به گزارش ایسنا، اگرچه ارسال پیامکهای تبلیغاتی که از طریق راههای متعددی از جمله توسل به شمارههای ثابت و شخصی افزایش یافته بودند، با ایجاد سامانه ۱۹۵ برای دریافت گزارشهای آنلاین تا حد زیادی ساماندهی شده و با آگاهی از نحوه لغو این پیامکها از تعداد آنها کاسته شد، اما برخی از این پیامکها که اتفاقا تعداشان کم هم نیست، از طرف خود اپراتورها ارسال میشد و حتی با بهکارگیری راههای غیرفعال کردن پیامکهای تبلیغاتی هم نمیشد از دریافت آنها جلوگیری کرد.
البته اعتراض به این پیامکها و پیگیری موضوع از طرف اپراتورها نتیجهای در بر نداشته و آنها اظهار میکردند این پیامکها سرویسها و خدمات اپراتور را معرفی میکند و نمیتوان آنها را حذف کرد اما محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا در واکنش به ارسال این پیامکهای مزاحم اپراتوری تاکید کرد: به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور دادم، سرشمارههای اصلی یک اپراتور را که برای مردم از طریق ارسال پیامکهای زیاد ایجاد مزاحمت میکرد متوقف کند.
با وجود این، شبکه اپراتوری که شامل سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل میشود، صرف نظر از اینکه بخواهیم بدانیم کدام یک از اپراتورها این بار مورد اشاره وزیر ارتباطات قرار گرفته است، قطعا سایر اپراتورها هم چنین پیامکهایی دارند. گواه این مدعا علاوه بر پیامکهایی که از خطوط مختلف به کاربران ارسال میشود و پیش از این هم در گزارش ایسنا به آن اشاره شده بود، نظراتی است که بخشی از مخاطبان در واکنش به این اخبار منعکس کردند. از جمله مخاطبی که گفته است خط کد یک تهران را دارد و هنوز هم روزانه چندین پیامک تبلیغاتی دریافت میکند.
مخاطب دیگری تبلیغات اپراتورها را به تبلیغات کاغذی سابق تشبیه کرده و نوشته است: قدیمها هرکس میخواست چیزی را تبلیغ کند، یک برچسب میچسباند به در منزل و دیوارهای نمای ساختمان مردم که پاک کردنشان هم مسلما وقتگیر و هزینهبر بود. این روزها گوشی تلفن همراه مردم کارکرد همان در و دیوارهای سابق را پیدا کرده و روزانه بارها باید به زنگ و بوق خبررسانی ناخوانده آنها جواب بدهیم و گوش و چشم را بیهوده درگیرشان کنیم.
اما حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با بیان اینکه اگر برای ما محرز شود پیامکی تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده، سریعا آن شماره را فیلتر میکنیم، گفته یکی از سرشمارههایی که مربوط به یکی از اپراتورها بود که البته پیامکهای مناسبی را هم ارسال میکرد، توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد؛ چرا که اپراتورها نباید در قالب پیامکهای ارسالی خود اطلاعرسانیهای خارج از حوزه خود را داشته باشند. قرار است همه مسائل مرتبط با پیامکهای ارسالی توسط اپراتورها مورد توجه قرار گیرد و اپراتورها تنها باید در زمینهی مسائل مرتبط با خط اشتراکی مشتریان خود اطلاعرسانی کنند.
بنابراین این بار پیامکهای تبلیغاتی اپراتورها فارغ از محتوا و صرف اینکه بدون اطلاعرسانی و کسب موافقت از مشترک ارسال شوند، مورد توجه قرار گرفتهاند؛ موضوعی که البته مدتها قبل در مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تکلیفش روشن شده و آمده است: «کلیه اپراتورها موظفند ضمن اطلاعرسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند.» و همچنین«قطع سرویس، پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل میشود.»
با توجه به پیامکهای انبوهی که هر یک از اپراتورها روزانه برای مشترکان خود ارسال میکنند و احتمالا به جز تعداد معدودی که با ارسال آنها موافق هستند، باقی مشترکان درخواست حذف این پیامکها را دارند و بارها هم از مجاری متفاوت این خواسته را به گوش مسوولان رساندهاند، باید منتظر اقدامات بعدی وزیر ارتباطات و رگولاتوری بود تا در راستای حفظ حقوق مصرفکنندگان که بارها به آن تاکید کردند، به پیامکهای ناخواستهی سایر اپراتورها هم رسیدگی کنند.
انتهای پیام