حسن کیا:

هدف اصلی و غایی منشور حقوق شهروندی معطل مانده است

یک وکیل دادگستری با بیان این‌که «انتظار ما از رییس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، اجراست و نه صرف اعلام»، گفت: هدف اصلی و غایی منشور حقوق شهروندی که اجرای این حقوق است، همچنان معطل مانده است.

حسن کیا در گفت‌وگو با ایسنا در باب ارزیابی از منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: زمانی که حدود یک سال پیش از منشور حقوق شهروندی به عنوان یکی از دستاوردهای دولت دکتر روحانی رونمایی شد، اصل این اقدام یعنی تنقیح قوانین مربوط به حوزه حقوق شهروندی و تدوین و آشنایی مردم با آن‌ها مورد تایید اینجانب و بسیاری از حقوقدانان قرار گرفت.

وی ادامه داد: ولی زمانی می‌توان آن را دستاوردی واقعی دانست که از روی کاغذ و حرف به بستر جامعه و زندگی مردم بیاید. هدف اولیه انتشار منشور اگر آگاهی مردم از حقوق شهروندی خود مندرج در قوانین مختلف از جمله قانون اساسی، قانون آیین دادرسی کیفری و... محقق شد ولی هدف اصلی و غایی که اجرای این حقوق است همچنان معطل مانده است. مثلاً یکی از حقوق های شهروندی حق تحصیل و حق انتقاد است ولی دانشجویان و اساتیدی وجود دارند که به خاطر عقاید و آرای سیاسی خود ستاره دار و محروم از تحصیل و تدریس شده‌اند.

وی گفت: انتظار ما از دولت تقدیم منشور در قالب لایحه به مجلس و تبدیل آن به قانونی الزام آور است تا با ضمانت اجرای مشخص، حقوق شهروندی مردم در عرصه های مختلف محترم شمرده شود و دستگاه های مختلف دولتی و قوای دیگر خود را در برابر آن مسئول و مکلف بدانند. آقای دکتر روحانی بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها را به خوبی عنوان می‌کنند، ولی انتظار ما از رییس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، اجراست و نه صرف اعلام، شعارها هر چه زیبا باشند تا جامه عمل بر تن نکنند فایده ای ندارند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: شهروندان از شعار خسته شده‌اند و امید به عمل گرایی دارند. خصوصاً در حوزه‌هایی که آقای دکتر روحانی وعده‌های زیاد دادند. امیدوارم دولت تدبیر و امید، امید مردم را ناامید نکرده و در تحقق وعده‌ها از جمله اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی بکوشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳۰ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 96092916634
  • خبرنگار : 71565