افزایش نرخ دلار برای صادرکنندگان سود داشت؟

رئیس کنفدراسیون صادرات معتقد است افزایش هیجانی نرخ ارز به نفع صادرکنندگان نیست، چرا که هیچ ضمانتی وجود ندارد که نرخ ارز روی عدد فعلی باقی بماند و در نتیجه این اتفاق امکان برنامه‌ریزی را از صادرکنندگان می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، نرخ ارز در هفته‌های گذشته با تغییر و تحولات محسوس و قابل توجهی در بازار آزاد همراه بوده است؛ به طوری که دلار به بالاترین نرخ خود یعنی بالای ۴۴۰۰ تومان هم رسید و به طور طبیعی تجارت اعم از واردات و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین مواقعی وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند تلقی عمومی این است که این وضعیت به نفع صادرکنندگان و به ضرر واردکنندگان اما رئیس کنفدراسیون صادرات نظر دیگری دارد.

محمد لاهوتی دراین باره به ایسنا گفت: بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند افزایش‌های هیجانی مورد تایید و درخواست صادرکنندگان است ولی در واقع چنین نیست.

به گفته وی، صادرکنندگان همواره در جلسات مختلف اشاره کرده‌اند که زمانی افزایش نرخ ارز مطلوب است که شرایط افزایش آن متناسب با تورم باشد و در یک بازه زمانی یک ساله اتفاق بیفتد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: اینکه فنر ارز یکسال پایین نگه داشته شود و بعد یک دفعه رها شود و هیجانات آن تاثیر منفی خود را بر روی بازار بگذارد و قیمت‌ها را به صورت کاذب افزایش دهد نمی‌تواند اتفاق مطوبی برای صادرکنندگان باشد. از طرفی هم هیچ ضمانت اجرایی از طرف دولت وجود ندارد که این اعدادی که امروز نرخ ارز به آن رسیده است ماندگاری دارد یا خیر.

لاهوتی تصریح کرد: حتی بعضا شاهد این بوده‌ایم که برخی مسئولان اذعان داشته اند که این نرخ‌ها هیجانی است و بعد از اتمام سال نو میلادی کاهش پیدا خواهد کرد. این موارد همه باعث شده است که عدم ثبات و عدم برنامه ریزی را برای صادرکنندگان به وجود بیاورد.

وی اضافه کرد: اینکه نرخ روز دلار به ۴۴۰۰ تومان رسیده و تمام تورم سال‌های گذشته را پوشش داده است، هیچ اطمینانی وجود ندارد که این نرخ ماندگار باشد. دلیل این بی اعتمادی هم به تجربه سال گذشته بر می‌گردد که نرخ ارز در همین زمان‌ها به حدود ۴۳۰۰ تومان رسید ولی صادرکنندگان در پایان سال ۱۳۹۵ شاهد پایین آمدن نرخ ارز و رسیدن آن به ۳۸۰۰ تومان بودند.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: در آن زمان صادرکنندگان ضرر و زیان بسیاری کردند، چرا که خیلی از کالاهای ما از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند. امروز که محصولی را مثل خشکبار، پوست و یا فرش را خریداری می‌کنید وجوه آن تا سه - چهار ماه بعد به صادرکننده داده می‌شود؛ بنابراین اینکه امروز محصولی با نرخ فعلی خریداری شود و بعد صادرکننده نداند که چهار ماه آینده نرخ چگونه خواهد بود نمی‌تواند شرایط با ثباتی را برای صادرکننده به وجود بیاورد و از طرف دیگر هم براساس شنیده‌ها از مسئولان دولتی و بانکی پیشبینی کاهش هم مطرح بشود باعث می‌شود که فرصت برنامه‌ریزی از یک صادرکننده گرفته شود. طبیعتا اینگونه افزایش هیجانی مطلوب صادرکنندگان نیست.

لاهوتی اظهار کرد: تاثیر هر موضوعی نیاز به زمان دارد. قطعا افزایش نرخ ارز در یک مقطع تاثیر خود را در افزایش صادرات می‌گذارد. سال گذشته هم این اتفاق افتاد اما تاثیراتش را در دو سه ماه آینده نشان خواهد داد ضمن اینکه ما در هیچ زمانی معتقد به افزایش نرخ ارز بالاتر از نرخ تورم نبوده‌ایم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش نرخ ارز متناسب با تورم فقط قادر خواهد بود حضور تجار ایرانی را در بازار بین المللی تثبیت کند و چون قیمت‌هایشان افزایش پیدا نمی‌کند می‌توانند رقابت کنند. اینکه ما به دنبال افزایش صادرات باشیم باید از روش‌های دیگری مثل بسته‌های حمایتی، نرخ تسهیلات ارزان قیمت، کاهش قیمت‌های حمل‌ ونقل کارهای را انجام بدهیم که بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۱ دی ۱۳۹۶ / ۰۲:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96102011009
  • خبرنگار : 71473