درخواست رئیس جمهور عراق برای حل مشکل حقوق کارمندان اقلیم/ ادامه تظاهرات در سلیمانیه

رئیس جمهور عراق با استقبال از اعلام آمادگی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق برای آغاز گفتگویی فوری جهت حل مشکلات موجود میان آنها، بر لزوم تلاش جدی برای حل مشکل حقوق‌های به تعویق افتاده کارمندان و کارگران در اقلیم تاکید کرد. همچنین تظاهراتی در شهر رانیه در شرق سلیمانیه برگزار شد و تظاهرکنندگان به دفاتر جنبش‌های تغییر، گروه اسلامی و جنبش اسلامی کردستان یورش بردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، فؤاد معصوم، رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم تلاش جدی و فوری برای حل مشکل پرداخت حقوق‌های به تاخیر افتاده کارمندان و کارگران در اقلیم کردستان عراق و حل مشکلات اساسی که ساکنان اقلیم در حال حاضر با آن مواجه هستند، خویشتن‌داری، پایبندی به قانون و آسیب نرساندن به ساختمان‌های دولتی و دفاتر احزاب را از تظاهرکنندگان در این اقلیم خواستار شد.

معصوم با استقبال از اعلام آمادگی بغداد و اربیل برای آغاز گفتگویی فوری برای حل مشکلات موجود میان خود، بر عزمش برای ادامه رایزنی‌ها جهت تقویت تفاهم ملی و دستیابی به راه‌حل‌های لازم برای بحران میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی و قطعنامه‌های دادگاه فدرال تاکید کرد.

به گفته شاهدان عینی، شهر رانیه در شرق سلیمانیه امروز (چهارشنبه) دوباره شاهد تظاهرات اعتراضی بود.

به گفته این منابع جنبش تغییر، گروه اسلامی و جنبش اسلامی کردستان به صورت مسالمت‌آمیز دفاتر خود را در برابر تظاهرکنندگان تخلیه کردند.

یاسین عبدالله، فعال مدنی اظهار داشت: اتظاهرکنندگان به دفاتر جنبش تغییر، گروه اسلامی و جنبش اسلامی کردستان در این شهر حمله کردند.

وی افزود: مسئولان این احزاب پرچم‌های احزاب را پایین آورده و دفاتر این احزاب را به صورت مسالمت‌آمیز برای احترام به تظاهرکنندگان تخلیه کردند.

این منبع ادامه داد: تظاهرکنندگان خواستار تخلیه شهر از نیروهای امنیتی و تحویل نیروهایی شدند که در کشتار غیرنظامیان دست داشتند.

این شاهد عینی در ادامه گفت: تظاهرکنندگان به اعتراضات خود تا سرنگونی دولت اقلیم کردستان ادامه می‌دهند.

بیشتر شهرهای اقلیم کردستان از صبح روز دوشنبه شاهد برگزاری تظاهراتی گسترده برای بهبود اوضاع معیشتی و پرداخت حقوق‌های عقب‌افتاده بودند، این تظاهرات به دیگر شهرها نیز سرایت کرد و دفاتر احزاب کردستان در این مناطق به آتش کشیده شدند، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان وارد عمل شدند که در درگیری‌ها با آنها ۹ معترض کشته و ۸۰ تن دیگر زخمی شدند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از مسئولان اقلیم کردستان خواست به تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.

العبادی در ادامه تاکید کرد در صورت تعرض به هر شهروندی در اقلیم، دولت مرکزی هرگز دست بسته نخواهد ماند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96092916640
  • خبرنگار : 71496