سیدمحمدامین حسینی در گفتوگو با ایسنا، اقتصاد دیجیتالی را استفاده از پلت فرمهای دیجیتال مانند سایتها، اپلیکیشنها و شبکههای مجازی در فضای فعالیت اقتصادی تعریف و اضافه کرد: فعالیتهایی چون پرداختهای روزمره و تراکنشها که به صورت ناخودآگاه در فضایی غیر از فضای سنتی اتفاق میافتد از نمودهای عینی مفهوم اقتصاد دیجیتال در کشور است؛ امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ با سرمایه بزرگ اقتصادی در حیطه فناوری اطلاعات قرار گرفتهاند که اهمیت هرچه بیشتر حوزه دیجیتالی را در اقتصاد جهانی نشان میدهد.
وی با تقدیر از پیش قدم شدن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه مفهوم اقتصاد دیجیتال در کشور اظهار کرد: اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه تضمین افزایش سرعت به عنوان یک زیرساخت جدی در این حوزه قابل تقدیر است اما کافی نیست. برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باید به استارت آپها و مخصوصا تجارت الکترونیکی توجه کرد چراکه این مقوله بسیار میتواند در ایجاد بسترهای اقتصادی هماهنگ با فناوری اطلاعات موثر باشد؛ از اقدامات تاثیرگذار در این حوزه تضمین حمایتهای قانونی و یا حداقل برداشتن موانع مقرراتی از پیش روی این کسب و کارهاست.
وی با بیان اینکه از فضای اقتصاد دیجیتالی نمیتوان فاصله گرفت ادامه داد: هرچند نمی توان با همه مشکلات اقتصادی کشور را بر دوش ضعف در توسعه اقتصاد دیجیتالی گذاشت اما این حوزه در صورت رشد و توسعه حوزه ای بسیار مستعد برای ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده است. اگر دولت در این حوزه حمایتهای لازم را از استارت آپها یا کسبوکارهای نوپا به عمل بیاورد، میتوان از شکست این استارت آپها در شروع کار خود جلوگیری کرد.
حسینی به ضرورت حمایت و همکاری دیگر دستگاهها با وزارت ارتباطات نیز اشاره کرد و گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید نهادی مشترک را با وزارت ارتباطات برای شناسایی شرکتها و استارت آپها و ایجاد شتاب دهندهها تشکیل دهند تا در نهایت بتوان معنای اقتصاد دیچیتال را در کشور محقق کرد.
وی در توصیف اهمیت حمایت از توسعه کسبوکارهای نوپا در اقتصاد دیجیتالی به تجربه کشورهای دیگر در این زمینه اشاره و اظهار کرد: برخی از کشورها حتی وزارتی را برای رسیدگی به امور استارت آپها و کسبوکارهای نوپا تشکیل دادهاند.
انتهای پیام