به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در این نشست که در چهارمین گردهمایی موسسههای فعال در آموزش زبان فارسی در جهان برگزار شد، بر مسائلی همچون افزایش تعداد دوره های کوتاه مدت تربیت مدرس زبان فارسی، استفاده از تمام ظرفیت های موجود، جذابیت محتوای آموزشی، توجه به کارآفرینی برای فارسی آموزان و حضور در نمایشگاه های بین المللی کتاب کشورها تاکید شد.
حسن ذوالفقاری استاد زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس از جمله اعضای این نشست بود که عقیده داشت یکی از مشکلات جذب فارسی آموزان برای تحصیل در ایران، مشکلات ویزای ایران برای خارجیان است و برای جذب زبان آموزان، اجرای برنامههای گردشگری و ادبی و همچنین ایجاد شغل برای فارسی آموزان در بخش گردشگری بسیار موثر می تواند باشد.
وی همچنین از آمادگی دانشگاه تربیت مدرس، برای برگزاری دورههای TTC (تربیت معلم زبان فارسی به غیر فارسی زبانان) با اعطای مدرک خبر داد.
فاطمیمنش نماینده موسسه حوزوی جامعه المصطفی نیز با اعلام اینکه این موسسه بیش از ۷۰ نمایندگی از خارج از کشور دارد، مهم ترین اقدامات خود را جذب دانشجو در رشتههای علوم انسانی و اسلامی از طریق برگزاری دورههای کوتاه مدت، ایجاد انجمن فارغ التحصیلان در راستای بهره گیری از فارغ التحصیلان در تدوین کتاب های آموزشی و تربیت استادان بومی در کشور عنوان کرد.
او همچنین از جذب مخاطب از طریق خود فارسی آموزان و راه اندازی وبگاهی برای فارغ التحصیلان به عنوان بازویی تقویتی در گسترش زبان فارسی یاد کرد.
طباطبائی معاون مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی از جمله اعضایی بود که بر نقش مدرس زبان فارسی تاکید ویژه داشت. وی معتقد بود که تعریف فارسی آموز از ایران و ایرانی به آنچه مدرس زبان فارسی ارائه می دهد بستگی دارد.
همچنین جابر وثیق نماینده انجمن دوستداران زبان فارسی گفت: اگر در خارج از ایران میخواهیم کاری انجام شود، باید برای آن هزینه نیز صرف شود چرا که در مورد مسئله زبان تنها تبلیغات مشکلی را حل نمیکند. استانداردسازی در کتابهای درسی نیز از جمله مسائل مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
معرفی منابع کمک آموزشی زبان فارسی به زبان آموز و امکان انتخاب هر کدام این منابع به اختیار خود وی و ایجاد شبکههای ماهواره ای در خصوص آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی، از جمله مهمترین پیشنهادهای فاطمه رسولی موسوی نماینده جامعه الزهرا در این نشست بود.
محمدحسین محبتپناه نماینده موسسه فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه) نیز با انتقاد از حضور نداشتن کافی کشور ایران در بسیاری از نمایشگاههای جهانی کتاب در راستای معرفی زبان فارسی، گفت: جذب زبان آموز، تابع دیپلماسی فرهنگی و سیاسی کشورهاست و لذا باید زمینه های حضور و فعالیت مناسبی برای موسسات اموزشی خارجی ایجاد کرد.
او همچنین تاکید کرد: ارتباط با مدیران مدارس خارج از کشور و همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی از جمله دیگر راهکارهایی است که باید جدی گرفته شود.
احمد غنیپور نماینده دانشگاه مازندران نیز از اعطای بورسهای تحصیلی، استفاده از ظرفیت خود فارسیآموزان برای جذب دیگر زبان آموزان و رایزنی با نهادهای مختلف مرتبط با خارجیان به عنوان راهکارهای جذب مخاطب زبان فارسی یاد کرد.
مهدی احمدی مدیر گروه زبانشناسی انتشارات سمت از جمله اعضایی بود که در خصوص محتوای کتابهای آموزش زبان فارسی نظرات خود را بیان کرد و گفت: باید در تولید محتوا از روشهای تعاملی آموزش زبان استفاده کرد. در حال حاضر بازنمایی فرهنگی ای که ما در اکثر کتابهای خود به مخاطب زبان فارسی ارائه داده ایم یا دارای اشکال بوده و واقعی نیست و یا بسیار اغراق آمیز است.
او در ادامه افزود: توجه کنیم که دنیای امروز به سمت گفتمان بینافرهنگی رفته است. این مسئله ای است که ما باید در تولید محتوای کتاب خود به آن توجه کنیم. مخاطب باید بتواند خودش را در محتوایی که ما به او ارائه میدهیم پیدا کند تا با متن آموزشی ما ارتباط برقرار کند و جذب آن شود.
حمیدرضا نویدی مهر نماینده دانشگاه امام رضا(ع) از جمله دیگر افرادی بود که با تاکید بر اهمیت محتوای کتابهای آموزشی، توجه بیشتر به جنبه زیبایی شناسی کتابها نظیر انتخاب مولفههای گرافیکی مناسب را پیشنهاد داد.
سیداسماعیل افتخاری نماینده دانشگاه امام حسین(ع) نیز توجه به پیش نیازهای زبان فارسی، تلاش برای تولیدات علمی دانشگاههای داخل به زبان فارسی و تقویت روحیه ایران دوستی در مردم داخل و خارج از کشور را از جمله راههای جذب مخاطب و همچنین پیشگیری از تعطیل شدن کرسیهای زبان فارسی دانست.
سیدمحسن حسینی نماینده انجمن زبان و ادبیات فارسی هم در خصوص دلایل تعطیلی کرسیهای زبان فارسی در دانشگاههای جهان گفت: این مسئله دو دلیل مهم دارد که یکی از آنها وجود رقابت شدید در مورد زبان است که خارج از اراده ماست و دلیل دیگر هم نبود منابع کافی برای آموزش است که این مسئله در حوزه اراده و اختیاراتمان هست و می توانیم بودجه بیشتری برای تکثیر کتاب در این کشورها اختصاص دهیم.
او در ادامه افزود: در خلا و بدون تحقیق تصمیم نگیریم. باید به کشورهایی که برای گسترش زبان فارسی در آنها تلاش میشود توجه داشت. برخی کشورها به دلیل اشتراک فرهنگی و ارتباطات سیاسی و اقتصادی به هزینههای بیشتری برای گسترش زبان فارسی نیاز دارند.
زهرا عباسی مسئول دپارتمان زبان فارسی کانون زبان ایران نیز بر شناخت زبان مخاطب زبان فارسی برای آموزش تاکید داشت.
خدیجه کریمی نماینده دانشگاه الزهرا(س) از جمله اعضایی بود که معتقد بود توجه به آموزش مجازی نقش موثری در مدیریت هزینه های توسعه زبان فارسی دارد.
چهارمین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی، ۱۷ دیماه در بنیاد سعدی با حضور نمایندگانی از ۳۶ موسسه داخلی و خارجی برگزار شد.
انتهای پیام