حسین امیری خامکانی در گفتوگو با ایسنا با تشریح برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی، اظهار کرد: کشتی ایرانی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن میعانات گازی داشته که در زمان حادثه انباری از احتراق است.
وی افزود: البته کشتیهای حامل این نوع مواد، کشتیهای ایمنی هستند و دستورالعملهای ایمنی را رعایت می کنند. برخورد در این نقطه بین دو کشتی بزرگ با توجه به گزارشهای واصله که هوا هم خیلی طوفانی و در حدی که دید کافی نباشد یا نقطه کور و غیر قابل رویت باشد، نبوده و از این بابت شگفتانگیز است که چگونه این برخورد پیش آمده است.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس همچنین بیان کرد: خدمه کشتی باری چینی توسط یک کشتی ماهیگیری نجات پیدا میکنند. اینکشتی همچنین یکساعتی هم اطراف کشتی ایرانی میچرخد که اگر کسی خود را داخل آب انداخت نجات دهد اما خبری نشد.
امیری خامکانی گفت: این کشتی ایرانی هفت قایق نجات داشته که هیچ کدام مورد استفاده قرار نگرفتند. ظاهراً جز یک قسمت از کشتی که برخورد داشته و آسیب دیده بقیه بدنه کشتی سالم است. با این حال کسی نتوانسته خود را بیرون بیاندازد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: بنابراین باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاده که حتی یک نفر هم نتوانسته از قایقهای نجات استفاده کند یا خود را داخل آب بیاندازد.
وی افزود: البته چینیها با توجیه اینکه کشتی کامل بسوزد تا آلایندگی در زمان غرق شدن ایجاد نکند، تمایلی به خاموش کردن کشتی نداشتهاند و جدیت به خرج ندادهاند که این موضوع باید بر اساس قوانین ایمنی بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد.
این نماینده مجلس در پایان گفت: از امروز ظاهرا گروههای دیگری مانند ژاپنیها به این موضوع ورود کردهاند اما باید منتظر ماند تا در جلسات کارشناسی اطلاعات دقیقتری کسب شود.
انتهای پیام