به گزارش ایسنا، افرادی که در زمان فعالیت تعاونی فرشتگان (یکی از هشت تعاونی زیرمجموعههای کاسپین) از آن تسهیلات دریافت کرده بودند، با حواشی پیش آمده در طول یکسال اخیر در کنار دریافت سپردهها در بازپرداخت تسهیلات نیز با مشکلاتی روبهرو شدند. البته از سویی تعداد زیادی از آنها به دلیل موانعی که در دریافت سپردههای خود داشتند، تمایلی هم برای پرداخت اقساط نشان ندادند. با این حال در نیمه آذرماه سال جاری موسسه کاسپین اعلام کرد که شرایط برای پرداخت اقساط تسهیلات پرداخت شده و وامگیرندگان میتوانند با مراجعه به شعب موسسه اقساط خود را پرداخت کنند.
در بخشنامه کاسپین نکتهای مورد توجه بود آن هم اینکه پرداخت جریمه تاخیر تسهیلات برای یک بازه زمانی بخشوده میشد، از فاصله تیرماه تا نیمه آذرماه مشتریان کاسپین که تسهیلات داشتند، مشمول پرداخت جریمه تاخیر نبودند چرا که در این فاصله حسابهای کاسپین مسدود شده و مشکل عدم پرداخت از سمت تسهیلاتگیرندگان نبود بلکه موضوع به خود موسسه برمیگشت. همچنین کاسپین اعلام کرد تمام تسهیلاتدهندگانی که بتوانند بدهی خود را به طور نقدی و یکجا پرداخت کنند، مشمول بخشودگی سود آینده و همچنین جرایم تاخیر خواهند شد.
با این حال بعد از این اعلام وقتی که تسهیلات گیرندگان برای پرداخت اقساط مراجعه میکردند، در برخی شعب با این مشکل مواجه شدند که تمامی جرایم تاخیر از آنها دریافت میشد حتی زمانی که موسسه کاسپین با مسدودی حسابها مواجه و یا اینکه انتقال تسهیلات به تعاونی انجام نشده بود. شعب، وام گیرنده را وادار کردند که در فاصله تیر تا نیمه آذر که باید جریمه تاخیر آن حذف میشد نیز پرداخت داشته باشند. چندی پیش این موضوع با موسسه کاسپین مطرح شد و اعلام کردند که بر اساس بخشنامه شعب نباید این گونه اقدام کند و قرار بر این بود تا به شعب مربوطه تذکر لازم داده شود، اما بعد از گذشت این مدت مجددا وامگیرندگان فرشتگان اعلام میکنند که با مراجعه دوباره به شعب برای پرداخت اقساط با اجبار برای واریز جریمه تاخیر حتی در مورد زمانی که بخشوده شد، مواجهاند به طوری که شعب تاکید دارند آنها دستور دریافت جریمه مربوطه را دریافت کردهاند و از این رو آن را از صاحب وام گرفتهاند.
بار دیگر موضوع با کاسپین مطرح شد و این بار هم با این توضیح همراه شده که هیچ شعبهای حق دریافت جریمه تاخیر در فاصله تیرماه تا نیمه آذرماه امسال را ندارد و اگر فردی با این مشکل مواجه شده میتواند به واحد رسیدگی به شکایات به سامانه اینترنتی موسسه کاسپین مراجعه و اعتراض خود را اعلام کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
به هر حال اکنون حدود دو ماه از شروع دریافت اقساط در تعاونی منحل شده فرشتگان از طریق شعب کاسپین میگذرد و همچنان ناهماهنگیهایی در رابطه با وصول اقساط و جریمههای مربوطه وجود دارد و با تمام تاکیدی که از سوی کاسپین است که به شعب بخشنامه را ابلاغ و ا علام کردهاند اما جرایم تاخیر بر خلاف مقررات دریافت میشود و ظاهرا کاسپین نتوانسته هنوز کنترل لازم را برای اجرای قوانین در مورد شعب خود که تعداد آنها به حدود ۸۰ مورد میرسد داشته باشد.
فرشتگان، بزرگترین زیرمجموعه موسسه کاسپین است که به همراه هفت تعاونی دیگر که منحل شده بودند، در پایان سال ۱۳۹۴ گرد آمده و کاسپین مسئولیت ساماندهی آنها را بر عهده گرفت، اما از حدود آبان سال قبل فرشتگان با مسائلی مواجه شد که در نهایت ماجرای پرحاشیه کاسپین طی این مدت را رقم زده است. تعیین تکلیف سپردهگذاران فرشتگان از پایان اردیبهشت ماه امسال و طی فرایندی مرحلهای آغاز شده و در آخرین تغییرات، تعیین تکلیف سپرده گذاران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام