دارد خیلی تحت تاثیر اخبار است. یک خبر خوب باعث می شود چینی ها برای سفر به ایران اشتیاق پیدا کنند و یک خبر بد، تصمیم آن ها را خنثی می کند.
خلیفی که از سال ۲۰۱۴ نمایندگی اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در شهر شانگهای راه اندازی کرده است، با اشاره به ذهنیت چینی ها درباره ایران، اظهار کرد: جامعه بین المل ذهنیت هایی نسبت به ایران دارد که بیشتر از موقعیت جغرافیایی آن ناشی می شود، برای همین ما سعی داریم جاذبه های ایران معرفی و اتفاقات مربوط به کشورمان را از دیگر کشورها جدا کنیم تا رفع سوء تفاهم شود.
وی افزود: ما وظیفه داریم بستر را فراهم کنیم، درست است که تلاش می کنیم، اما همه شرایط دست ما نیست. با این حال تا کنون موفق شده ایم ایران را در نمایشگاه ها و رویدادهای مختلفی متناسب با موضوع معرفی کنیم و ارتباط های خوبی هم با دولت چین برقرار شده است، هر ماه هم دو سه هیأت گردشگری، تجاری و هنری راهی ایران می شوند که نتیجه این آمد و شدها سرمایه گذاری در زمینه هتل، انرژی خورشیدی، راه آهن و بزرگراه اهواز ـ اصفهان بوده است.
خلیفی که به آینده گردشگری ایران و چین امیدوار است، گفت: تعداد سفر چینی ها به ایران با هر انگیزه ای، درحال رشد است و ایران جزو کشورهای هدف چینی ها قرار گرفته و آنها اذعان می کنند که کشور ما برای مسافرت، سرمایه گذاری و تجارت امن است.
در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۲۹ میلیون گردشگر چینی به سایر کشورها سفر کردند که یک تحقیق میدانی نشان می دهد بیشترین سفر آن ها به به هنگ کنگ، ماکائو، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، امریکا، سنگاپور، ویتنام و فرانسه بوده و با وجود آن که ایران موفق شده از سال ۲۰۱۱ به فهرست مقاصد امن چینی ها اضافه شود، اما همچنان در بین ۲۰ کشور هدف برای سفر قرار ندارد.
چینیها در سال گذشته جزو مسافران پر حاشیه در ایران بوده اند. به زعم فعالان گردشگری کشورمان، آن ها با انتخاب خانه های شخصی به جای هتل و استفاده از دانشجویان و طلاب چینی محصل در ایران به عنوان مترجم و راهنما و با الگو قرار گرفتن برای سایر ملیت ها، صنعت گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار داده اند.
با این حال رایزن فرهنگی سفارت چین در ایران که در جریان این انتقادها قرار دارد، معتقد است؛ بخشی از این مشکل از داخل ایران ناشی می شود، چون برای چینی ها غذا اهمیت زیادی دارد، درحالیکه تعداد رستوران های چینی در سراسر ایران انگشت شمار است. آن ها به راهنماهای مسلط به زبان چینی نیاز دارند، اما تعداد آن ها هم محدود است، شاید به خاطر نبودن چنین امکاناتی بوده که اتباع چین به هم ملیتهای خود در ایران گرایش پیدا کرده اند.
با وجود ضعفهای برشمرده در صنعت گردشگری ایران برای جذب گردشگرانی بیشتر از چین و علی رغم پیشبینیها درباره افزایش تعداد گردشگران چین در ایران، اما گرانی سفر هشدارهای جدی را از سوی صاحبان این صنعت در پی داشته که احتمال داده اند در صورت ادامه این گرانی، روند افزایشی گردشگران چینی در ایران نیز در معرض تهدید قرار گیرد.
انتهای پیام