دوساعت و نیم تا مرگ تایتانیک
«آر ام اس تایتانیک» کشتی بخار بزرگی بود که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲ در هنگام سفر از بندر ساوتهمپتون انگلیس به نیویورک به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمه آن جان خود را از دست دادند.
۲۳:۴۰ نیمهشب ۱۴ آوریل ۱۹۱۲
دیدهبان کشتی حضور کوه یخ را اعلام کرد. به دستور کاپیتان اسمیت، تایتانیک به سمت چپ هدایت شد. تایتانیک با سرعت ۲۹ کیلومتر بر ساعت در حرکت بود و متوقف کردن آن با این سرعت بیش از ۸۰۰ متر طول میکشید و فرصت کافی برای چرخش به چپ و جلوگیری از برخورد قسمت راست خود با کوه یخ را نداشت.
۲۳:۴۸
کاپیتان اسمیت سریع به داخل کشتی سرک میکشد و میزان آسیب را برای اولین بار از نزدیک مشاهده میکند. تنها در ۱۰ دقیقه اول برخورد آب تا ارتفاع ۴/۵ متر بالا میآید.
۰۰:۰۰ بامداد ۱۵ آوریل
خبرها به سرعت به کاپیتان اسمیت میرسند که پنج محفظه در حال پر شدن است. او میداند تایتانیک ممکن است، بیشتر از ۲ ساعت وقت نداشته باشد. در نتیجه به افسران دستور میدهد ۲۰ قایق نجات را آماده کنند.
۰۰:۰۵ بامداد
عملیات تخلیه مسافران و خدمه از کشتی آغاز میشود.
۰۰:۴۵ بامداد
اولین قایق نجات روی آبهای اقیانوس اطلس شناور شد. این قایق حدود ۶۵ نفر ظرفیت دارد اما با ۳۷ جای خالی کشتی را ترک میکند به دلیل پیروی از قانون «اولویت با زنان و کودکان است» و کم بودن تعداد زنها و بچهها در کشتی بسیاری از قایقهای نجات به جای ۶۹ نفر ظرفیت کامل خود، تنها چند ده نفر سر نشین داشتند.
۱:۳۰ بامداد
۱۱۰ دقیقه پس از برخورد تایتانیک اولین قربانیهایش را میگیرد. پنج کارمند که نامههای آب گرفته را از اتاق پست نجات میدهند، غرق میشوند.
۱:۴۵ بامداد
ملوانان آخرین قایق نجات را به آب میاندازند. اکنون نجات جان بقیه مسافران به دست خودشان است. برق تایتانیک به طور کامل قطع میشود.
۱:۵۰ بامداد
کشتی به تدریج به سمت چپ میچرخید. حوالی ساعت ۱:۵۰ بامداد، آب وارد یکی از راهروهای سمت چپ کشتی شد و در نتیجه چرخش شدت یافت.
۲:۱۵ بامداد
با افزایش فشار آب، دیگهای بخار متصل به دودکش شماره یک از جا کنده شد و دودکش سقوط کرد. آب در مسیری جدید وارد کشتی شد و غرق شدن کشتی شتاب یافت.
۲:۱۸ بامداد
تفاوت شدید وزن بین سینه کشتی که به دلیل ورود آب، سنگین شده بود و کشتی دم نسبتاً سبک، تنش عظیمی در بدنه کشتی ایجاد کرد و بدنه کشتی در مقابل دودکش سوم ترک خورد. چند ثانیه بعد و با به حداکثر رسیدن نیروی خمشی، بدنه کشتی دونیم شد. سینه کشتی و دم تنها از طرق اسکلت تقویت شده زیرین به هم متصل ماندند. کشتی دم به سمت چپ چرخید و افراد روی کشتی به بیرون پرتاب شدند.
۲:۱۹ بامداد
سینه کشتی از دم که هنوز شناور بود، جدا شد. کشتی دم سرو ته شده و آب از سمت جلو وارد آن شد.
۲:۲۰ بامداد
درحالی که سینه کشتی با سرعت به سمت کف دریا میرفت، کشتی دم به حالت تقریباً عمودی چرخیده و وسایل داخل آن به بیرون ریخته میشد؛ در همین حال کشتی دم از سطح اقیانوس ناپدید گشت. دیگهای بخار از جای خود خارج شده و مستقیماً به بستر اقیانوس سقوط کردند و پس از آن دیگر تا چند مدت دیده نشد.
۲:۲۱ بامداد
جریان آب در اطراف سینه کشتی باعث از جا درآمدن دکل جلوی کشتی و برخورد آن با سکوی فرماندهی و دودکشها شدند د ودکشها از جا کنده شد. به دلیل ظاهر مخروطی شکل سینه و کشتی دم، هر دوی آنها با کم شدن سرعت به کف اقیانوس سقوط کردند. چرخش ساعت گرد کشتی دم سبب شد قبل از اینکه با کف اقیانوس برخورد کند، وسایل بیشتری از داخل آن به بیرون ریخته شود. سینه کشتی با سرعت ۵۵/۵ کیلومتر بر ساعت و با زاویه ۲۰ درجه با بستر اقیانوس برخورد کرد؛ در نتیجه بدنه شکسته شد و عرشههایش خرد شدند. بقایای متلاشی شده دم حاکی از برخورد بدتر آن با کف اقیانوس است.
از ۱۵۰۰ نفری که غرق شده بودند، فقط جنازه ۳۳۳ نفر از آنها پیدا شد و از مابقی جنازهها هیچ اثری پیدا نشد. همچنین گفته میشود، بیشتر از ۱۰ عروس و داماد در کشتی بودند که قصد سفر ماه عسل را داشتهاند.
در سال ۱۹۹۷ فیلمی حماسی ـ عاشقانه با همین نام توسط کشور آمریکا ساخته شد که گفته میشود، هزینه ساخت این فیلم بسیار بیشتر از هزینه ساخت کشتی تایتانیک بوده است. البته این تنها فیلم با موضوع تایتانیک نیست و از سال ۱۹۱۲، سال وقوع حادثه تا سال ۲۰۱۵ حدود ۴۵ فیلم و سریال با این موضوع ساخته شده است. بیش از ۱۱۵ عنوان کتاب هم با این موضوع منتشر شده است.
کشتی یونانی وقتی به گل نشست
کشتی یونانی حالا سالهاست که به یکی از جاذبههای گردشگری جزیره کیش تبدیل شده و غروب که میشود گردشگران زیادی سراغ کشتی یونانی میروند و با آن عکس میگیرند اما کشتی یونانی چرا در جزیره کیش به گل نشست؟
کشتی یونانی در واقع یک میهمان ناخوانده برای خلیج فارس است. این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. درباره دلایل به گل نشستن این کشتی در خلیج فارس اطلاعات رسمی و دقیقی نمنتشر نشده و به طور کلی هیچگاه درباره کشتی یونانی مستندنگاری نشده است. گفته میشود این کشتی باربری در حال حمل ذخایر مهمی بوده که ارزش زیادی داشته است. کشتی ناگاه از حرکت میایستد. خدمه مجبور به ترک کشتی میشوند و بار آن را نیز تخلیه میکنند. تلاشهای بسیاری برای بیرون کشیدن کشتی از آب انجام دادند اما بعد از گذشت هشتاد روز و تلاشِ بیپایان یدککش هلندی به نام اورینکو، هیچ نتیجهای حاصل نشد.
در نهایت کشتی همان جا باقی ماند چرا که هزینه سرسام آور برای حفظ آن اصلا مقرون به صرفه نبود. بومیان جزیره میگویند که یونانیها پس از ترکِ کشتی آن را آتش زده و شاهد سوختن آن بودهاند.
بومیان کیش درباره کشتی یونانی افسانهای هم روایت میکنند. آنها میگویند کاپیتان کشتی عاشق یک دختر در این منطقه شده بود. برای همین کاری کرد که کشتی همانجا ماندگار شود.
برخی دیگر هم میگویند حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان باعث این اتفاق شده است. آنها میگویند که صاحبان کشتی برای گرفتن این حق بیمه به عمد کاری کردهاند تا کشتی یونانی به گل بنشیند.
حالا سالهاست که مردم در کنار لاشههای کشتی به گل نشسته عکس میاندازند و تفریح میکنند.
«اموی سانچی» و یک هفته انتظار سخت
چند روزی میشود که خبر تلخ سانچی افکار عمومی درگیر کرده است. سانچی اولین نفتکشی نیست که دچار سانحه شده اما هولناکترین سانحه برای یک کشتی نفتکش طی سالهای اخیر محسوب میشود.
«اموی سانچی» یک کشتی نفتکش سوئزگذر ساخته شده در سال ۲۰۰۸ بود که با پرچم پاناما تردد میکرد و توسط شرکت ملی نفتکش ایران اداره میشد.
16 دیماه امسال، کشتی نفتکش سانچی که حاوی محموله میعانات گازی به مقصد کره جنوبی بود، در نزدیکی شانگهای با کشتی فلهبر «سیاف کریستال» برخورد کرد. «سیاف کریستال» با پرچم هنگکنگ از آمریکا به مقصد چین حرکت میکرد و حامل محموله ۶۴ هزار تنی غله بود.
نفتکش ایرانی ساعتها در آتش سوخت و رویترز گزارش داد که چهار کشتی امدادرسانی و سه قایق برای پاکسازی لکهی نفتی در محل حادثه مشغولند و کرهی جنوبی هم برای کمکرسانی یک کشتی و هلیکوپتراعزام کرده است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با ایسنا از دستور نخست وزیر چین برای مهار آتش خبر داد و گفت شنیده است که «قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند.»
حدود ۳۰ ساعت از زمان حادثه گذشته بود که خبری دربارهی نجات تعدادی از مفقودین منتشر شد اما مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت خبر نجات تعدادی از مفقودین صحت ندارد.
روز به بعد خبر رسید که جسد یکی از مفقودین نفتکش ایرانی چهار مایل دورتر از کشتی پیدا شده است. هویت جسد پیدا شده نامشخص بود و برای بررسی به شانگهای منتقل شد.
درحالی که تیمی شامل ۱۳ کشتی امداد و جستوجو، ناحیهای به وسعت ۹۰۰ مایل دریایی را جستوجو میکردند و دستخالی برمیگشتند، مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به جسد کشف شده گفت احتمالاً خدمهی کشتی فرصت استفاده از وسایل نجات را داشتهاند.
اما بعد از چندین روز آتشسوزی نفتکش در تاریخ ۲۴ دیماه غرق شد. طبق گزارشها تقریباً ۴ روز قبل از غرق شدن، کشتی منفجر شد. بعد از پیدا کردن جسد یک نفر از دریا و ۲ نفر در یک قایق نجات ۲۹ نفر دیگر پیدا نشدند و فرض بر این شد که تمام ۳۲ خدمه کشتی شامل ۲۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی کشته شدهاند.
انتهای پیام