85 هزار نفر آسیب‌دیده مواد مخدر استان کرمان در چرخه درمان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمان گفت: 85 هزار نفر آسیب‌دیده مواد مخدر در استان کرمان در چرخه درمان داریم و هزینه‌های آن‌ها را می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، سردار «حسین چناریان» عصر امروز 13 دی‌ماه در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: مواد مخدر اثرات متعددی در حوزه های مختلف جامعه دارد و باعث آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی از لزوم پرداختن به بحث آسیب‌های اجتماعی سخن به میان آورد و بیان کرد: خواسته یا ناخواسته 60 درصد از مواد مخدر کشور از استان کرمان عبور می‌کند و این موضوع به ناچار تبعاتی را برای استان ما خواهد داشت.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمان به اثرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از مواد مخدر اشاره کرد و افزود: استان کرمان در سال 91 در نرخ شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور رتبه اول را داشت اما با اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری و مقابله در آخرین پژوهش به عمل آمده رتبه چهارم را داریم.

وی ادامه داد: شیوع نرخ اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی، زنان و کار و صنعت، نگران کننده است، بنابراین برنامه جامع پیشگیری و جلوگیری از توسعه آسیب‌ها را باید داشته باشیم.

چناریان خاطرنشان کرد: 6 درصد جامعه ما آسیب‌دیده‌ هستند و مهم‌ترین هدف و اولویت در مبارزه با مواد مخدر این است که روی جمعیت سالم و در معرض آسیب برنامه‌ریزی کنیم.

وی رویکرد اجتماعی را یک رویکر جدید شورای مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: امسال کشت و برداشت مواد مخدر در افغانستان تقریباً 2 هزار تن افزایش یافته و به 8 هزار و 500 تن رسیده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان این مطلب که روان‌گردان‌ها و مواد توهم‌زا نگران کننده است، اظهار کرد: سالانه 8 هزار و 500 تا 9 هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر وارد زندان‌های استان کرمان می‌شوند که 70 درصد آمار زندانیان استان را تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: 85 هزار نفر آسیب دیده مواد مخدر در استان کرمان در چرخه درمان داریم و هزینه‌های آنها را می‌پردازیم.

چناریان گفت: امسال 106 هزار و 337 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کرمان کشف کردیم که 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد و به تبع آن دستگیری بیشتری داشته و سیسم‌های قضائی و انتظامی بیشتر درگیر شدند و خانواده‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند.

چناریان ادامه داد: از موضوعات مغفول مانده در بحث مبارزه با مواد مخدر، توجه به جنبه‌های اقتصادی این مسئله است که چقدر از سرمایه‌های کشور از این موضوع هدر می‌رود و از کشور خارج می‌شود، علاوه بر اینکه تلفات نیروی انسانی را نیز داریم.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین آسیب در جامعه کنونی را ما ناشی از مواد مخدر روان گردان می‌دانیم، بودجه دستگاه‌هایی که در امر آموزش و فرهنگ‌سازی و مقابله با مواد مخدر وظیفه دارند، باید افزایش یابد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: الان در آموزش و پرورش 30 درصد از دانش‌آموزان جامعه هدف زیر پوشش داریم و مطمئنا 70 درصد در معرض خطر هستند.

وی حمایت بیمه سلامت از درمان را مورد تأکید قرار دارد و اظهار کرد: هزینه‌های درمانی افراد آسیب دیده از طریق بیمه سلامت باید تامین شوند که در حال حاضر 10 درصد است  این مسئله چرخه بهبودی را کامل نمی‌کند.

چناریان عنوان کرد: بودجه و سهم اعتبارات مقابله‌ای را باید در استان داشته باشیم، ضمن اینکه شیوه درمان ما سال‌ها ثابت مانده در حالی که باید شیوه‌های نوین از جمله روان‌درمانی و روان‌پزشکی وارد کرد و متخصصان گسترده هم در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۴ دی ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 96101407516
  • خبرنگار :